روش‌هایی برای مراقبت از دندان‌های سالخورده-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در حال حاضر روش‌های متعددی مانند سفید کردن لیزری وجود دارد که دندانپزشک می‌تواند از آنها استفاده کند. ممکن است این روش‌ها کمی با هم فرق داشته باشند اما همه آنها حاوی ژلِ رنگبری هستند که بر روی دندان‌ها مالیده و بعد پرتوهای لیزری روی آن تابیده می‌شود.

همانطور که در قسمت اول گفتیم با بالا رفتن سن دهان هم مانند سایر نقاط بدن دچار تغییرات زیادی می شود و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در ادامه نکات مهمی را برایتان بازگو می‌کنیم.
چه چیزهایی در سفید شدن دندان‌ها دخیل ‌اند؟
در حال حاضر روش‌های متعددی مانند سفید کردن لیزری وجود دارد که دندانپزشک می‌تواند از آنها استفاده کند. ممکن است این روش‌ها کمی با هم فرق داشته باشند اما همه آنها حاوی ژلِ رنگبری هستند که بر روی دندان‌ها مالیده و بعد پرتوهای لیزری روی آن تابیده می‌شود. برخی از این امواج می‌توانند ظاهر دندان را ظرف چند ساعت تغییر دهند و این به دو تا سه جلسه کار نیاز دارد. یکی دیگر از گزینه‌ها، استفاده از محصولات شفاف کننده است که پزشک برایتان تجویز می‌کند تا شب‌ها استفاده کنید. آنها به شکل نوارهایی هستند که باید به دندان‌هایتان بچسبانید. مدت زمان استفاده از آنها دو تا چهار هفته و به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت است.
عوارض جانبی احتمالی
تحقیقات نشان می‌دهد برخی افراد بعد از استفاده از این ترکیب‌ها و روش‌ها، حین انجام آن یا پس از آن نسبت به سرما حساسیت پیدا می‌کنند. برخی دیگر می‌گویند که لثه‌هایشان دچار مشکل شده و اذیتشان می‌کند٬ و یا دچار گلودرد شده و لکه‌های سفیدی در لثه‌ی خود می‌بینند. این علائم اغلب موقت بوده و ظرف چند روز بعد از پایان درمان از بین می‌روند. 
چه کاری می‌توان انجام داد؟
درمان از طریق ارتودنسی، که طی آن باید از پایه‌های مخصوصی استفاده کنید٬ می‌تواند باعث بهبود وضعیت دندان‌ها شده یا آنها را در جایگاه بهتری قرار دهد. آمار نشان می‌دهد که استفاده از روش ارتودنسی در ۱۰ سال اخیر بین افراد بزرگسال سه برابر شده است. انجام این روش بین یک تا سه سال زمان خواهد برد. در این روش از براکت‌های اتصالی مستقیم یا روکش‌های خاصی استفاده می‌شود که دندان‌ها را به مرور هم‌‌تراز می‌کند و در یک راستا قرار می‌‌دهد.
تاج‌ها و روکش‌ها
تاج‌ها، پوشش‌های کوچکی هستند که سطح دندان را می‌پوشانند و از جنس فلز یا پورسلین و یا ترکیبی از این دو هستند. آنها به ترمیم دندان‌هایی کمک می‌کند که به خاطر پوسیدگی یا پرکردن زیاد دندان در پشت نقطه‌ی ترمیم، لق شده یا شکسته‌اند. 
روکش‌ها، شبیه ناخن‌های کوچک از جنس پورسلین هستند که به دندان‌ها می‌چسبند. از آنها برای ترمیم و بهبود رنگ دندان‌ها، شکل و اندازه و جایگاه آنها استفاده می‌شود.
پرکننده‌های سفید
این پرکننده‌ها زمانی بیشتر به کار می‌آیند که لبه‌ی دندان‌ها به پر کردن نیاز داشته باشد، یا ممکن است برای شکستگی یک گوشه از دندان و یا فواصل کوچکتر بین آنها هم مورد استفاده قرار گیرد. جنس این پرکننده‌ها اغلب ترکیبی از رزین و شیشه است و با استفاده از این مواد مخصوص قسمت مربوطه را پُر می‌کنند.
زیباتر شدن لبخند
این روش، یکی از آخرین روش‌های زیبایی دهان و دندان محسوب می‌شود. با ارزیابی پهنا و اندازه‌ی دندان‌ها با روکش‌های پورسلین، می‌توان چهره و لبخند فرد را جوان‌تر ساخت. در واقع در این روش می‌توان قسمت پایینی صورت فرد را کاملا تغییر داد تا شادتر و جوان‌تر به نظر بیاید. در این روش بین ۸ تا ۱۰ روکش بر روی دندان‌‌های جلویی و کناری قرار می‌گیرد. این روکش‌ها باعث شفاف‌تر شدن کناره‌های دهان می‌شوند و لبخند را گشاده‌تر و دندان‌ها را سفیدتر نشان می‌دهد.
روکش‌ها، کمی عریض‌تر از اندازه دندان‌های طبیعی بریده شده بنابراین باعث می‌شود که لب‌ها کمی بالاتر رفته و لبخندتان گشاده‌تر شود. در انتها با استفاده از لیزر، خط لثه‌تان تنظیم می‌شود و در یک راستا قرار می‌گیرد که باعث می‌شود مرتب بودن دندان‌ها بیشتر به چشم آید.
لیفت صورت
در این روش، با تغییر عملکرد عضلات قسمت پایین صورت، می‌توانید تعادل و توازن قسمت‌های مختلف آن را بهبود ببخشید. راز مسئله در افزایش ارتفاع دندان‌ها به کمک تاج‌ها نهفته است که به موجب آن عضلات صورت و فک بایست سخت‌تر کار کنند. این اثرات را می‌توان در سرتاسر صورت مشاهده کرد. در واقع با این عمل، چشم‌ها درشت‌تر شده، افتادگی‌ها از بین رفته و چین و چروک پنجه کلاغی‌تان از بین می‌رود. اگر دندان مصنوعی یا کاشته ندارید و همه‌‌ی دندان‌هایتان طبیعی است، باید برای این کار از سری کاملی از تاج‌ها استفاده کنید. 
منبع: webmd

کدام روش‌های طبیعی سفید کردن دندان واقعا موثرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ