افزایش شانس بقای افراد بعد از سکته با گوشی‌های هوشمند

مهرناز زاوه
اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و سایر فن‌آوری‌های دیجیتال این قابلیت را دارند تا مراقبت‌های فوری اورژانسی را برای بیمارانی که دچار ایست قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی می‌شوند فراهم کنند.

اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و سایر فن‌آوری‌های دیجیتال این قابلیت را دارند تا مراقبت‌های فوری اورژانسی را برای بیمارانی که دچار ایست قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی می‌شوند فراهم کنند. فن‌آوری‌های دیجیتال مانند دستگاه‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های تصویری و سیستم‌های ارائه خدمات می‌تواند در پاسخ فوری به بیمار فعال شده و شانس زنده ماندن آنها را افزایش دهد. 
اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند برای دیدن تصاویر مغزی ناشی از سکته و اپلیکیشن کنفرانس ویدئوئی Face Time به منظور سنجش و ارزیابی بیماران بدون نیاز به حضور متخصص اعصاب می‌تواند اقدامات مفیدی برای بیماران انجام دهد. اطلاع داشتن از این مسئله که چه باید کرد – مثلا این‌که چطور می‌توان عملیات احیای قلبی‌ریوی (CPR) را انجام داد یا علائم سکته مغزی را شناسایی کرد – چیزی است که بسیاری از افراد در شرایط اورژانسی می‌توانند برای حفظ جان بیمار انجام دهند. 
محققان طی مطالعاتشان، پژوهش‌های علمی را مورد بازبینی قرار دادند تا اطلاعات کنونی را در ارتباط با کارایی و تأثیر استراتژی‌های دیجیتالی در ارتقاء مراقبت‌های اورژانسی قلبی‌عروقی و سکته مغزی مورد ارزیابی قرار دهند. مثلا در سوئد و طی آزمایشی، محققان توانستند با استفاده از اپلیکیشن موبایل داوطلبانی را در شعاع ۵۰۰ متری نسبت به حمله قلبی یک بیمار آگاه سازند و به آنها هشدار دهند تا عملیات احیای قلبی‌ریوی روی فرد انجام شود. در این پژوهش مشخص شد ۶۲ درصد از داوطلبانی که این اپلیکیشن را داشتند به محض دریافت پیغام هشدار، عملیات احیاء را انجام دادند، در شرایطی که تنها ۴۸ درصد از رهگذران در خیابان اقدام به این کار نمودند. در تحقیقی در ژاپن محققان دریافتند زمانی که کارکنان بخش اورژانس تصاویری از نوار قلب را با گوشی‌های هوشمند خود به متخصصان قلب بخش داخلی برای اقدامات لازم فرستادند، این عمل باعث شد تا در مقایسه با فرستادن تصاویر با فاکس، بیمار مورد نظر ۱.۵ دقیقه زودتر شناسایی و بیماری‌اش تشخیص داده شود.
منبع: thehealthsite

گوشی‌های هوشمند با مغز چه می‌کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ