مزایای حمام کردن در منیزیم سولفات یا نمک فرنگی

مهرناز زاوه
منیزیم سولفات از دیرباز مزایای زیادی برای زیبایی و سلامت به همراه داشته است. در اینجا می‌خواهیم کمی درباره علت آن صحبت کنیم.

در وهله اول باید گفت که این محصول، نمک نیست، بلکه ترکیبی معدنی متشکل از منیزیم و سولفات است. نام آن از اپسوم گرفته شده است؛ منطقه‌ای که ترکیب اولیه نمک اپسوم در حمام‌های شفابخش طبیعی آن شناسایی شد و زمانی که در آنجا گچ با خاک رس ترکیب شد، نمک اپسوم شکل گرفت.
چرا منیزیم سولفات برای شما مفید است؟
منیزیم سولفات از دیرباز مزایای زیادی برای زیبایی و سلامت به همراه داشته است. در اینجا می‌خواهیم کمی درباره علت آن صحبت کنیم. بخش زیادی از مزایای آن به خاطر مواد معدنی موجود در آن است. زمانی که در حمامی سرشار از نمک فرنگی دراز می‌کشید، پوستتان می‌تواند منیزیم و سولفات این نمک را جذب کند.
منیزیم سولفات، روش درمانی شناخته‌شده‌ای برای از بین بردن درد مداوم عضلات و یا آزردگی ناشی از آنهاست (این نمک خصوصا برای ورزشکاران و یا هر کسی که به خاطر تحرک و ورزش زیاد از درد عضلانی رنج می‌برد، گزینه‌ای مناسب است) و سولفات نیز برای ماساژ موضعی عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توانید بدون نسخه هم آن را تهیه کنید. از طرفی این روش، روشی مطمئن برای کاهش استرس محسوب می‌شود. علتش تا حدودی به خاطر آن است که دراز کشیدن در حمام آب گرم به خودیِ خود باعث کاهش استرس می‌شود، فراموش نکنید که وقتی دچار تشویش می‌شویم، بدنمان اغلب آدرنالین ترشح می‌کند که به خارج شدن منیزیم از بدن می‌انجامد. 
بنابراین منیزیم موجود در نمک فرنگی می‌تواند باعث افزایش میزان سروتونین در مغز شود که به موجب آن احساس آرامش و شادی بیشتری به شما خواهد داد. بنابراین علاوه بر خوردن غذاهایی که سرشار از منیزیم هستند، دراز کشیدن و یا استحمام با این ماده معدنی، یکی دیگر از روش‌های جذب بیشتر آن است. فراموش نکنید که حمام کردن با منیزیم سولفات باعث تسکین پوست التهابی شده و به کمرنگ شدن علائم بیماری‌های پوستی نظیر پسوریاسیس می‌انجامد.
نحوه استفاده از منیزیم سولفات
دو فنجان از آن را به آب گرم وان حمام اضافه کنید و حدود ۱۲ دقیقه در آن دراز بکشید تا بدن طی این مدت بتواند آن را جذب کرده و از مزایای آن بهره‌مند شود (به خاطر داشته باشید که حمام کردن با این نمک نباید زیاد طولانی باشد و حداکثر ۲۰ دقیقه برای آن عالی و کافی خواهد بود). اگر وان حمامتان خیلی بزرگ است، نصف فنجان دیگر نمک فرنگی به آن بیافزایید. سعی کنید مطمئن شوید که این نمک به خوبی در آب حل شده است.
از طرفی می‌توانید تنها با نصف فنجان از نمک فرنگی، فقط پاهایتان را بشویید؛ نمک فرنگی به طور طبیعی باعث از بین رفتن بوی بد بدن می‌شود، بنابراین تأثیر زیادی در خوشبو کردن پا داشته و نیز می‌تواند قارچ‌های ناخن پا را از بین ببرد (به خاطر داشته باشید که برای رهایی از شرّ این نوع قارچ‌ها، باید روزی سه بار پای خود را در این محلول شستشو دهید).
اگر برای استحمام با این نمک فرصت ندارید، می‌توانید در حمام با استفاده از آب از آن خمیر درست کرده و بدن را با آن بسابید. یا گزینه بهتر آن است که حدود یک‌چهارم فنجان روغن زیتون ارگانیک به آن بیافزایید و بعد آن را روی بدنتان بسابید. از طرفی می‌توانید با استفاده از نمک فرنگی، یک کمپرس آب داغ درست کرده و آن را روی نقاط کبود بدنتان بگذارید. این کار باعث التیام سریع‌تر کبودی شده و درد آن را تسکین می‌دهد.
تسکین نقاطی از پوست که خارش می‌کند یا دچار آفتاب‌سوختگی شده است
نمک فرنگی را در آب حل کنید تا بتوانید یک کمپرس آب سرد یا اسپریتزر درست کرده و برای درمان التهاب پوستی از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که می‌توانید از مخلوط نمک فرنگی و آب برای پیشگیری از گزش حشرات، سوختگی آفتاب و سایر عوامل تحریک‌کننده هم استفاده کنید.
شفاف‌سازی مو بعد از شستشو
یکی از راه‌های شفاف‌سازی مو این است که یک فنجان عصاره لیمو را با یک فنجان نمک فرنگی و یک گالون آب مخلوط کرده و بگذارید ۲۴ ساعت بماند و بعد با استفاده از آن موهایتان را بشویید. اگر از محصولاتی استفاده می‌کنید که موهایتان را خشک یا چرب کرده یا باعث می‌شود به سختی حالت بگیرید، دیگر نگران نباشید. چون استفاده از این محصول جدید باعث می‌شود موهایتان دوباره حالت اصلی خود را پیدا کند.
لایه‌بردار ملایم
آیا پوست سخت و زمختی دارید؟ با استفاده از نمک فرنگی و آب، خمیری درست کرده و آن را به آرامی بر روی بافت‌های مرده و پینه‌ها و میخچه‌های پوست بمالید. صبور باشد؛ این محلول ظرف چند روز تا چند هفته باعث از بین رفتن این لایه سطحی شده و به طور کامل پوست را صاف می‌کند. این روش را می‌توانید روی دست‌هایتان هم استفاده کنید، جایی که اگر زمان زیادی را به باغبانی یا کارهای نظیر آن بپردازید، دستتان پینه خواهد بست. 
منبع: webmd

درمان‌ خانگی پادرد با نمک فرنگی اصل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ