هر چند وقت یک‌بار باید ملحفه‌های روی تخت را عوض کنیم؟

مهرناز زاوه
مطالعات سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که مردان مجرد تنها چهار بار در سال ملحفه‌های خود را می‌شورند.

خزیدن روی تخت پس از یک روز سخت کاری لحظه شیرینی است، مخصوصا اگر ملحفه‌ها تمیز و مرتب باشند. با این حال، پس از چند هفته خوابیدن بر روی آنها ممکن است با یک بوی کپک‌مانند مواجه شوید که از ملحفه‌ها و روبالشی‌تان استشمام می‌شود. در این شرایط، ملحفه‌ها مثل قبل نرم نخواهند بود. اما آنچه قادر به دیدن آن نیستید، میلیون‌ها باکتری میکروسکوپی هستند که در ملحفه‌ها و روبالشی شما لانه می‌کنند و شب‌ها در کنار شما می‌خوابند.
بر اساس یک نظرسنجی انگلیسی، حدود ۳۳ درصد از مردم بریتانیا هر هفته ملحفه‌های خود را می‌شورند. در حالیکه ۳۵ درصد هر دو هفته یک‌بار به این کار می‌پردازند. ۸ درصد هر سه هفته یک‌بار و ۱۰ درصد نیز هر چهار هفته یک‌بار به شستن ملحفه‌ها اقدام می‌کنند. آمار مجردها در این زمینه بدتر است: مطالعات سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که مردان مجرد تنها چهار بار در سال ملحفه‌های خود را می‌شورند.
نشستن ملحفه و روبالشی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. خرده‌های غذا و لکه‌های رنگی تنها مهمان‌های تخت‌خواب شما نیستند. در این شرایط، قارچ، باکتری، گرد و غبار، خاک، گرده و سایر آلرژن‌ها نیز به جمع مهمانان شما می‌پیوندند. در ماه‌های شرجی تابستان، عرق شما در طول شب جذب ملحفه‌ها می‌شود. به علاوه، لایه‌های پوست مرده، لوازم آرایشی بهداشتی و گرد و خاک روی بدن نیز به ملحفه‌ها می‌چسبند و ممکن است باعث بروز آلرژی و خارش شوند. در موارد حاد، امکان بروز عفونت نیز وجود دارد.
نتیجه چیست؟ سعی کنید هر هفته یک‌بار یا نهایتا هر دو هفته یک‌بار ملحفه‌های خود را بشورید، چون بخش عمده‌ای از مواد حساسیت‌زا و میکروب‌ها در این بازه زمانی در سطح ملحفه‌ها انباشته می‌شوند. شاید از سر تنبلی شستن ملحفه‌ها را تا یک ماه یا بیشتر به تاخیر بیاندازید. اما توجه داشته باشید که دوش گرفتن و خزیدن در یک تخت تمیز و مرتب چه لذتی دارد. اگر در شستشوی ملحفه‌ها تنبلی نکنید، خواب راحت‌تری هم خواهید داشت.
منبع: medicaldaily    

اگر به طور مرتب حوله‌تان را نشویید چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ