روش‌هایی برای کاهش پس‌ماندهای غذا در آشپزخانه

مهرناز زاوه
استفاده از غذاهای خورده‌نشده به عنوان کود، گزینه‌ای بسیار عالی است، اما گاهی اوقات انجام این کار امکان‌پذیر نیست.

استفاده از غذاهای خورده‌نشده به عنوان کود، گزینه‌ای بسیار عالی است، اما گاهی اوقات انجام این کار امکان‌پذیر نیست. اگر در آشپزخانه یا باغچه‌تان جای کافی برای این کار ندارید، اگر مرکز جمع‌آوری این مواد در محله در دسترستان نیست، یا وقت آن را ندارید که بخواهید این مواد را تا محل مورد نظر حمل کنید، بدان معنا نیست که باید این غذاهای قابل مصرف را به محل دفن زباله بسپارید. روش‌هایی برای کم کردن ضایعات آشپزخانه وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
پوست موز
می‌توانید از پوست موز برای جلا دادن چیزهای نقره‌ای استفاده کنید. آن را به همراه مقداری آب با هم ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. بعد با استفاده از یک پارچه یا مسواک می‌توانید برای تمیز کردن جواهرات و کارد و چنگالتان از آن استفاده کنید. از این ترکیب می‌توان برای جلای کیف و کفش‌های چرمی هم استفاده کرد.
پرتقال + لیمو
مرکباتی خریده‌اید که نرم و وارفته‌اند یا کمی خشک شده‌اند؟ توصیه می‌شود از آنها برای پاکسازی تخته‌های بُرش چوبی استفاده کنید. کافی‌ است میوه مورد نظر را به چهار قسمت تقسیم کرده، آنها را به نمک آغشته کرده و شروع کنید به سابیدن. اصطکاک ناشی از نمک و خاصیت اسیدی مرکبات باعث از بین رفتن لکه‌ها می‌شود.
سبزیجات
سبزیجات تازه مزه‌ای به مراتب بهتر از سبزیجات خشک‌شده دارند. اما به نظر می‌رسد که ظرف چند ساعت شل و نرم می‌شوند و بعد مجبور می‌شوید کل آن را دور بریزید. به جای خریدن هفتگی سبزیجات، سعی کنید لب پنجره برای خودتان باغچه کوچکی درست کنید. گیاهانی مانند پیاز کوهی، نعناع و یا پونه کوهی در فضای داخلی بهتر به عمل می‌آیند. از طرفی باعث روشن‌تر شدن آشپزخانه‌تان می‌شود و تحقیقات نشان داده گیاهان خانگی عوامل قویِ کاهنده استرس هستند.
ظرف‌ها 
سیستم ذخیره شما می‌تواند باعث ایجاد جایی برای مواد زائد و ضایعات شده یا آن را از بین ببرد. ظروف مات مانند ظروف پلاستیکی قدیمی و بسته‌بندی فویلی باعث دور ماندن اشیاء و وسایل از جلوی دید شده و درنتیجه به راحتی نادیده گرفته می‌شوند و این اصلا خوب نیست. کیسه‌های پلاستکی هم دورریختنی هستند. به جای ‌این‌ها می‌توانید از ظروف شیشه‌ای سرپوشیده و شیشه‌های دردار استفاده کنید. در این شرایط می‌توانید داخل آنها را ببینید و حتی مجددا آنها را استفاده کنید.
شیر
اگر ظرفِ شیر شما در آستانه سرریز شدن است، سعی کنید اضافه آن را برای چیزهایی استفاده کنید که آب هم دارد؛ مثلا در غلات جودوسر، میکس پن‌کیک و شکلات داغ.  هر شیری را که نمی‌‌خواهید پیش از تاریخ انقضاء از آن استفاده کنید می‌توانید در فریزر قرار دهید و برای استفاده‌های بعدی در اسموتی‌ها، شیک‌ها و یا سرو جداگانه در چای و قهوه آن را در کیسه یا ظرف‌های مخصوص در فریزر منجمد کنید.
ماست
ماست هم وقتی یک تا دو هفته از تاریخ مصرفش می‌گذرد معمولا گزینه خوبی است، البته به شرطی که کپک نزده باشد و می‌توانید از آن برای ماسک‌ها و ماساژهای خانگی صورت استفاده کنید. ماست حاوی اسید لاکتیک لایه‌بردار بوده که اغلب در محصولات بهداشتی و آرایشی مورد استفاه قرار می‌گیرد. همان‌طور که بسیاری از ماسک‌های گران‌قیمت را روی صورتتان می‌مالید، می‌توانید از ماست هم استفاده کنید، فقط کافی ا‌ست بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند، خشک شود و بعد آن را بشویید.
آجیل
شاید شما هم از جمله افرادی هستید که بعد از تمام شدن عید هنوز آجیل‌هایتان تمام نشده و آنها را یک گوشه گذاشته‌اید. اگر تمام این آجیل‌ها را بتوان به اندازه ‌یک فنجان جمع و جور کرد، می‌توانید یک میکس کره‌ای آجیل درست کنید. اگر هر کدامشان بیات باشد، می‌توانید کمی آنها را روی گاز برشته کنید تا دوباره بو بگیرد،‌ بعد همه را در داخل مخلوط‌کن بریزید و با هم ترکیب کنید. برای آنکه چیزی که به جا می‌ماند کمی غلیظ شود می‌توانید حین مخلوط کردن به آن روغن زیتون و یا شیره افرا بیافزایید.
یخچال
اگر در فروشگاهی هستید و می‌خواهید یخچالتان را عوض کنید، توصیه می‌شود به جای یخچال‌هایی که تنها یک در دارند، یخچال‌های کشودار بخرید. دلیلش این است که وقتی کشوها را بیرون می‌کشید می‌توانید همه‌چیز را از روی آن ببینید. اگر یخچال شما از نوع گنجه‌ای است به احتمال زیاد متوجه نخواهید شد که چه بلایی سر چیزهایی می‌آید که در انتهای آن قرار داده‌اید؛ تا زمانی که بوی تعفن ناشی از آنها باعث شود و آنها را دور بریزید.
منبع: dailymail
 

بهترین ظرف برای پخت غذا کدام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ