جایگزین‌های مناسب برای کودکان مبتلا به آلرژی غذایی

مهرناز زاوه
واقعیت این است که کودکان مبتلا به آلرژی غذایی در معرض خطر ابتلا به سوء‌تغذیه قرار دارند، به خصوص اگر چندین آلرژی غذایی داشته باشند. بچه‌هایی که به شیر، سویا، تخم مرغ و گندم آلرژی دارند، بیشترین خطر ابتلا به سوءتغذیه را دارند.

عادت دادن کودکان به یک رژیم غذایی متعادل کار سختی است، اما وقتی فرزند شما آلرژی غذایی دارد، این کار غیرممکن می‌شود. واقعیت این است که کودکان مبتلا به آلرژی غذایی در معرض خطر ابتلا به سوء‌تغذیه قرار دارند، به خصوص اگر چندین آلرژی غذایی داشته باشند. بچه‌هایی که به شیر، سویا، تخم مرغ و گندم آلرژی دارند، بیشترین خطر ابتلا به سوءتغذیه را دارند.
برای اطمینان از اینکه فرزند شما آنچه را که نیاز دارد مصرف می‌کند تا سلامت باشد، می‌بایست از مواد مغذی حساس به آلرژی در وعده‌های غذایی آگاه باشید. در ادامه، فهرستی از آلرژن‌های رایج و مواد مغذی آنها ارائه شده است. شما می‌توانید با شناسایی این ترکیبات از سایر مواد غذایی برای تغذیه کودک استفاده کنید.
شیر – کلسیم، ویتامین D، فسفر، ویتامین A، ویتامین B12، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک
تخم مرغ – ویتامین B12، فولات، ریبوفلاوین، سلنیوم
سویا – تیامین، ریبوفلاوین، منیزیم، فولات، فسفر
گندم – تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن، اسید فولیک
مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که به شیر آلرژی دارند، در مقایسه با همسالان خود در معرض بیشترین خطر ابتلا به اختلال رشد، مشکلات استخوانی و افزایش قد قرار دارند. اغلب کودکان از کمبود ویتامین D، کلسیم و پروتئین رنج می‌برند. کودکانی که دو یا چند آلرژی دارند، به دلیل کمبود مواد مغذی با مشکلات رشد مواجه می‌شوند. پس از تشخیص آلرژی غذایی، باید ببینید از چه مواد مغدی جایگزینی می‌توانید در رژیم غذایی کودک‌تان استفاده کنید تا از سوءتغذیه او جلوگیری شود.
شما می‌توانید با شناسایی آلرژن‌های خاص، به دنبال جایگزین بهتری برای مواد غذایی حاوی این آلرژن‌ها بگردید و آنها را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید.
جایگزین‌های شیر:
اگر مجبورید شیر را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید، باید به دنبال یک منبع کلسیم دیگر باشید. از منابع غیرلبنی مانند سبزی‌های برگ‌دار و آب‌میوه غنی شده استفاده کنید. پروتئین مورد نیاز کودک نیز با اضافه کردن غذاهایی مانند توفو، مرغ یا ماهی تامین می‌شود. در صورت امکان، از نسخه‌های غیرلبنی شیر، مانند برنج، سویا و یا شیر بادام نیز در وعده‌های غذایی کودک استفاده کنید.
جایگزین‌های تخم‌مرغ: 
اگر مجبورید تخم‌مرغ را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید، باید به دنبال یک منبع پروتئین باشید. مثلا می‌توانید از شیر، گوشت، مرغ، ماهی و دانه‌ها استفاده کنید. شیر حاوی سلنیوم و ویتامین B12 است. فولات موجود در میوه و سبزی‌های برگ‌دار نیز از سوءتغذیه جلوگیری می‌کنند. کودکانی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند، کمتر غذاهای پختنی می‌خورند. از این رو، ممکن است دچار کمبود ویتامین‌های گروه B و آهن شوند. بنابراین، باید یک رژیم غذایی پرکالری و سرشار از آهن داشته باشند. مصرف کشمش و اسفناج نیز توصیه می‌شود.
جایگزین‌های سویا: 
سویا یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی کودکان است؛ با این حال، اگر کودک یک رژیم غذایی متعادل دارد، محدود کردن مصرف سویا نباید تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل باید شامل میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین غنی شده باشد.
جایگزین‌های گندم: 
گندم را می‌توان با سایر غلات مانند ذرت، برنج، جو و گندم سیاه جایگزین کرد. گندم سرشار از مواد مغذی غنی شده است، اما این فرآیند در جریان آسیاب کردن سایر دانه‌ها نیز انجام می‌گیرد. تا زمانی که سایر غلات غنی شده در رژیم غذایی کودک موجود باشند، نیازهای کودک برطرف خواهد شد.
این فقط کمبود مواد مغذی نیست که کودکان مبتلا به آلرژی غذایی را تهدید می‌کند. کودکان مبتلا به آلرژی غذایی اغلب انتخاب‎های محدودی دارند؛ در نتیجه کالری کمتری مصرف می‌کنند. به همین دلیل، باید به دنبال منابع غذایی مناسب برای آنها باشید تا در هر وعده غذایی و میان وعده، کالری مورد نیازشان را تامین کنید. توصیه می‌شود برای این کودکان یک دسر‌ سالم، نوشیدنی کالریک و مکمل مقوی پیدا کنید.
همچنین باید توجه داشت کودکانی که از آلرژی غذایی رنج می‌برند، اغلب در مواجهه با یک غذای جدید با ترس و احتیاط عمل می‌کنند. والدین باید از ترس و تردید کودکان در زمینه خوردن غذاهای جدید آگاه باشند. سعی کنید با کودک همفکری کنید و جایگزین بهتری برای آن مواد غذایی پیدا کنید. همچنین اهمیت یک رژیم غذایی سالم را به کودک نشان دهید و به او کمک کنید که از آسیب‌های احتمالی در قبال روند رشد و سلامتی‌اش در امان باشد.
منبع: parenting

۹ عامل عجیب که علائم آلرژی را تشدید می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ