۱۰ شایعه و باور غلط درباره اچ‌آی‌وی

مهرناز زاوه
در زندگی پرمشغله امروزی، تا کسی به اچ‌آی‌وی مبتلا نشود به آن فکر نخواهد کرد. برخی از حقایق موجود در رابطه با این بیماری سال‌ها است که منسوخ شده‌اند اما هنوز به عنوان یک حقیقت در نظر گرفته می‌شوند.

در زندگی پرمشغله امروزی، تا کسی به اچ‌آی‌وی مبتلا نشود به آن فکر نخواهد کرد. از این رو، اطلاعاتی را به صورت مختصر و مفید جمع‌آوری کردیم تا شما را با این بیماری بیشتر آشنا کنیم. برخی از حقایق موجود در رابطه با این بیماری سال‌ها است که منسوخ شده‌اند اما هنوز به عنوان یک حقیقت در نظر گرفته می‌شوند.
حتی کسانی که با این بیماری زندگی می‌کنند، گاها باورهای نادرستی درباره بیماری‌شان دارند؛ چون یا اطلاعات غلط به آنها داده شده یا شخصا به دنبال کسب آگاهی نبوده‌اند. حقیقت این است که شایعات و باورهای نادرست زیادی در رابطه با اچ‌آی‌وی وجود دارد که نه تنها افراد را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهند، بلکه آنها را از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نیز دلسرد می‌کنند.
۱. اگر اچ‌آی‌وی بگیرم، زود می‌میرم
نرخ مرگ‌ومیر در بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی به مراتب بالاتر از عموم مردم است. اما آیا این بدان معنی است که اگر اچ‌آی‌وی بگیرید، زودتر می‌میرید؟ تحقیقات نشان می‌دهند در صورتی که تحت مراقبت باشید و از یک برنامه درمانی پیروی کنید، زود نمی‌میرید.
۲. من به تست اچ‌آی‌وی نیازی ندارم
شاید منطقی به نظر برسد. شاید فکر کنید چون مواد مخدر تزریق نمی‌کنید، کارهای پرخطر انجام نمی‌دهید و همیشه از کاندوم استفاده می‌کنید، خطری شما را تهدید نمی‌کند. اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهند.
۳. می‌توانم آنقدر صبر کنم تا احساس کنم به درمان نیاز دارم
این باور درست نیست. واقعیت این است که با به تاخیر انداختن درمان اچ‌آی‌وی، نه تنها خطر ابتلا به عفونت‌های مرتبط با این بیماری را افزایش می‌دهید، بلکه در معرض ابتلا به سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های غیرمرتبط با اچ‌آی‌وی قرار می‌گیرید. به طور کلی، توصیه می‌شود به محض تشخیص بیماری، درمان را شروع کنید.
۴. لازم نیست نگران باشم، چون هر روز داروهایم را مصرف می‌‌کنم
این باور تا حدی درست است. اگر اچ‌آی‌وی مثبت هستید و داروهای خود را هر روز مصرف می‌کنید، به احتمال زیاد یک زندگی عادی را سپری خواهید کرد. اما عوامل بسیاری وجود دارند که ممکن است عمر شما را ۸، ۱۲ و حتی ۱۵ سال کاهش دهد. حتی اگر از آن دست افرادی باشید که به برنامه درمانی خود پایبند بوده‌اید.
۵. فراموش کردن چند داروی اچ‌آی‌وی تاثیر چندان بدی ندارد
این یک امر طبیعی است؛ هر کسی ممکن است فراموش کند داروهایش را بخورد. اما واقعیت غم‌انگیز این است که نزدیک به ۴۰٪ از مبتلایان به اچ‌آی‌وی در آمریکا قادر نیستند درمان خود را با موفقیت به پایان برسانند. اکثر این افراد به دلیل عدم پایبندی به برنامه درمانی‌شان دچار مشکل می‌شوند. مطمئنا اگر صرفا یک دارو را فراموش کنید، مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر دچار مشکل شوید، مشکل بزرگی خواهد بود.
۶. اگر قرص پیشگیری از اچ‌آی‌وی بخورم، دیگر لازم نیست از کاندوم استفاده کنم
پیشگیری زودرس راهبردی است که در آن فرد با مصرف یک قرص ضدویروسی به صورت روزانه، خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی را تا ۹۲٪ کاهش می‌دهد. خبر خوبی است، نه؟ اما این سوال مطرح می‌شود: آیا پیشگیری زودرس در همه افراد جواب می‌دهد؟ و آیا می‌توانیم با مصرف قرص پیشگیری کاندوم را برای همیشه کنار بگذاریم؟
۷. می‌توان با مصرف داروهای پیشگیری قبل از رابطه جنسی از آلوده شدن خودداری کرد
در سال ۲۰۱۵، مطالعه‌ای انجام شد که نشان می‌داد افراد مورد تحقیق با مصرف قرص‌های پیشگیری درست قبل از رابطه جنسی از خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی در امان خواهند بود. در حالی که شواهد حاکی از صحت این نتایج بودند، تایید این ادعا هنوز زود است.
۸. اگر یک ویروس غیر قابل شناسایی داشته باشید، می‌توانید کاندوم را کنار بگذارید
این باور کمی با واقعیت فاصله دارد؛ حقیقت امر این است: وقتی یک فرد مبتلا از طریق درمان، اچ‌آی‌وی خود را تا سطح قابل ملاحظه‌ای سرکوب می‌کند و ویروس غیر قابل شناسایی می‌شود، شانس کمتری برای انتقال بیماری خواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که سایر عوامل تاثیری بر افزایش یا کاهش خطر انتقال بیماری ندارند.
۹. دانشمندان در آستانه درمان ایدز هستند
رسانه‌ها آنقدر به آخرین پیشرفت‌های پزشکی در زمینه درمان اچ‌آی‌وی می‌پردازند که بعضا تمییز دادن حقیقت از باورهای نادرست کار دشواری است. البته تحقیقات ارزشمند زیادی در دست انجام است و روزانه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه انجام می‌گیرد. اما اینکه بگوییم دانشمندان در آستانه درمان این بیماری هستند، کمی با واقعیت فاصله دارد و بیش از حد خوش‌بینانه است.
۱۰. اچ‌آی‌وی دیگر مثل گذشته یک مشکل بزرگ محسوب نمی‌شود
مبارزات جهانی علیه اچ‌آی‌وی با موفقیت‌های بزرگی همراه بوده است؛ سیر نزولی مرگ‌ومیر ناشی از اچ‌آی‌وی و بیماری‌های مرتبط با آن در بسیاری از کشورها بر این ادعا صحه می‌گذارد. حتی مقامات سازمان ملل نیز بر این باورند که این بیماری همه‌گیر، به شکلی که امروز دیده می‌شود، به واسطه سرمایه‌گذاری‌ها و اختصاص هزینه‌های تحقیقاتی داخلی و خارجی، تا سال ۲۰۳۰ در بسیاری از کشورها ریشه‌کن خواهد شد. اگر دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید حتی در کشورهای آفریقای جنوبی، که در مرکز توجه برنامه‌های ضد اچ‌آی‌وی قرار دارند، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری سیر نزولی داشته است.
منبع: thehealthsite

چطور با اچ‌آی‌وی زندگی کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ