فوایـد جـراحی کـاهـش وزن در افـراد بسیـار چـاق!

faateme1366
یک پژوهش اولیه نشان می‌دهد جراحی برای کاهش وزن می‌تواند به‌شدت به پسران نوجوان کمک کند تا احتمال خطر بیماری قلبی را با افزایش سطح کلسترول خوب، کاهش دهد. همچنین این عمل جراحی، اثرات حفاظتی کلسترول HDL (کلسترول خوب) را بهبود می‌بخشد.

به گفته دکتر آمی شاه، از بیمارستان اطفال سین‌سیناتی و سرپرست این پژوهش: «اکنون می‌دانیم که عمل جراحی کاهش وزن، میزان کلسترول و وزن را اصلاح می‌کند. این مطالعه جدید روشن کرد که این داروها شیوه عمل کلسترول HDL در نوجوانان را طوری تغییر می‌دهند که موجب کاهش درازمدت خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود

       در این بررسی کوچک، 10 نوجوان پسر بسیار چاق شرکت داده شدند. میانگین سن آن‌ها 17 سال، متوسط وزنشان حدود 166 کیلوگرم و 90 درصد آنان سفیدپوست بودند.

       این نوجوانان تحت نوعی عمل جراحی کاهش وزن به نام معده برداری آستینی عمودی (vertica- sleeve gastrectomy) قرار گرفتند. در این عمل، با کاهش اندازه شکم افراد به کم شدن وزن اضافی آن‌ها کمک می‌شود. این پسرها یک سال پس از جراحی، به‌طور میانگین 50 کیلوگرم وزن از دست دادند. شاخص توده بدنی آن‌ها نیز که سلامت وزن فرد را با توجه به قدش تخمین می‌زند، 32 درصد کاهش یافته بود.

       به‌علاوه میزان HDL خون این نوجوانان ۳۲ درصد کاهش یافته بود و توانایی HDL برای برداشتن کلسترول از شریان‌ها تا ۱۲ درصد افزایش یافته بود. در ضمن توانایی HDL برای تولید رادیکال‌های آزاد و تحریک التهاب تا ۳۰ درصد کاهش یافت. در حقیقت این مطالعه نشان داد که به دنبال عمل جراحی کاهش وزن، خاصیت ضدالتهابی HDL بیشتر می‌شود. پژوهشگران قصد دارند این مطالعه را روی دختران نیز انجام دهند و نتایج را با سایر انواع جراحی کاهش وزن مقایسه کنند. یافته‌های این بررسی این هفته در اجلاس انجمن قلب آمریکا در نشویل تنسی ارائه شد. یافته‌های ارائه‌شده در اجلاس‌های علمی را عموما باید مقدماتی شمرد تا هنگامی که این یافته‌ها در ژورنال‌های با بازبینی همتراز منتشر شوند.

منبع: روزنامه سپید

مزایا و معایب جراحی‌کاهش وزن

اثر بد جراحی لاغری بر بینایی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ