علائم عجیبی که نشان می‌دهد به گلوتن آلرژی دارید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
حتما برایتان پیش آمده که دست یا پایتان خواب برود، اما افرادی که از آلرژی رنج می‌برند ممکن است در بازوها، ساق پا و پاهایشان دچار حالت «گزگز و سوزن‌سوزن» شوند.

در قسمت اول با برخی از علائم آلرژی به گلوتن آشنا شدید. در اینجا علائم بیشتری را بررسی می‌کنیم.
سردردهای تپنده
اغلب افراد دچار سردرد می‌شوند. اکثر افرادی که دچار آلرژی‌ به گلوتن هستند – خصوصا آن دسته از افرادی که حساسیت‌های گلوتن غیرسلیاکی دارند و یا در سطحی پایین‌تر دچار بیماری سلیاک می‌شوند – بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و عده‌ای هم به خاطر گلوتن، دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. در سال ۲۰۱۲ محققان دانشگاه کلمبیا طی آزمایشی دریافتند ۵۶ درصد از افرادی که دچار حساسیت به گلوتن هستند و ۳۰ درصد از آنهایی که بیماری سلیاک دارند نسبت به ۱۴ درصد از افراد در گروه تحت کنترل، از سردردهای مزمن رنج می‌بردند. حدود ۲۳ درصد از افرادی هم که دچار بیماری التهابی روده بودند سردردهای مزمن داشتند. این محققان وقتی به طور دقیق‌تر افرادی را که از سردردهای میگرنی رنج می‌بردند مورد بررسی قرار دادند –سردردهای شدیدی که فرد را از کار می‌اندازد – دریافتند ۲۱ درصد از افرادی که سلیاک دارند و ۱۴ درصد از افرادی که از بیماری التهابی روده رنج می‌برند سردردهای میگرنی در آنها رخ خواهد داد.
گزگز و سوزن‌سوزن شدن
حتما برایتان پیش آمده که دست یا پایتان خواب برود، اما افرادی که از آلرژی رنج می‌برند ممکن است در بازوها، ساق پا و پاهایشان دچار حالت «گزگز و سوزن‌سوزن» شوند. این مشکل را بیشتر در قالب پی‌آسیبی محیطی (در واقع آسیب به اندام‌ها) می‌شناسند. وقتی دچار این بیماری می‌شوید، در اندام‌های حرکتی خود دچار دردهای مزمن و احساس خارش خواهید شد. از هر ۱۰ نفر که بیماری سلیاک از نوع آلرژی به گلوتن داشته باشند، بیش از یک نفر به بیماری پی‌آسیبی محیطی دچار می‌شود و در اکثر افرادی که دچار آتاکسیای گلوتن هستند این بیماری رخ می‌دهد. البته هنوز مشخص نیست که چند نفر از افرادی هم که حساسیت گلوتن غیرسیالیکی دارند دچار این بیماری می‌شوند، اما پزشکانی که این افراد را مداوا کرده‌اند می‌گویند که وقوع پی‌آسیبی محیطی در آنها بسیار شایع است.
اگر پایتان دائما خواب می‌رود الزاما به معنای این نیست که دچار آلرژی به گلوتن هستید.  پی‌آسیبی محیطی هم می‌تواند بسیار شایع باشد و ارتباط نزدیکی با دیابت داشته باشد. در واقع می‌توان گفت که حداقل یک تحقیق نشان داده که بیش از ۲۶ درصد از افراد دیابتی (هم نوع ۱ و هم نوع ۲) از پی‌آسیبی محیطی دردناک رنج می‌برند. از دیگر علل آن می‌توان به اختلالت کلیوی، کمبود ویتامین‌ها و بروز آسیب اشاره کرد.
اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)
بین ۳ تا ۷ درصد از بچه‌ها در ایالات متحده دچار اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی هستند اما فکر می‌کنید آیا آلرژی به گلوتن می‌تواند مسبب بروز علائم آن باشد؟ اگر چنین باشد، آیا رژیم‌های غذایی بدون گلوتن می‌تواند مانع از بروز علائم آن شود؟ شاید. تحقیقات نشان داده است افرادی که به تازگی دچار بیماری سلیاک شده‌اند بیشتر از علائم ADHD رنج میبرند و درست زمانی که فرد رژیم غذایی بدون گلوتن را آغاز می‌کند، این علائم بهبود پیدا می‌کنند یا به کل از بین می‌روند. البته هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا افرادی که دچار حساسیت گلوتن غیرسلیاکی هستند دچار علائم ADHD می‌شوند یا نه؛ علائمی که به خاطر رژیم غذایی بدون گلوتن کاهش یافته است. نکته مهم این است که اگر دچار بیماری سلیاک هستید، رژیم‌های بدون گلوتن می‌تواند برای شما مؤثر باشد و اگر حساسیت گلوتن غیرسلیاکی داشته باشید این رژیم می‌تواند به کاهش علائم بیانجامد. هرچند که استفاده از رژیم غذایی برای درمان ADHD بحث‌برانگیز است، اما بهتر آن است که درباره حذف گلوتن یا عدم حذف آن حتما با پزشک مشورت کنید.
افسردگی، تشویش و تندمزاجی
تقریبا از هر ۱۰ فرد بزرگسال، یک نفر دچار افسردگی است و از هر ۲۰ نفر، یک نفر از افسردگی خفیف رنج می‌برد. علاوه بر آن، ۱۸ درصد از کل جمعیت امریکا دچار اختلال تشویش هستند. و البته بیشتر ما هم در اغلب مواقع دچار تندمزاجی می‌شویم. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که بین بیماری سلیاک، افسردگی و تشویش هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان ارتباط‌های نزدیکی وجود دارد. البته ممکن است ارتباط‌هایی بین این بیماری‌ها و آتاکسیای گلوتن وجود داشته باشد؛ آلرژی به گلوتن عصب‌شناختی در وهله اول روی کم شدن مهارت‌های حرکتی تأثیر می‌گذارد. افرادی که دچار حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی هستند هم دچار افسردگی و تشویش می‌شوند که به نظر می‌رسد سطح آن از افراد عادی بالاتر است، هرچند هنوز تحقیقات کافی برای پوشش دادن این آمار و گزارش‌ها صورت نگرفته است.
منبع: eatthis

کاهش خطر آلرژی غذایی به روشی که فکرش را هم نمی‌کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ