هرآنچه باید در مورد صافی کف پا بدانید

faateme1366
در این ناهنجاری قوس طبیعی کف‌پا از بین می‌رود و پاشنه پا به خارج انحراف پیدا می‌کند.

1تعریفFlat Foot یا صافی کف پا؟

علی‌رغم آن که این موضوع یکی از شایع‌ترین دفریتی‌هایی است که توسط ارتوپدهای کودکان ارزیابی می‌شود ولی تعریف دقیقی از کف پای صاف کودکان توضیح داده نشده است ولی می‌توان آن را اینگونه توضیح داد که در این ناهنجاری قوس طبیعی کف‌پا از بین می‌رود و پاشنه پا به خارج انحراف پیدا می‌کند.

2انواع صافی کف پا کودکان؟

صافی کف‌پا در اطفال به دو دسته انعطاف‌پذیر و فیکس تقسیم می‌شود که البته افتراق این دو که ممکن است در ظاهر تفاوت چشمگیری نداشته باشند بسیار در درمان مهم است.

3ویژگی های صافی کف پا انعطاف‌پذیر؟

این ناهنجاری‌ تقریبا در 23 درصد بالغین دیده می‌شود که از این تعداد دوسوم انعطاف‌پذیر هستند. در نوع انعطاف‌پذیر قوس کف‌پا در شرایطی قابل تشکیل است.

4سیر طبیعی‌ صافی کف پا انعطاف‌پذیر؟

این ناهنجاری در طی زمان بهتر می‌شود در کل می‌توان گفت که این مساله پینش آگهی خوبی در اطفال دارد.

5-‌ درمان صافی کف پا انعطاف‌پذیر؟

تیپیک این ناهنجاری در موارد بدون علامت نیاز به درمان خاصی ندارد و آموزش و اطمینان بخشی والدین تنها درمان محسوب می‌شود. در مواردی که کوتاهی آشیل وجود دارد با ورزش‌های مربوطه می‌توان مساله را حل کرد. در مواردی نیز کفش یا کفی قابل تجویز است.

6جایگاه جراحی در درمان صافی کف پا انعطاف‌پذیر؟

در مواردی که کف پای صاف انعطاف‌پذیر برای کودک علائمی نظیر درد ایجاد کند و فعالیت وی را تحت تاثیر قرار دهد جراحی لازم است.

7-‌ به طور خلاصه:

افتراق علت‌های مختلف کف پای صاف توسط ارتوپد کودکان بسیار مهم است. عموما کف پای صاف فیکس نیازمند جراحی است در حالیکه بسیاری از موارد کف پای صاف انعطاف‌پذیر تنها نیازمند پیگیری منظم توسط ارتوپد است.

*فوق تخصص ارتوپدی کودکان

منبع: روزنامه مردم سالاری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ