درمان ترک کف پا با روغن زیتون

پانته آ توتونپیان
ترک خوردگی کف پا زمانی ایجاد می شود که لایه های کلفت پوست خشک و مرده روی پا شروع به باز شدن از هم و ترک برداشتن می کنند.

ترک خوردگی کف پا زمانی ایجاد می شود که لایه های کلفت پوست خشک و مرده روی پا شروع به باز شدن از هم و ترک برداشتن می کنند. البته ممکن است این عارضه خود دردناک نباشد، اما برداشتن پوست مرده از پاشنه پا کمی دردناک خواهد بود. ترک های عمیق ممکن است باعث خونریزی و یا عفونت شوند.

درمان های خانگی و ساده برای ترک پا

ترک پا به ویژه روی پاشنه مشکلی شایع است. یک بررسی نشان داد 20 درصد بزرگسالان در ایالات متحده دچار ترک خوردگی پوست در پاهای خود هستند که در بزرگسالان و کودکان هم رخ می دهد و به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای اغلب افراد، ترک خوردگی پا جدی نیست، اما ممکن است هنگام پابرهنه راه رفتن باعث ناراحتی شود. در برخی موارد، ترک پا به ویژه در پاشنه می تواند بسیار عمیق و باعث ایجاد درد شود. به گزارش هلث لاین، برای آگاهی از بهترین درمان های خانگی برای درمان و جلوگیری از ترک خوردگی پا ادامه مطلب را بخوانید.

درمان های خانگی ترک پا

استفاده از مرطوب کننده های غلیظ

نخستین روش درمانی برای درمان ترک خوردگی استفاده از مرطوب کننده های قوی است، آنها حاوی موادی برای مرطوب سازی، لطافت و لایه برداری پوست مرده هستند. به دنبال مواد زیر باشید:

  • اوره (بالم پاشنه پا فلکسیتول)
  • سالیسیلیک اسید (کراسال)
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (آملاکتین)
  • ایزومات ساکارید

برخی از بالم های پاشنه پا ممکن است باعث سوزش یا تحریک جزئی شوند که طبیعی است. در صورت ادامه ناراحتی یا بروز واکنش های شدید با پزشک خود مشورت کنید. موارد شدید ترک خوردگی احتمال می رود به کرم استروئیدی یا بالم های ضدنسخه برای کاهش التهاب و تسکین خارش نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید:راه‌هایی برای لاغر کردن بینی گوشتی در یک هفته!

پاها را خیس کرده و لایه برداری کنید

پوست اطراف ترک خوردگی اغلب ضخیم تر و خشک تر از بقیه پوست پا است. هنگام وارد کردن فشار این پوست شکافته می شود. خیساندن و مرطوب سازی پاها می تواند در این امر کمک کند، در اینجا چند نکته وجود دارد. برای خیساندن پا:

پاها را 20 دقیقه در آب ولرم و صابون قرار دهید.

برای از بین بردن پوست سفت و ضخیم از لوفا، اسکرابر پا یا سنگ پا استفاده کنید.

پاهای خود را به آرامی خشک کنید.

مرطوب کننده غلیظ روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

روی پاهایتان وازلین بزنید سپس جوراب بپوشید تا از پخش شدن چربی در اطراف جلوگیری شود.

از خشك كردن پاها خودداري كنيد این کار خطر ابتلا به پوست آسیب دیده را افزایش می دهد.

می توانید آستین های ژل پاشنه ای را نیز امتحان کنید، تاثیری مشابه خیساندن پا دارند. آستین ها مانند جوراب هایی هستند که حاوی روغن های درمانی و ویتامین ها هستند تا به شما در درمان خشکی پوست کمک کنند.

در تشتی را پر از آب گرم و نصف یک فنجان آب لیمو کنید و پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. اسیدی که آب لیمو دارد، به جدا شدن پوست مرده از پاها، کمک می کند.
یک کرم لایه بردار خانگی، با استفاده از چند قاشق آرد برنج نپخته و 3 قاشق چای خوری عسل، درست کنید. مقداری سرکه سیب اضافه کنید تا عسل و برنج چسبنده شوند، سپس یک قاشق چای خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. آرد برنج باعث سایش و سرکه باعث برداشته شدن پوست مرده می شود. روغن زیتون نیز یک مرطوب کننده بسیار قوی است. با استفاده از سنگ پا می توانید این ماده چسبناک را به درزهای پاشنه پا برسانید.

تشت را دوباره از آب گرم پر کنید و ده دقیقه پاهای خود را در آن فرو ببرید تا پوست های مرده جدا شوند. یک بار دیگر با سنگ پا روی پوست آن بکشید.
پاها را از آب بیرون آورده و با یک حوله تمیز خشک کنید. کف پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید. دور پاها را نایلون بکشید تا رطوبت پاها حفظ شود. پاها را بار دیگر در آب گرم فرو ببرید و 20 دقیقه منتظر بمانید. نایلون را باز کنید و دوباره روغن زیتون بزنید.
حداقل هفته ای یک بار این کارها را انجام دهید. هر وقت از حمام بیرون آمدید و نیز هر شب قبل از خواب، کف پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید. می توانید جوراب بپوشید و یا با نایلون پاها را بپوشانید.

باند مایع

باند مایع را می توانید روی ترک های پا بمالید تا زخم مهر و موم شود و از عفونت یا ترک بیشتر جلوگیری کند. این محصول بصورت اسپری عرضه می شود یعنی می توانید بدون نگرانی از جدا شدن باند روز خود را سپری کنید.

باند مایع گزینه خوبی برای درمان ترک های عمیق پاشنه است که ممکن است خونریزی کند. بانداژ مایع را روی پوست تمیز و خشک قرار دهید. با بهبود پوشش ترک به سطح پوست وارد می شود. برخی از افراد با استفاده از چسب فوق العاده برای بستن ترک های پوستی موفقیت خود را گزارش می دهند.

یک مطالعه موردی در سال 1999 ده نفر را مشاهده کرد در طول هر ترک 2 تا 3 قطره چسب فوق العاده استفاده کردند. آنها ترک را به مدت 60 ثانیه کنار هم نگه داشتند تا بتوانند مهر و موم شود. حدود یک هفته بعد آنها ترک های بدون درد را گزارش دادند، اما قبل از امتحان کردن این روش با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر عسل بر درمان ترک پاشنه پا

عسل ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای ترک پاشنه پا موثر واقع شود. طبق یک بررسی در سال 2012، عسل دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتری است. تحقیقات نشان می دهد عسل می تواند به بهبود و پاکسازی زخم ها کمک کرده و پوست را مرطوب کند. بعد از خیساندن می توانید از عسل به عنوان اسکراب پا استفاده کنید یا آن را یک شب به عنوان ماسک پا استفاده کنید.

تاثیر روغن نارگیل بر ترک پاشنه پا

روغن نارگیل اغلب برای خشکی پوست، اگزما و پسوریازیس توصیه می شود که می تواند به پوست در حفظ رطوبت کمک کند. استفاده از روغن نارگیل بعد از خیساندن پا نیز گزینه خوبی محسوب می شود.

تاثیر روغن زیتون بر ترک پا

تشتی را از آب گرم و نصف یک فنجان آب لیمو پر کنید و پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. اسید موجود در لیمو به جدا شدن پوست مرده از پاها کمک می کند.

با استفاده از چند قاشق آرد برنج و 3 قاشق چای خوری عسل یک کرم لایه بردار خانگی درست کنید. مقداری سرکه سیب برای چسبندگی عسل و برنج به آن اضافه کنید سپس یک قاشق چای خوری روغن زیتون داخل آن بریزید.

آرد برنج باعث سایش و سرکه باعث برداشته شدن پوست مرده می شود. روغن زیتون نیز یک مرطوب کننده بسیار قوی است. با استفاده از سنگ پا می توانید این ماده چسبناک را به درزهای پاشنه پا برسانید. تشت را دوباره از آب گرم پر کنید و 10 دقیقه پاهای خود را داخل آن برای جدا شدن پوست های مرده قرار دهید. یک بار دیگر سنگ پا بکشید.

پاها را از تشت خارج کرده و با یک حوله تمیز خشک کنید سپس کف پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید. پاها را با نایلون برای حفظ رطوبت پاها ببندید. پاها را بار دیگر در آب گرم به مدت 20 دقیقه قرار دهید. نایلون را باز کرد و دوباره روغن زیتون بزنید.

حداقل هفته ای یک بار این کارها را انجام دهید. بعد از حمام و هر شب قبل از خواب کف پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید.

جوراب های 100 درصدی نخی هنگام خواب بپوشید

پوشیدن جوراب نخی100 درصدی هنگام خواب پس از مالیدن وازلین روی پاشنه پا به موارد زیر کمک می کند:

رطوبت را حفظ می کند

پوست پاشنه نفس می کشد

از لک شدن ملحفه ها جلوگیری می کند

بعد از چند روز تکرار این روال پوست پاشنه پا نرم می شود

استفاده از کراتولیتیک روی پوست ضخیم شده

هنگام ضخیم شدن پوست پاشنه استفاده از کراتولیتیک و سایر روش های درمانی به نازک شدن آن کمک می کند. کراتولیتیک ها عواملی هستند که پوست ضخیم را نازک می کنند، باعث شل شدن لایه خارجی پوست می شوند و به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کنند.این روند به پوست اجازه می دهد تا رطوبت بیشتری را حفظ کند. نمونه هایی از کراتولیتیک ها عبارتند از:

  • آلفا هیدروکسی اسید مانند اسید لاکتیک و گلیکولیک اسید
  • سالیسیلیک اسید
  • اوره

محصولی که هم حاوی کراتولیتیک و هم ماده مرطوب کننده باشد بیشترین کاربرد را دارد. به عنوان مثال، اوره هم کراتولیتیک و هم مرطوب کننده است که باعث مرطوب شدن و از بین بردن خشکی پوست، ترک خورده و ضخیم شده می شود.

پوست ضخیم شده را به آرامی سنگ پا بکشید

به محض مرطوب شدن پوست روی پاشنه پا را به آرامی سنگ پا بکشید زیرا این کار باعث کاهش ضخامت پوست سخت و پینه بسته می شود. برای تراشیدن پینه و پوست باید از تیغ و قیچی خودداری شود. افراد مبتلا به دیابت یا نوروپاتی نباید از سنگ های پا استفاده کنند و در عوض باید به متخصص پوست مراجعه کنند.

سایر درمان های طبیعی برای ترک پاشنه پا

بسیاری از داروهای خانگی برای درمان ترک پاشنه پا نیز وجود دارد، اگرچه ثابت نشده است هیچ یک از آنها به طور خاص در درمان ترک ها موثر هستند، اما بیشتر مواد روی مرطوب سازی و لطافت پوست تمرکز دارند. این شامل:

  • سرکه برای خیساندن پا
  • روغن زیتون یا گیاهان برای مرطوب کردن
  • شی باتر برای مرطوب کردن
  • موز له شده برای مرطوب شدن
  • موم پارافین برای جذب رطوبت
  • ترکیب بلغور جو دوسر با روغن برای لایه برداری

بیشتر بخوانید:۵ جایگزین طبیعی برای دئودورانت‌

احتیاط کنید

اگر ترک خوردگی پا ناشی از بیماری باشند از خود درمانی پرهیز کنید زیرا ممکن است به درمان ویژه پزشک متخصص پا نیاز داشته باشید. موارد شدید ترک خوردگی پا به ویژه در پاشنه باید بدون توجه به سابقه پزشکی توسط یک متخصص غدد پا ارزیابی شود. پزشک بهترین روش درمانی را برای شرایط شما پیشنهاد می کند.

چه عواملی باعث ترک خوردگی پا می شوند؟

نخستین علامت ترک خوردگی پا داشتن نواحی از پوست خشک و ضخیم شده معروف به پینه در لبه پاشنه پا است. هنگام راه رفتن پد چربی زیر پاشنه منبسط می شود که این امر باعث ترک خوردن پاها می شود.

  • ساعت های طولانی ایستادن
  • قدم زدن با پای برهنه یا صندل های پشت باز
  • دوش گرفتن گرم و طولانی مدت
  • با استفاده از صابون های خشن که می توانند پوست را از روغن های طبیعی پاک کنند
  • کفش های نامناسب
  • خشکی پوست به دلیل آب و هوا مانند درجه حرارت سرد یا رطوبت کم
  • اگر مرتب پاها را مرطوب نکنید ممکن است حتی سریع تر خشک شوند

دلایل پزشکی بروز ترک خوردن پاشنه پا

ترک پاشنه پا از عوارض شایع ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 است. این بیماری می تواند منجر به نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی ناشی از دیابت شود. در نوروپاتی دیابتی اعصاب نمی توانند به درستی رطوبت پوست را کنترل کنند که این امر می تواند منجر به خشکی و ترک خوردن به خصوص در پا شود. علائم دیگر نوروپاتی دیابتی عبارتند از:

  • بی حسی در پا یا دست
  • درد در پاها یا دست ها
  • پینه پا
  • ضعف مچ پا
  • افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند. در بسیاری از موارد خشکی روی پا می تواند در نتیجه پای ورزشکار یا کچلی باشد.
  • پای ورزشکار

علت دیگر ترک پا، پای ورزشکار است، به عنوان یک عفونت پوستی توسط قارچ ایجاد می شود. عفونت که به طور معمول بین انگشتان یا پایین پا ایجاد می شود می تواند باعث ترک خوردگی پوست شود. علائم دیگر عبارتند از:

  • سرخی
  • پوسته پوسته شدن
  • ورم
  • خارش

پای ورزشکار اغلب بر افرادی که به طور مرتب پای خیس دارند مانند شناگران و دوندگان تاثیر می گذارد، همچنین در افراد مبتلا به دیابت نیز شایع است. قند خون بالا و گردش خون ضعیف ناشی از دیابت از دلایل عمده خشکی پوست است. آسیب عصبی نیز ممکن است باعث خشکی، ترک خوردن و دردناک بودن پاها شود. از دیگر عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود ویتامین
  • عفونت قارچی
  • کم کاری تیروئید
  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت کف پای نوجوانان
  • پسوریازیس
  • چاقی
  • بارداری
  • سالخوردگی

چه علائم دیگری می تواند همراه با پاشنه ترک خورده باشد؟

علاوه بر داشتن پاشنه ترک خورده ممکن است موارد زیر را نیز جربه کنید:

  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • درد به احتمال زیاد شدید
  • خون ریزی
  • پوست قرمز و ملتهب
  • زخم شدن

در موارد شدید ممکن است دچار ترک خوردگی پاشنه پا شوید به ویژه اگر ناشی از یک بیماری پزشکی باشد. عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن احساس در پاشنه پا
  • سلولیت، عفونت
  • زخم پای دیابتی

علائم عفونت شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است، اگر فکر می کنید عفونت دارید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توان از ترک خوردن پاشنه پا جلوگیری کرد؟

کفش گزینه مهمی است، بنابراین اگر مستعد ترک پاشنه پا هستید سعی کنید کفش های مناسب پای خود برای حمایت به ویژه از پاشنه پیدا کنید. راه های دیگر جلوگیری از ترک خوردن پاشنه پا:

  • از ایستادن در یک حالت یا نشستن با پاهای ضربدر برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • شب ها روی پاها کرم بمالید سپس پای خود را با جوراب بپوشانید تا رطوبت آن جذب شود.پ
  • پاهای خود را روزانه بررسی کنید به ویژه اگر مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری هستید که باعث خشکی پوست می شود.
  • از روکش های مخصوص کفش استفاده کنید تا پاشنه را بالشتک کرده و توزیع وزن را یکدست کند.
  • از جوراب های بالشتکی با کیفیت خوب استفاده کنید.
  • مایعات زیادی برای هیدارته ماندن بنوشید.

برای جلوگیری از ضخیم شدن پوست چند بار در هفته بعد از دوش گرفتن از سنگ پا استفاده کنید، اما اگر مبتلا به دیابت یا نوروپاتی هستید خودتان از برداشتن پینه خودداری کنید زیرا ممکن است ناخواسته زخم ایجاد کرده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

موارد خفیف ترک خوردگی پوست را می توان در خانه درمان کرد، اما در صورت عدم بهبود یا تشدید پوست ترک خورده پس از 2 هفته درمان حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر پوست ترک خورده با یکی از شرایط زیر همراه باشد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • خون ریزی
  • پر از چرک
  • قرمزتر یا بیشتر تحریک می شود
  • خارش شدید
  • همراه با تب

در پایان

در بسیاری از موارد پاشنه ترک خورده نگران کننده نیست و ممکن است بتوان با داروهای بدون نسخه یا خانگی شرایط را تسکین داد. اگر مورد شدید ترک خوردگی پاشنه پا یا بیماری پزشکی زمینه ای مانند دیابت دارید به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه احتمال می رود پوست علائم بهبودی را پس از درمان اولیه نشان دهد، اما بهبودی ترک ها ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد. طی این مدت و بعد از آن، کفشی مناسب پا استفاده کنید و مراقبت های مناسب از پا را برای جلوگیری از ترک خوردگی های جدید پاشنه پا انجام دهید.

مترجم: الهه زارعی

 

درمان خانگی ترک پاشنه پا با شلغم

راهکار ساده برای نرمی پوست کف پا

راهکار ساده برای نرمی پوست کف پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ