وقتی پسوریازیس به ناخن‌هایتان سرایت می‌کند…

مهرناز زاوه
گاهی اوقات پسوریازیس از پوستتان فراتر رفته و به ناخن‌های دست و پایتان هم می‌رسد. خوشبختانه روش‌هایی برای ترمیم شکل و اندازه ناخن‌ها وجود دارد که البته مستلزم صبر شما هم هست.

گاهی اوقات پسوریازیس از پوستتان فراتر رفته و به ناخن‌های دست و پایتان هم می‌رسد. برای برخی افراد حملات پسوریازیس فقط در ناخن‌هایشان رخ می‌دهد نه جای دیگر. خوشبختانه روش‌هایی برای ترمیم شکل و اندازه ناخن‌ها وجود دارد که البته مستلزم صبر شما هم هست.
ناخن‌ها چه شکلی می‌شوند؟
بسیاری از افرادی که دچار پسوریازیس یا ورم مفاصل پسوریازیسی می‌شود ناخن‌هایشان به زردی می‌زند یا خیلی ضخیم می‌شود و یا حالت مواج‌ پیدا می‌کند. گاهی اوقات ناخن‌ها حالت فرورفته پیدا کرده و زیر پوست زیرِ ناخن، لق می‌شود. گاهی هم پوست اطراف ناخن قرمز و ملتهب می‌شود. در برخی موارد، پوست زیر ناخن‌ها رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و حالت رگه‌ای پیدا می‌کند. به این مشکلات پوستی، خونریزی رگه‌ای می‌گویند که به خاطر آسیب به رگ‌های خونی زیر ناخن رخ می‌دهد. 
زمان درمان
اگر متوجه شدید که ناخن‌تان دچار تغییراتی شده یا به ناگهان دچار مشکل خونریزی رگه‌ای شده‌اید، به یک متخصص مراجعه کنید تا ناخن‌هایتان را چک کند. یک متخصص پوستی می‌تواند تشخیص دهد که آیا دچار عفونت ناخن یا پسوریازیس شده یا آنکه بیماری دیگری دارید.
همان روش‌های درمانی را که برای پسوریازیس پوستی استفاده می‌شد می‌توان برای ناخن‌ها هم استفاده کرد. ممکن است برخی درمان‌های موضعی به خوبی جواب ندهد چرا که به ناخن نفوذ نمی‌کند و معمولا داروهای خوراکی یا تزریقی می‌توانند مؤثرتر باشند. فقط به خاطر داشته باشید که باید صبور باشید. ناخن‌ها به کندی رشد می‌کنند و زمان زیادی طول می‌کشد تا شاهد تغییراتی در آنها باشید. 
راه‌هایی برای رویارویی با این وضعیت
شاید از شکل دست‌ها و پاهایتان در این حالت خوشتان نیاید، اما می‌توانید اقداماتی را برای بهبود آنها انجام دهید:
-سعی کنید ناخن‌هایتان را تمیز نگه داشته و با قیچی‌های مخصوص مانیکور آنها را آراسته کنید. ناخن‌های کوتاه‌تر را بهتر می‌توان مدیریت و نظارت کرد.
-اگر دوست دارید لاک براق روی آن بزنید.
-سعی کنید به ناخن‌ها ضربه وارد نکرده یا آنها را نخراشید، چرا که باعث بدتر شدن وضعیتشان می‌شود.
منبع: health 

نقش تغییر سبک زندگی در مقابله با پسوریازیس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ