۸ حقیقت درباره روده شما

مهرناز زاوه
در اینجا به حقایقی درباره روده می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.

همه ما روده داریم، اما بسیاری از افراد دوست ندارند راجع به آن فکر کنند. به مانند بسیاری از اعضا و جوارح بدن، ممکن است تا زمانی که مشکلی برای روده پیش نیاید، هیچ توجهی به آن نداشته باشیم. باید بدانید که روده ما نقش مهمی در عملکرد روزانه‌مان ایفا می‌کند و همچنان نادیده گرفته می‌شود. شاید این نادیده‌گرفتن به خودی خود عامل مهمی نباشد جر این‌‌که فکر ‌کنیم آنچه را روده تولید می‌کند بوی بسیار بدی دارد. در اینجا به حقایقی درباره روده می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
روده شما تقریبا یک و نیم متر طول دارد
روده شما که در اینجا منظورمان روده بزرگ است،‌ از روده کوچک تا مقعد شما امتداد داشته و متشکل از این بخش‌هاست: سکوم (یا روده کور)، راست‌روده (روده صعودی)، روده عرضی، روده نزولی، روده سیگموئید، مقعد و مجرای مقعدی. پنهای روده حدود ۷.۵ سانتی‌متر در پهن‌ترین نقطه یعنی سکوم (یا روده کور) بوده و در باریک‌ترین قسمت یعنی روده سیگموئید حدود ۲.۵ سانتی‌متر است.
گفته می‌شود که چیزی حدود ۱۰۰ تریلیون موجود زنده میکروسکوپی داخل روده شما وجود دارد
روده‌های ما میزبان تعداد نامحدودی از موجودات زنده ریز است که آنها را به نام میکروبیوتا یا فلورای روده می‌شناند. اکثر این موجودات زنده باکتری‌ها هستند. شناسایی نقش میکروبیوتا منجر به شهرت مصرف پروبیوتیک‌ها در قالب مکمل‌ها و افزودنی‌های غذایی به منظور افزایش سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سیستم ایمنی شده است.
روده شما هرگز خالی نخواهد ماند
بسیاری از افراد بر این باورند که بعد از چندین بار اسهال، روده‌شان کاملا خالی شده است یا آنکه می‌توانند با پرهیز از خوردن غذا، روده خود را خالی نگه دارند. با این وجود، از آنجایی که بخش زیادی از مدفوع از باکتری ساخته شده، ماده مدفوعی به طور پیوسته در حال شکل‌گیری است. علاوه بر باکتری، مدفوع از مایعات، مواد هضم‌نشده، فیبرهای غذایی، چربی، ‌مواد معدنی و پروتئین هم ساخته شده است.
روده شما روزانه حدود یک‌چهارم آب مصرفی‌تان را جذب می‌کند
این کارِ روده است که بتواند فرایند هاضمه را تکمیل کند. در واقع کار اصلی آن جذب آب و الکترولیت‌ها از موادی است که از روده کوچک عبور کرده‌اند. در مرحله بعد این مواد، مدفوع را می‌سازند که می‌تواند طی فرایند حرکت روده از آن عبور کند. وقتی فردی دچار اسهال می‌شود، در واقع مدفوعی را دفع می‌کند که مدت زمان زیادی در روده نمانده تا بتواند مایعات را به اندازه کافی جذب کند تا مدفوع تقریبا سفت شود. نقطه مقابل چنین چیزی زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار یبوست می‌شود. در این مورد، مدفوع برای مدت طولانی در روده می‌ماند و در نتیجه خشک و سفت شده و به سختی دفع می‌شود.
راست‌روده شما اغلب خالی است
در فواصل دوره‌ای، جداره ‌عضلانی روده نزولی و سیگموئید، ماده مدفوعی موجود در راست‌روده را جابه‌جا می‌کنند. در واکنش به آن، راست‌روده باز شده و مدفوع را نگه می‌دارد. مدفوع شما از طریق عضلات تنگ‌کننده داخلی و خارجی شما در میان راست‌روده نگه‌ داشته می‌شود. زمانی که تصمیم گرفتید عملیات حرکت روده را انجام دهید، عضلات ارادی و غیرارادی با هم کار می‌کنند تا بتوانند مدفوع را خارج کنند.
خوردن غذای زیاد یا غذای سرشار از چربی باعث تحریک حرکت روده می‌شود
یکی از واکنش‌های بدن شما، ریفلکس معده است. وقتی چیزی می‌خورید، این ریفلکس فرآیند حرکت را در سرتاسر دستگاه گوارش شما آغاز می‌کند. غذای زیاد و غذاهای چرب منجر به ریفلکس‌های بزرگ‌تر معدی‌روده‌ای شده و این مسئله باعث تحریک دفع مدفوع می‌شود. این اطلاعات برای افرادی مفید است که در معرض یبوست و اسهال قرار دارند. برای فردی که دچار یبوست شده، غذای چرب با حجم زیاد هنگام صبح باعث به کار انداختن فعالیت بیولوژیکی بدن می‌شود تا حرکت روده را تحریک کند. افرادی که نسبت به اسهال حساسیت بیشتری دارند باید سعی کنند غذاهایی با حجم و چربی کم بخورند.
مدفوع‌های سالم همیشه قهوه‌ای نیستند
اگر دیدید که رنگ مدفوع‌تان تغییر کرده اصلا جای نگرانی و وحشت نیست. عوامل زیادی هستند که می‌توانند بر رنگ مدفوع تأثیر بگذارند. مدفوع‌های سالم معمولا رنگ‌شان نزدیک به قهوه‌ای است، اما ممکن است زرد یا نارنجی هم باشند. هر وقت احساس کردید که رنگ مدفوع‌تان خیلی روشن یا قرمزِ تیره یا سیاه یا قیرمانند است باید به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است نشانه خون در مدفوع باشد.
شما می‌توانید بدون روده هم زندگی کنید
مواد مغذی موجود در غذا که برای بقا و حیات به آنها نیاز داریم به شکل شاخصی توسط روده کوچک ما جذب می‌شوند. بنابراین، اگر روده فرد را بردارید او باز هم می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد. بیماری‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ مانند سرطان روده یا بیماری روده تحریک‌پذیر که طی آن روده فرد حتما باید برداشته شود. در برخی از این موارد، روشی به نام کولوستومی انجام می‌شود که طی آن شکافی در شکم ایجاد می‌شود تا مواد مدفوعی را بتوان در خارج از بدن و در کیسه کولوستومی جمع کرد. گزینه دیگر استفاده از روش J-Pouch است که طی آن بخش انتهایی روده کوچک، برای نگه داشتن مدفوع در قسمت داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع: health 

پاکسازی طبیعی روده بزرگ با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ