نکات منحصربه‌فرد برای کسب بهترین نتیجه از تمرینات باشگاهی-قسمت اول

مهرناز زاوه
شاید این حرف یک ادعای جسورانه باشد، اما ۵ نکته‌ای که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، ممکن است دیدگاه شما را نسبت به کارهایی که تا دیروز در باشگاه می‌کردید، تغییر دهند.

شاید این حرف یک ادعای جسورانه باشد، اما ۵ نکته‌ای که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، ممکن است دیدگاه شما را نسبت به کارهایی که تا دیروز در باشگاه می‌کردید، تغییر دهند. بله، این نکات کاملا روشنگرانه و به‌ روز هستند. اگر از نکات زیر به درستی بهره بگیرید، می‌توانید در سال‌های آتی تمرینات موفقی را پشت سر بگذارید. 
۱.تمرینات خود را با حرکاتی آغاز کنید که از آنها نفرت دارید
اکثر افراد برای هر قسمت از بدن‌شان چند تمرین دلخواه دارند و هر بار این حرکات را مثل فرایض مذهبی به جا می‌آورند. اما تمرینات دشوار، پیچیده و چالش‌برانگیز معمولا جایی در بین این تمرینات ندارند. چون این تمرینات اغلب مورد علاقه ورزشکاران نیستند.
به عنوان مثال، اکثر مبتدیان علاقه‌ای به تمرینات پا ندارند و حرکتی که بیش از همه از آن نفرت دارند، حرکت اسکات است. اما حرکات پا به هیچ وجه بد نیستند. تمرینات چند‌مفصله و سبک مثل اسکات به تمرینات سنگین تک‌مفصله که اغلب با دستگاه انجام می‌گیرد، ارجحیت دارند. تمرینات چند‌مفصله باعث ترشح بیشتر هورمون‌های عضله‌سازیی مانند تستسترون و هورمون رشد در بدن می‌شوند. علاوه ‌بر این، اگر تا به حال از این تمرینات اجتناب کرده‌اید، به احتمال زیاد وضعیت چندان مناسبی به لحاظ رشد نخواهید داشت.
به مرور زمان یاد می‌گیرید تمریناتی که سخت‌تر و سنگین‌تر از همه هستند، نتایج بهتری به ارمغان می‌آورند. پس به جای اجتناب از انجام این حرکات، آنها را در برنامه تمرینی خود بگنجانید. به علاوه، سعی کنید این حرکات را قبل از شروع خستگی و در ابتدای تمرینات انجام دهید تا بتوانید از وزنه‌های سنگین‌تری برای تمرین استفاده کنید. اگر انجام حرکت اسکات برایتان دشوار است، یعنی از این حرکت بهره بیشتری می‌برید.
۲.از تکرار دائم تمرینات خودداری کنید
بسیاری از مبتدیان هر بار همان تمرینات همیشگی را در ست‌های یکسان انجام می‌دهند. ملی کالافلو، ورزشکار و مربی معروف بدن‌سازی معتقد است که این روند کمکی به پیشرفت افراد نخواهد کرد. بدن برای رشد به تغییر نیاز دارد تا با شرایط جدید سازگاری پیدا کند.
تمرینات مناسب در کنار تغذیه خوب باعث می‌شود الیاف عضلانی، خود را بازسازی کرده و سریع‌تر رشد کنند و قوی‌تر از قبل شوند. اما تاثیر تمرینات پس از مدتی کم‌رنگ می‌شود چون بدن خود را با شرایط تمرین وفق می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید به پیشرفت‌تان ادامه دهید، می‌بایست بار تمرینات‌تان را افزایش دهید یا از تکرار دائم یک برنامه تمرینی خودداری کنید. مثلا می‌توانید وزنه سنگین‌تری بزنید یا دفعات تکرار یک حرکت را افزایش دهید یا فواصل استراحت خود را به حداقل برسانید تا نتیجه بهتری بگیرید.
تغییر اهداف تمرینی و افزایش فشار حرکات نیز می‌تواند به تمرینات شما تنوع و تازگی ببخشد. اما این تکنیک باید در قالب یک استراتژی مناسب به کار گرفته شود، نه این‌که صرفا به صورت تصادفی مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از ترفندهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که بین هفته‌های کم‌فشار و پر‌فشارِ تمرینی فاصله بیاندازید. اگر به یک نقطه ثابت رسیدید، بهتر است کمی استراحت کنید تا پس از تجدید قوا رکوردهای قبلی‌تان را بشکنید.
اِعمال تغییرات راهبردی در تمرینات کمک می‌کند که از درجا زدن به دور باشید. اغلب افراد وقتی با تمرینات خود احساس راحتی می‌کنند، دوست دارد همانطور ادامه دهند. در حالی‌که این وضعیت توان بالقوه فیزیکی آنها را محدود و از پیشرفت تمرینات جلوگیری می‌کند. بهتر است هرچه سریع‌تر از نقطه آرامش فاصله بگیرید. اگر احساس می‌کنید به برنامه تمرینی‌تان عادت کرده‌اید، چند تغییر ساده ایجاد کنید و خود را به چالش بکشید!
منبع: shape 

۸ غذایی که باعث افزایش حجم عضلات می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ