۱۲ راهکار خانگی موثر برای درمان آفتاب‌سوختگی-قسمت اول

مهرناز زاوه
دکتر گوسل می‌گوید اگر مجبورید از صابون استفاده کنید، از انواع ملایم آن استفاده کنید و سپس آن را به ‌خوبی بشویید.

قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش می‌تواند پوست را سریع پیر کند و موجب سرطان پوست شود. اما ممکن است علی‌رغم تلاشی که برای محافظت از پوست با کرم‌های ضد‌ آفتاب در برابر این پرتوها انجام می‌دهید، دچار آفتاب‌ سوختگی متورم، دردناک و خارش‌دار شوید. این راهکارهای خانگی که توسط کارشناسان پیشنهاد شده‌اند، به تسکین مشکلات ناشی از پرتوهای روزمره کمک می‌کنند.
۱. از کمپرس استفاده کنید
پس از سوختگی، پوست ملتهب می‌شود. آن را با هر یک از کمپرس‌های زیر خنک کنید.
آب سرد: مایکل اسکرایبر می‌گوید، به آب سرد یا آب شیر چند تکه‌ یخ اضافه کنید. پارچه‌ای را در آب فرو ببرید و به آرامی روی سطح سوختگی بکشید. هر چند دقیقه یک بار با پارچه‌ای دیگر تکرار کنید. این کار را چندین بار در روز هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید.
استات آلومینیوم: توماس گوسل می‌گوید اگر خارش شدید است، مخلوطی از آب و پودر استات آلومینیوم را امتحان کنید. پودر استات آلومینیوم از پوست در برابر خشکی بیش از حد و خارش محافظت می‌کند.
نارون کوهی: فردریک هابرمن می‌گوید پارچه‌ای را با عصاره‌ نارون کوهی مرطوب کنید. این داروی خارق‌العاده به عنوان مسکن و ضد التهاب عمل می‌کند و اغلب برای تسکین موقت استفاده می‌شود. برای التهابات خفیف‌تر، تکه‌ای پنبه‌ کتان را در مایع فرو ببرید و به ‌آرامی روی سوختگی بکشید.
۲. از این مواد غذایی استفاده کنید
مواد معمولی موجود در آشپزخانه می‌توانند بهترین مسکن‌ها برای آفتاب‌سوختگی باشند.
بلغور: بلغور خشک را در پارچه‌ توری ریخته و روی آن آب بریزید. پس از آنکه آب سرد را روی آن ریختید اجازه دهید خیس بخورد. بلغور را دور ریخته و با این مایع نقاط ملتهب را کمپرس کنید. این کار را هر ۲ تا ۴ ساعت انجام دهید.
شیر بدون چربی: ۱ فنجان شیر کم‌چرب را با ۴ فنجان آب مخلوط کنید، سپس چند تکه یخ به آن اضافه کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس کنید. این کار را هر ۲ تا ۴ ساعت تکرار کنید.
نشاسته ذرت: به نشاسته‌ ذرت آب کافی اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس آن را مستقیما روی محل آفتاب‌سوختگی قرار دهید.
کاهو: برگ‌های کاهو را در آب بجوشانید. آبکش کنید، آب آن را نگه داشته و اجازه دهید مایع چند ساعت در یخچال سرد شود. پنبه‌های کتان را در مایع غوطه‌ور کنید و به‌ آرامی روی پوست تحریک‌شده فشار دهید و بمالید.
۳. از صابون زدن خودداری کنید
صابون محل سوختگی را خشک و ملتهب می‌کند. دکتر گوسل می‌گوید اگر مجبورید از صابون استفاده کنید، از انواع ملایم آن استفاده کنید و سپس آن را به ‌خوبی بشویید. دوش آب سرد را می‌توان جایگزین کمپرس‌ها کرد. سپس به ‌آرامی بدن‌تان را با یک حوله‌ تمیز خشک کنید. پوست‌تان را نسابید، چون بیشتر ملتهب می‌شود. همچنین برای کم کردن درد، التهاب و خارش می‌توانید یکی از موارد زیر را اضافه کنید.
سرکه: کارل کورن می‌گوید ۱ فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب را درون وان آب سرد بریزید. این داروی فوق‌‌العاده به سفت شدن پوست پوست کمک کرده و درد آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد.
جوش شیرین: دکتر هابرمن پیشنهاد می‌کند که جوش شیرین را در آب ولرم بریزید. به ‌جای آنکه بدن را با حوله خشک کنید، اجازه دهید محلول خودش روی پوست‌تان خشک شود. جوش ‌شیرین کاملا غیرسمی است و درد را تسکین می‌دهد.
۴. این قوانین را به خاطر بسپارید
اگر خاطرات آفتاب‌سوختگی برایتان دردناک است، با نکات نورمن لوین، خاطراتتان را تجدید کنید.
-کرم ضد آفتاب را ۳۰ دقیقه پیش از آنکه خانه را ترک کنید روی پوست‌تان بزنید، حتی اگر هوا ابری باشد. پرتوهای مضر می‌توانند از پوشش ابری هم عبور کنند. فراموش نکنید که لب‌، دست‌ها، گوش‌ها و پشت گردنتان را هم کرم بزنید.
-کرم ضد آفتاب را با قدرت محافظتی (SPF) بین ۱۵ تا ۳۰ انتخاب کنید. کرم‌های ضد آفتاب با SPF ۱۵ تا ۹۴٪ از پرتوهای مضر خورشید و آن‌هایی که SPF ۳۰ دارند تا ۹۷٪ از پوست محافظت می‌کنند. همچنین به مواد تشکیل‌دهنده‌ کرم‌ها مانند اکسید زینک، تیتانیوم دی‌اکسید و یا آووبنزن نیز دقت کنید. این مواد پرتوهای فرابنفش A و B را مسدود می‌کنند.
-بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر، هنگامی که نور خورشید بسیار قدرتمند است، از پوست خود مراقبت بیشتری کنید.
-وقتی شنا نمی‌کنید لباس‌های محافظتی به تن کنید. کلاه، پارچه‌های دارای بافت در هم تنیده و آستین‌بلند کمک می‌کند تا پرتوهای خورشید در پوست نفوذ نکنند.
۵. از مرطوب‌کننده استفاده کنید
واقعا به پوست‌تان آسیب رسانده‌اید. زمان آن رسیده که از لوسیون‌تان به مقدار زیاد استفاده کنید تا روند ترمیم آغاز شود. رودنی باسلر می‌گوید، خیس کردن یا کمپرس کردن راهکارهای خوبی هستند، اما به عنوان درمان‌های موقتی شناخته می‌شوند. اما اگر پوست‌تان را بلافاصله مرطوب نکنید، خشک‌تر می‌شود.
منبع: prevention 

ادامه‌ی این مطلب را اینجا بخوانید

درمان سریع آفتاب سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ