دلایل عمده افزایش وزن مجدد پس از یک دوره کاهش وزن-قسمت اول

مهرناز زاوه
کاهش وزن برای بسیاری از افراد آسان است؛ اما چالش واقعی به حفظ وزن برمی‌گردد. تلاش برای لاغر ماندن شبیه به پریدن روی تور آکروبات‌بازی است. هر قدر پرش بلندتری انجام دهیم، سریع‌تر به حالت اول خود بر می‌گردیم.

کاهش وزن برای بسیاری از افراد آسان است؛ اما چالش واقعی به حفظ وزن برمی‌گردد. تلاش برای لاغر ماندن شبیه به پریدن روی تور آکروبات‌بازی است. هر قدر پرش بلندتری انجام دهیم، سریع‌تر به حالت اول خود بر می‌گردیم. مشکل فقط هزینه نیست، بلکه سلامت‌تان هم ممکن است آسیب ببیند. از دست دادن توده عضلانی و وقوع حمله به سیستم ایمنی بدن از جمله آسیب‌های احتمالی است. به دست آوردن وزن از دست داده که به عنوان «چرخه وزن» شناخته می‌شود، اتفاقی است که برای ۷۵ درصد از افرادی که رژیم کاهش وزن می‌گیرند، رخ می‌دهد. پس بهتر است دلایل دقیق بروز این مسئله را بدانید تا بتوانید از آسیب‌های آن جلوگیری کنید. برای کمک به شما در ادامه رایج‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش مجدد وزن را مورد بررسی قرار داده و به نحوه مقابله با آنها می‌پردازیم.
۱.مثل دوره قبل از کاهش وزن غذا می‌خورید
تبریک می‌گوییم، موفق شدید! شما توانستید به وزن دلخواه‌تان برسید. اما کاهش وزن به این معنا نیست که می‌توانید مثل قبل غذا بخورید. در واقع، حتی ممکن است برای ثابت نگه داشتن وزن نرمال‌تان مجبور به خوردن غذای کمتری باشید. چون بدن شما در وزن جدید خود به سوخت کمتری نیاز دارد. وقتی مقدار قابل‌توجهی از وزن‌تان را کاهش می‌دهید، سوخت و ساز بدن افت می‌کند. این امر به دلیل مکانیسمی رخ می‌دهد که به عنوان تعدیل سوخت و ساز شناخته می‌شود.
۲.بیش از حد استرس دارید
اگر زندگی پرمشغله شما را خسته و فرسوده کرده، ممکن است به لحاظ وزنی تحت تاثیر قرار بگیرید. کورتیزول یا همان هورمون استرس زمانی ترشح می‌شود که تحت فشار هستیم. این هورمون باعث می‌شود که بدن سوخت و ساز مواد غذایی را آهسته‌تر انجام دهد. به علاوه، وقتی تحت فشار هستیم، بیشتر به غذاهای چرب و قندی رو می‌آوریم. در نتیجه، ممکن است تمام زحماتی که برای کاهش وزن کشیده‌ایم به یک باره از بین برود.
۳.عضویت خود را در باشگاه تمدید نکرده‌اید
داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل یکی از مهم‌ترین جوانب یک برنامه کاهش وزن است؛ اما وقتی به اهداف کاهش وزن خود دست می‌یابید، دنباله‌روی از برنامه کاهش وزن از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تیم تحقیقاتی دانشگاه آلاباما در مطالعات خود دریافت شرکت‌کنندگانی که پس از کاهش وزن دست از تمرین برمی‌دارند، با کاهش سوخت و ساز مواجه می‌شوند. در مقابل، کسانی که کماکان ۴۰ دقیقه در هفته به تمرین می‌پردازند، مثل همیشه کالری می‌سوزانند.
۴.به همان کلاس تناسب اندام همیشگی خود پای‌بند هستید
ادامه دادن تمرینات برای حفظ سوخت و ساز بدن ضروری است، اما اگر به تازگی تمرینات خود را تغییر نداده‌اید، ممکن است شکم شش تکه‌تان را به راحتی از دست بدهید. دکتر شان ولز در این باره می‌گوید: «اگر همان تمرینات همیشگی را تا چند ماه ادامه دهید، بدن‌تان دیگر به چالش کشیده نمی‌شود؛ این بدان معنی است که سوخت و ساز بدن پیشرفت نمی‌کند.»
۵.مشکل کم خوابی دارید
آیا می‌دانید وقتی که خسته‌اید، سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود؛ حتی از دست دادن یک خواب کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای هم شانس موفقیت شما را کاهش می‌دهد. محققان در یکی از مطالعات اخیر خود دریافتند افرادی که در هفته ۳۰ دقیقه کمتر از بقیه می‌خوابند، ۱۷ درصد بیشتر در معرض چاقی هستند!
۶.وعده‌های غذایی‌تان را در مایکروویو آماده می‌کنید
غذاهای وسوسه‌انگیز منجمد با برچسب‌های مغذی و مناسب به بازار عرضه می‌شوند؛ پس نمی‌توان کسی را به خاطر انتخاب آنها سرزنش کرد. هرچند بسیاری از آنها غذاهای سالمی هستند، اما می‌توان گفت که در واقع دشمن کاهش وزن محسوب می‌شوند. صرف اینکه آنها در اندازه‌های کوچک و به صورت کم‌کالری عرضه می‌شوند، به این معنا نیست که می‌توانید از آنها استفاده کنید. غذاهای منجمد مانند بسیاری از مواد غذایی فرآوری‌شده حاوی مقدار قابل‌توجهی قند هستند.
۷.برای پاداش دادن به خود راه بدی را در پیش می‌گیرید
اگر به تازگی وزن کم کرده‌اید، باید جشن بگیرید! اما اگر در جشن خود به خوردن غذاهای چرب و قندی بپردازید، احتمال دارد که دوباره و خیلی زود وزن اضافه کنید.
منبع: eatthis

۱۵ راهکار برای اینکه خودتان را گول بزنید که سیر هستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ