به عادت های غلط همسرتان نگاه دیگری داشته باشید

a.mahammadi
شما از این عادت ها یا عادت های ناپسند دیگر همسرتان شکایت دارید؟ تا به حال چندبار خواسته اید با تذکر، طعنه و توضیح، این مشکل را حل کنید؛ اما به نتیجه نرسیده اید؟این مطلب به شما کمک می کند راه های دیگری را انتخاب کنید و به این عادت ها نگاه دیگری داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه سپیده دانایی شما هم از این عادتها یا عادتهای ناپسند دیگر همسرتان شکایت دارید؟ تا به حال چندبار خواستهاید با تذکر، طعنه و توضیح، این مشکل را حل کنید؛ اما به نتیجه نرسیدهاید؟ تا به حال چند بار به دلیل این عادتها جلوی جمع خجالت کشیدهاید و خجالتتان را به همسرتان منتقل کردهاید یا جلوی جمع به او تذکر داده یا در تنهایی یادآوری کردهاید اما اثری نداشته است؟

اگر جوابتان به دو سوال آخر چندین و چند بار است، این مطلب به شما کمک میکند راههای دیگری را انتخاب کنید و به این عادتها نگاه دیگری داشته باشید.

وسواس شماست یا واقعا عادت او ناخوشایند است؟
اولین سوالی که باید به آن جواب دهید این است که آیا شما به نظم و ترتیب یا تمیزی وسواس دارید یا واقعا همسرتان عادت غیربهداشتی دارد یا مسئولیت ناپذیر است. برای این که به این سوال ها جواب دقیقی بدهید، باید بدانیم که آیا بینظمی و تمیز نبودن در جاهای دیگر هم شما را مضطرب میکند؟ آیا وقتی که عادت همسرتان را به دیگران میگویید، آنها هم در ناخوشایندبودن عادت او با شما موافقند یا میگویند این عادت فقط نوعی سبک زندگی است و نباید به اوگیر دهید؟

اگر شما در مقابل بینظمی و تمیز نبودن، بیش از حد مضطرب میشوید و دیگران میگویند که این فقط نوعی سبک زندگی است و نباید به همسرتانگیر بدهید یا همسرتان میگوید این هم نوعی نظم یا تمیزی است و فقط نوع نگاهمان با هم متفاوت است، به احتمال زیاد عادت همسرتان چندان هم نامطلوب نیست و این شمایید که وسواس نظم یا تمیزی دارید.
صبور باشید
اگر به تازگی ازدواج کردهاید یادتان باشد بعضی از این عادتها کمکم از بین میروند. درواقع زندگی زیر یک سقف مجموعه بسیار زیادی از انطباق با یکدیگر است. احتمالا شما هم عادتهایی دارید که برای همسرتان ناخوشایند است و با بازخورد نشان دادن نسبت به این عادتها کمکم هر دو به رفتارهای جدید مورد پسند هم نزدیک میشوید.
همدلی کنید
یادتان باشد که همسرتان در فضایی دیگر- غیر از فضایی که شما در آن بزرگ شده اید- بزرگ شده است. پدر و مادر بیش از حد سختگیر یا بیش از حد آسانگیر میتوانند عادتهایی از جنس بینظمی یا مقید به بهداشت نبودن را در فرزندانشان به وجود آورند. آسان گیرها همیشه وظایف فرزندانشان را به عهده میگیرند و او را به اصطلاح در پر قو بزرگ میکنند و برای همین او هیچ وقت نمیآموزد که مثلا باید تختش را مرتب کند یا ملحفه را جمع کند یا در شامپو را ببندد.

از آن طرف، پدر و مادر سختگیر، نظم و رفتارهای بهداشتی را چنان با تحکم به کودک میآموزند که انجام این وظایف برای کودک با بیمیلی و ناخوشایندی همراه میشود. این کودک روزی بزرگ میشود و چه در خانه مجردی و چه در خوابگاه دانشجویی و چه در زیر یک سقف با همسرش، دوست دارد آن رفتارها را انجام ندهد. وقتی که شما ریشههای یک رفتار را میدانید راحتتر با آن همدلی میکنید و فکر نمیکنید همسرتان از روی قصد و برای اذیت کردن شما آن رفتارها را انجام میدهد.
پدر و مادرش نشوید
وقتی شما هم میخواهید با سختگیری بیش از حد یا با طعنه و کنایه رفتارهای بد همسرتان را از بین ببرید، شاید در کوتاه مدت جواب بگیرید؛ اما در بلندمدت او از زیر بار نظم یا تمیزی شانه خالی میکند. از طرفی اگر مثل مادرها و پدرهای آسانگیر خودتان وظایف همسرتان را انجام دهید؛ برای مثال در شامپو و خمیردندان را ببندید یا اگر قرار گذاشتهاید هر روز یک نفرتان تخت را جمع کند به جای او هم این کار را انجام دهید، همسرتان هیچ وقت تبعات کارش یعنی خراب شدن خمیردندان، ریختن شامپو یا شلختگی اتاق خواب را نخواهددید ، بنابراین رفتارش تغییری نمیکند.

برچسب نزنید
هیچ وقت به دلیل عادتهای ناخوشایند همسرتان برچسبهایی مثل «بی مسئولیت»، «بی توجه»، «شلخته» یا «تنبل» به همسرتان نزنید. این برچسبها فقط باعث میشود او گارد بگیرد و رابطه عاطفیتان، هم تحتالشعاع این بحثها قرار میگیرد. ممکن است در جواب برچسبها، او هم عادتهای ناخوشایند شما را یادآوری کند و مسئله اصلی در یک کَل کَل بیپایان گم شود. به جای آن با همسرتان در این قالب صحبت کنید: «وقتی تو این کارها را انجام میدهی، من این احساس را دارم.» اگر قرار باشد مسئله عادتهای ناخوشایند حل شود، این جمله به احتمال بیشتری مسئله را حل میکند تا برچسب زدن.
بپذیرید
اگر از همه این راهها استفاده کردید و جواب نداد، وقت آن است که یک تصمیم اساسی بگیرید. بهتر است چیزی را که نمیتوانید کنترل کنید، بپذیرید و انرژیتان را روی چیزهایی بگذارید که میتوانید تغییر دهید. اگر عادتهای ناخوشایند همسرتان را با این که تلاشتان را کردهاید نتوانستهاید تغییر دهید، بهتر است آنها را بپذیرید و تمرکزتان را روی چیزهایی بگذارید که میتوانید تغییر دهید؛ چیزهایی مثل رشد رفتار خودتان.

منبع: سلامت نیوز

با همسر رفیق باز چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ