چگونه هنگام نیاز، روده‌تان را مجبور به تخلیه کنید؟

مهرناز زاوه
دکتر اشنول ساسمن معتقد است که هر نوع نوشیدنی داغی می‌تواند باعث تحریک تحرکِ روده شود، نوشیدنی‌هایی هم‌چون چای یا قهوه یا آب داغ.

برخی اوقات ممکن است برنامه روزانه‌تان به هم بخورد. ممکن است مجبور شوید به نقاط مختلفی سفر کنید، شاید فرصت نکنید اصلا غذایی بخورید، یا وضعیت معده‌تان به هم بخورد. بعضی صبح‌ها اصلا نمی‌توانید توالت بروید. خب، ‌در این مواقع چه باید کرد؟ دکتر اشنول ساسمن، متخصص مجاری معده‌ و روده به نکات جالبی در این باره اشاره کرده است.
بسیاری از دوندگان قسم خورده و می‌گویند که قهوه سر صبح باعث تحرک روده‌شان می‌شود – و اگرچه محققان هنوز به طور یقین نسبت به این مسئله مطمئن نیستند که چرا قهوه چنین خاصیتی دارد – باید گفت حداقل در یک تحقیق مشخص شده که قهوه می‌تواند به نوعی «روده و معده را تصفیه کند».
دکتر اشنول ساسمن معتقد است که هر نوع نوشیدنی داغی می‌تواند باعث تحریک تحرکِ روده شود، نوشیدنی‌هایی هم‌چون چای یا قهوه یا آب داغ. این مایعات داغ درست مثل گشادکننده رگ عمل می‌کنند. در واقع آنها رگ‌های خونی را در سیستم گوارشی گشاد کرده و باعث افزایش جریان خون و فعالیت سیستم گوارشی می‌شوند.
تحرک
فعالیت فیزیکی باعث می‌شود بتوانید به توالت بروید، و شاید به خاطر همین است که یک نوشیدنی داغ پیش از هر فعالیتی اهمیت خاصی در این زمینه پیدا می‌کند. دکتر ساسمن در این باره می‌گوید: «پیش از آنکه برای شروع روز کاری سخت و طاقت‌فرسایتان از در خانه خارج شوید، پیشنهاد می‌کنم ورزش سبکی انجام دهید تا باعث تحریک حرکت روده شود.»
اگر می‌خواهید با خیال راحت در خانه خود یا در اتاق هتلی روده‌تان را تخلیه کنید، پیشنها می‌شود که از پله‌ها بالا و پایین بروید یا کمی حرکات پرشی یا کششی انجام دهید. 
زودتر بیدار شوید
دکتر ساسمن در ادامه گفت: «صبح روزی که عجله دارید سعی کنید کمی زودتر بیدار شوید تا بتوانید تمام کارهای صبحگاهی‌تان را انجام دهید؛ کارهایی همچون دوش گرفتن. افرادی که در زمان‌های مختلفی در عجله و شتاب هستند باید سعی کنند تا جایی که می‌توانند به برنامه بدن خود نزدیک باشند. در واقع وقتی زود بیدار می‌شوید بدنتان وقت کافی برای هضم صبحانه داشته و فرصت کافی برای تخلیه آن خواهید داشت.»
ماساژ را امتحان کنید
تحقیقات نشان می‌دهد که وارد آوردن فشار مختصر به میان‌دوراه – ناحیه‌ای بین مقعد و ناحیه تناسلی – باعث تجزیه و نرم شدن مدفوع برای افرادی می‌شود که از یبوست رنج می‌برند. در شرایطی که این کار هنور درمانی عادی محسوب نمی‌شود که توسط پزشکان تجویز شده باشد، دکتر ساسمن معتقد است که ماساژ می‌تواند برای افرادی که دچار انواع انسداد‌های روده‌ای یا بیماری‌های پزشکی هستند بسیار مفید باشد.
منبع: thehealthsite 

باورهای غلط رایج درباره مدفوع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ا

ا

1395-04-22 - 05:18 پاسخ

درود بر شما ، زود بیدار شدن و ورزش فوق العاده س و گل محمدی عالیییییییییییییییییه برای تخلیه.

ملکی

ملکی

1395-04-03 - 14:15 پاسخ

برای تخلیه روده ومشکل یبوست هیچ بهتر از مصرف پر گل محمدی خشک شده همراه با ماست ویا سالاد نیست امتحان کنید البته گل محمدی کاشان