چه کسانی حق ندارند به سموم مختلف دست بزنند؟! (قسمت اول)

jalalvand
به ناچار در بعضی موارد از سم استفاده می کنیم مخصوصا که در حال حاضر رو به فص گرما می رویم و پشه، سوسک، مگس و غیره بیداد می کند. اما باید بدانیم سم مثل هر دارویی باید فقط در حد لزوم و در موقع ضرورت با روش درست به کار رود، و گرنه بسیار خطرناک بوده و همان طور که حشرات و موش­ها را از بین می‌برد، می­تواند انسان و حیوانات مفید را هم بیمار کرده یا بکشد.

سم چیست؟

سم ماده‌ای است که دارای منشا گیاهی، حیوانی و شیمیایی بوده و از یک راه خاص و یا راه­های مختلف در مقادیر معینی، باعث اختلال و یا توقف فعل و انفعالات حیاتی به‌طور موقت یا دائم می­شود. سم اگر به مقدار خیلی کم خورده شود و یا بخار و بوی آن تنفس شود، باعث ناراحتی، بیماری و مسمومیت می شود و نهایتا منجر به مرگ می­گردد.

مسموم کیست؟

هر انسان یا حیوانی که سم از طریق بینی، دهان یا پوست وارد بدن او شده و موجب ناراحتی و بیماری یا مرگ وی گردد مسموم شده است.

علائم مسمومیت:

بستگی به نوع سم و مقدار آن و مدتی که از مصرف آن سم گذشته باشد دارد اما به طور کلی می­توانیم بگوییم: سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، دل درد، دل پیچه، عرق کردن، رنگ پریدگی و خواب آلودگی معمولاً در شخص مسموم دیده می­شود.

روش­های نگهداری سموم در منزل

1- هیچ وقت سم را در آشپزخانه و یا اتاقی که در آن زندگی می‌کنید قرار ندهید.

2- سم را باید در قوطی و ظرف خودش نگه‌داری کرد و هرگز نباید آنرا داخل ظرف و یا شیشه دیگر ریخت چون ممکن است اشتباهاً از آن استفاده شود.

3- بعد از هر بار استفاده حتماً باید در قوطی سم را محکم بست.

4- هر نوع سم را باید در محلی دور از دسترس افراد و بچه‌ها قرار داد.

چه کسانی می‌توانند با سم کار کنند؟

– کسی که سم را مصرف می‌کند باید بداند سم چیست‌ و چه خطراتی دارد و چگونه باید آن را به کار برد تا خطری برای خود و اطرافیان نداشته باشد.

–  کسی که با سم سر و کار دارد باید سالم و قوی بنیه باشد زنان و مردان پیر و بچه‌ها قبل از 18 سالگی نباید به هیچ‌وجه سم‌پاشی کنند.

–  کسانی که عوارض قلبی، کلیوی و کبدی داشته باشند نباید سم‌پاشی کنند.

–  زنان حامله به هیچ وجه نباید با سم سر و کار داشته باشند.

لطفا ادامه مطلب را د ر چه کسانی حق ندارند به سموم مختلف دست بزنند؟! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: مراقب خطرات خانه تکانی باشید !

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ