دلایل عمده افزایش وزن مجدد پس از یک دوره کاهش وزن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
پس از رسیدن به وزن ایده‌آل، برخی از عادت غذایی کنار گذاشته می‌شوند. نخوردن پروتئین کافی یکی از این عادات است که معمولا باعث افزایش مجدد وزن می‌شود.

در ادامه‌ی قسمت اول به رایج‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش مجدد وزن را مورد بررسی قرار داده و به نحوه مقابله با آنها می‌پردازیم.
۸.دیگر به پروتئین توجه نمی‌کنید
پس از رسیدن به وزن ایده‌آل، برخی از عادت غذایی کنار گذاشته می‌شوند. نخوردن پروتئین کافی یکی از این عادات است که معمولا باعث افزایش مجدد وزن می‌شود. دریافت مواد مغذی کافی مانع از تحلیل رفتن عضلات می‌شود، اما اگر به اندازه کافی مواد مغذی نخورید، سطح سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد. حفظ حجم عضلانی کمک می‌کند سریع‌تر کالری بسوزانید و از شر چربی‌های مازاد بدن خلاص شوید. بدون عضلات، مستعد افزایش وزن ناخواسته خواهید بود.
۹.داروهای خاص مصرف می‌کنید
اگر به تازگی چند داروی جدید برای‌تان تجویز شده و پس از آن دچار اضافه وزن شده‌اید، باید پزشک‌تان را در جریان این مسئله قرار بدهید. داروهای ضد‌افسردگی، قرص‌های ضد‌بارداری، بتا بلاکرها، داروهای ضد‌تشنج و آنتی میگرن، استروئیدها و داروهای درمان آرتریت روماتوئید می‌توانند بر اشتها، متابولیسم و وزن شما اثرگذار باشند. اما این بدان معنی نیست که خودسرانه مصرف دارو را کنار بگذارید.
۱۰.زیادی اهل خوش‌گذرانی هستید
این کاملا طبیعی است که هرازگاهی پس از یک روز سخت کاری با دوستان‌تان خوش بگذرانید. خوردن غذای رستوران‌ها و دسرهای خوش آب و رنگ کافه‌ها در حد اعتدال اشکال چندانی ندارد، اما اگر این کار به یک عادت همیشگی تبدیل شود، می‌تواند به افزایش وزن‌تان بینجامد. 
۱۱.عملکرد دستگاه گوارشی‌تان ضعیف است
عادات غذایی ناسالم در طولانی‌مدت می‌تواند سیستم گوارش شما را مختل ساخته و تلاش‌های شما را بیهوده کند؛ چون باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند، نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارند. مهم‌تر از همه اینکه باکتری‌های مفید، هورمون گرسنگی و وزن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
۱۲.از التهاب مزمن رنج می‌برید 
التهاب مزمن به دلیل آلرژی فصلی، آلرژن‌های غذایی پنهان یا خوردن بیش از اندازه غذاهای التهاب‌آور می‌تواند بدترین کابوس شما باشد. التهاب یک واکنش دفاعی طبیعی است که بدن شما برای هدف قرار دادن و خلاص شدن از شر مهاجمان بالقوه در پیش می‌گیرد، اما اگر سیستم ایمنی بدن به دلیل این واکنش‌ها مختل شود، ممکن است وزن‌تان تحت تاثیر قرار بگیرد.
۱۳.از رفتن روی ترازو فرار می‌کنید
پس از ماه‌ها کنترل وزن، تمرینات خسته‌کننده و پیروی از یک رژیم غذایی سخت به هدف خود رسیده‌‌اید. اما بعد از گذشت دو ماه به ناگهان احساس می‌کنید که شلوار جین جدیدتان کمی تنگ شده است. اگر شما هم مانند اکثر افراد رژیمی به ورزش و رعایت رژیم غذایی ادامه می‌دهید، اما روی ترازو نمی‌روید، باید بدانید که اشتباه می‌کنید. البته عددی که روی ترازو مشاهده می‌شود، تنها راه قضاوت درباره میزان موفقیت شما نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که از ترازو فراری هستند، در مقایسه با سایرین بیشتر وزن اضافه می‌کنند.
۱۴.قهوه را به چای سبز ترجیح می‌دهید
شاید فکر می‌کنید برای اینکه صبح زود از خواب بیدار شوید و انرژی کافی داشته باشید، باید قهوه بنوشید. اما اگر قهوه را به چای ترجیح می‌دهید، ممکن است از مزایای بالقوه چای در قبال سوخت و ساز بدن محروم شوید. این مسئله پس از کاهش وزن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند سوخت و ساز بدن را به سرعت کاهش دهد.
۱۵.تمام روز را یک‌جا نشسته‌اید
بسیاری از افراد هر روز به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند. متخصصان بر این باورند که این کار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد و همچنین باعث مرگ زودرس می‌شود؛ حتی اگر کماکان ورزش کنید و تحرک داشته باشید. در واقع، کسانی که تمرینات خود را به یک جلسه محدود کرده و باقی روز را با نشستن و بی‌تحرکی سپری می‌کنند، بیش از سایرین در معرض خطرات سلامتی قرار خواهند گرفت. به این ترتیب، ممکن است تمام تلاش‌تان بیهوده باشد و به تدریج از اهداف کاهش وزن خود دور شوید.
۱۶.همچنان کربوهیدرات مصرف نمی‌کنید
کاهش مصرف کربوهیدرات به کاهش وزن آب بدن و از بین بردن وزن اضافی کمک می‌کند؛ اما قطع مصرف کربوهیدرات در طولانی‌مدت ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی به دنبال داشته باشد و روال زندگی روزمره شما را با مشکلاتی از قبیل خستگی، تحریک‌پذیری و بی‌حالی مواجه سازد. مسائلی که تماما با پرخوری در ارتباط هستند.
۱۷.صبحانه نمی‌خورید
خوردن صبحانه مغز را تقویت می‌کند، اشتهای کاذب را از بین می‌برد، روند کاهش وزن را ثابت نگه داشته و به تداوم عضله‌سازی کمک می‌کند. اما تنها در صورتی از این مزایا برخوردار خواهید شد که هر روز صبحانه بخورید. نادیده گرفتن و یا حذف مهم‌ترین وعده غذایی روز ممکن است شما را از شر کالری‌های صبحگاهی نجات دهد، اما قطعا باعث می‌شود هنگام ناهار پرخوری کنید تا قار و قور شکم‌تان را برطرف کنید.
منبع: eatthis 

نکاتی برای کاهش وزن موفق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ