بالاخره مکمل کلسیم بخوریم یا نخوریم؟

faateme1366
مکمل‌های کلسیم سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کنند و مانع شکستگی آنها می‌شوند اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد ممکن است زیان مصرف این مکمل‌ها بیشتر از سودشان باشد.

مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامینD با پیشگیری از پوکی استخوان مانع شکستگی استخوان‌ها می‌شود اما پژوهش‌های گذشته نشان داده بودند ممکن است مصرف این مکمل‌ها با خطراتی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی همراه باشد. اکنون پژوهشگران نروژی با استفاده از یک روش پیشرفته تحلیلی درباره منافع و مضرات مکمل‌های کلسیم به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است زیان مصرف این مکمل‌ها از سودشان بیشتر باشد.

     گانهیلد هیگن، که در مقطع PhD در دانشگاه علم و فناوری نروژ تحصیل می‌کند و نویسنده اول مقاله‌ای است که به تازگی در مجله Osteoporosis Internationa- منتشر شده، می‌گوید: «تاثیر متوسط مکمل‌های کلسیم و ویتامین‌D در پیشگیری از شکستگی‌های استخوانی، به حدی نیست که خطر آنها را در افزایش احتمال بیماری‌های قلبی- عروقی توجیه کند به‌ویژه در زنانی که خطر شکستگی استخوان در آنها پایین است.» پژوهشگران دانشگاه NTNU و دانشگاه اوسلوی نروژ با استفاده از یک روش پیشرفته تحلیل آماری دریافتند اگر 100 هزار زن 65 ساله روزانه یک گرم کلسیم مصرف کنند، از وقوع 5 هزار و 890 شکستگی لگن و 3 هزار و 820 شکستگی دیگر پیشگیری خواهد شد، اما از طرف دیگر، 5 هزار و 917 حمله قلبی و 4 هزار و 373 سکته مغزی می‌توانند اتفاق بیفتند، بنابراین در زنانی با این سن، مضرات مصرف مکمل کلسیم بیشتر از منافع آن خواهد بود. پژوهش‌های اخیر درباره تاثیر مصرف مکمل‌های کلسیم بر احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی نتایج متفاوتی داشته‌اند به همین دلیل پژوهشگران برای انجام تحلیل فعلی از 3 سناریوی مختلف بر اساس نتایج متفاوت پژوهش‌های گذشته استفاده کردند. تحلیل آنها نشان داد در صورت در نظر گرفتن مدل پرخطر، باید منتظر 10 هزار حمله قلبی و سکته مغزی باشیم و اگر مدل پیش‌بینی‌کننده خطر متوسط را در نظر بگیریم، تعداد حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی حدود 5 هزار خواهد بود. هر دوی این مدل‌ها نشان می‌دهند تعداد سال‌های از دست رفته زندگی باکیفیت در صورت مصرف مکمل کلسیم، بیشتر از تعداد سال‌های زندگی باکیفیتی است که این مکمل‌ها با پیشگیری از شکستگی استخوان به مصرف‌کنندگان خود هدیه می‌کنند. در نهایت پژوهشگران هشدار می‌دهند نتایج فعلی باید با بررسی‌های بیشتر روی جمعیت واقعی تایید شوند.

منبع: هفته نامه سلامت

دانستنی های جالب وبسیار مفید درباره مکمل‌ها

١٣ روش کلسیم رسانی به بدن با لبنیات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ