تمام آنچه که باید در خصوص عوارض گنادوتروپین بدانید

گنادوتروپین یک نوع هورمون است که برای باردار شدن بسیار موثر است. چون این هورمون در عملکرد جنسی، تولید مثل و رشد نقش تاثیرگذاری دارد.

گنادوتروپین یک نوع هورمون است که برای باردار شدن بسیار موثر است. چون این هورمون در عملکرد جنسی، تولید مثل و رشد نقش تاثیرگذاری دارد. دارو گنادوتروپین مانند داروهای دیگر دارای عوارض جانبی است که آن ها را در این مقاله گردآوری کرده ایم. توصیه می کنیم قبل استفاده از این دارو حتما عوارض آن را مطالعه کنید.

گنادوتروپین یک نوع هورمون است که برای باردار شدن بسیار موثر است. چون این هورمون در عملکرد جنسی، تولید مثل و رشد نقش تاثیرگذاری دارد. دارو گنادوتروپین مانند داروهای دیگر دارای عوارض جانبی است که آن ها را در این مقاله گردآوری کرده ایم. توصیه می کنیم قبل استفاده از این دارو حتما عوارض آن را مطالعه کنید.

انواع گنادوتروپین

معروفترین گنادوتروپین ها در پستانداران هورمون محرکه فولیکولی (FSH)، هورمون لوتئینه کننده (LH)، تیروتروپین (TSH)، هورمون گنادوتروپین انسانی جفت hCG و HMG هستند. در آزاد شدن گنادوتروپینهای هیپوفیز هورمون آزادکننده گنادوتروپین‌ها که از هیپوتالاموس ترشح می‌شود نقش مهمی دارد.

موارد مصرف مگنادوتروپین

الف) ایجاد تخمک‌گذاری و بارداری.

ب) هیپوگونادیسم هیپوگونادوتروپیک.

پ) درمان نهفتگی غیر انسدادی بیضه قبل از دوران بلوغ.

مصرف گنادوتروپین در مواردی که منع است

بلوغ زودرس یا سرطان وابسته به آندروژن (سرطان پروستات، بیضه و سرطان پستان در مردان) (چون دارو تولید آندروژن را تحریک می‌کند)، حساسیت مفرط شناخته شده نسبت به آن.

موارد احتیاط:

الف) آسم

  • اختلالات تشنجی
  • میگرن
  • بیماری‌های کلیوی یا قلبی (موجب تشدید این اختلالات می‌شود).

ب) HCGباید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

عوارض جانبی کوریونیک گنادوتروپین

اعصاب مرکزی:

  • سردرد
  • خستگی
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌قراری
  • افسردگی

ادراری ـ تناسلی:

  • بلوع زودرس (رشد بیضه‌ها، رشد آلت تناسلی، رشد موهای ناحیه زهار و زیر بغل، تغییر صدا، رشد موهای بدن)
  • تحریک بیش از حد (بزرگی تخمدان‌ها)
  • پارگی کیست‌های تخمدان (بعد از مصرف گنادوتروپین‌ها)

موضعی:

درد در محل تزریق

سایر عوارض:

  • ژنیکوماستی
  • ادم

حساسیت شکمی، نفخ معده، احتباس مایعات (جمع شدن آب در بدن)، افزایش وزن یا سخت شدن تزریق برای شخص از مشکلات احتمالی مصرف این دارو است. انواع گنادوتروپین خالص‌تر مانند Gonal F و Follistim عوارض جانبی کمتری دارند و با سوزن کوچکتر زیر پوست تزریق می‌شوند. داروی Repronex نیز به صورت زیرپوستی تزریق می‌شود.

داروهای باروری احتمال دارد خطر دوقلوزایی یا چندقلوزایی را افزایش دهند؛ گرچه این موضوع به نظر بیشتر زوج‌ها خوب است اما چندقلو زایی ممکن است خطر سقط جنین و سایر مشکلات را نیز در پی داشته باشد. مصرف این دارو نیازمند یک پشتیبانی عاطفی است به همین دلیل بهتر است زمانی که برای چکاپ یا تزریق نزد پزشک می‌روید، دوست یا همسرتان همراه‌تان باشید.

زنانی که ببیش از حد مجاز از این دارو استفاده می‌کنند، ممکن است دچار سندرم تخمدان (OHSS) شوند که نشانه‌های آن مانند افزایش وزن زیاد و نفخ معده شدید است. همچنین برخی از بیماران؛ حالت‌هایی مانند تنگی نفس، سرگیجه، دردهای لگنی، تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها بیش از اندازه تحریک شده و تخمک زیادی را درون خود تولید کرده باشند. تخمدان‌ها به سرعت متورم می‌شود و ممکن است وارد حفره شکم شود. به طور معمول اگر در زمان مصرف دارو شخص زیر نظر پزشک باشد، این مشکل اتفاق نمی‌افتد؛‌ اما اگر کسی دچار OHSS شد باید برای نظارت بیشتر در بیمارستان بستری شود زیرا در موارد نادر، ممکن است این مسئله حیات شخص را تهدید کند.

پزشکان به تازگی نتایجی را اعلام کردند که از ۸ پژوهش مختلف، به دست آوردند؛ آن‌ها متوجه شدند که مصرف داروهای باروری حتی اگر بیش از یک‌سال هم طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش نمی‌دهد. تا پیش از این بررسی، این موضوع نگران کننده و جنجالی بود.

هشدارها در خصوص گنادوتروپین

  1. مردان جوانی که HCG مصرف می‌کنند ، باید از نظر بروز بلوغ زودرس تحت مراقبت قرار گیرند.
  2. وضع بیمارانی که احتباس مایعات ممکن است موجب تشدید اختلالات آنها شود، باید مورد توجه قرار گیرند.
  3. در بارداری‌های بعد از تحریک تخمدان‌ها با گونادوتروپین‌ها، احتمال چندقلو زایی افزایش می‌ یابد.
  4. HCG معمولاً فقط پس از شکست درمان با کلومیفن مصرف می‌شود.
  5. در درمان نازایی، مقاربت روزانه از یک روز قبل از مصرف HCG تا زمان تخمک‌گذاری توصیه می‌شود.

نشانه‌های بارداری خارج رحمی را باید در نظر داشت. این نشانه‌ها معمولاً بین هفته‌های ۱۲-۸ بعد از بارداری آشکار می‌شوند.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

در دوران بارداری برای مغز زنان چه اتفاقی می‌افتد؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ