روش‌هایی برای تشویق فرزند نوجوان‌تان به خواب خوب شبانه-قسمت دوم

مهرناز زاوه
نوجوانان اغلب وسوسه می‌شوند قهوه بنوشند؛ چرا که معتقدند به آنها کمک خواهد کرد تا در طول روز حالت هشیاری داشته باشند. اما مصرف کافئین زیاد می‌تواند در توانایی بدن برای خوابیدن اختلال ایجاد کند.

در ادامه‌ی قسمت اول به راه‌کارهایی می‌پردازیم که برای تشویق نوجوانان به خواب بسیار مؤثرند.
۳.برنامه خواب آخر هفته او هم باید مثل سایر روزها باشد
بسیاری از نوجوانان به طور مزمن دچار کمبود خواب هستند و سعی می‌کنند با خوابیدن زیاد در آخر هفته یا تعطیلات مدرسه، این کمبود را جبران کنند. اما به نظر می‌رسد نوجوانی که جمعه‌ها تا ظهر می‌خوابد، تا نخستین ساعات روز شنبه بیدار خواهد ماند. این روند می‌تواند بازگشت او به روال عادی خوابیدن را طبق برنامه مدرسه دشوار کند.
۴.به هیچ وجه او را تشویق نکنید کارهایش را در تخت‌خواب انجام دهد
نوجوانی که تکالیف و یا سایر فعالیت‌های دشوار را در تخت‌خواب انجام می‌دهد، اغلب مقوله تخت‌خواب برایش بار استرس‌زا دارد. نوجوان خود را تشویق کنید که اگر امکانش هست کارهایش را در جایی به غیر از تخت‌خواب انجام دهد و از تخت برای خوابیدن و یا مطالعه کتاب غیردرسی استفاده کند؛ چرا که این کار به خوابیدن او کمک خواهد کرد.
۵.یک ساعت پیش از خواب، استفاده از هر نوع وسیله الکتریکی را تعطیل کنید
نور شفاف کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند، بازی‌های ویدئویی و تلویزیون و استفاده از آنها در نزدیکی زمان خواب می‌تواند در ساعت بیولوژیکی بدن نوجوانان اختلال ایجاد کند. طی ساعات شب، در شرایطی که مغز ما چنین می‌پندارد که فضای بیرون تاریک است، ملاتونین در مغز ترشح می‌شود. خیره شدن به تصویری شفاف می‌تواند در این فرآیند اختلال ایجاد کند. محققان بر این باورند که ۲ ساعت خیره شدن به صفحه ابزارهای الکتریکی و گجت‌ها تا ۲۲ درصد باعث کاهش ملاتونین خواهد شد.
۶.به او کمک کنید که عادت منظمی برای زمان خواب داشته باشد
نونهالان اغلب عادات خواب منظم و سر موقعی دارند که شامل دوش آب گرم، پوشیدن لباس خواب و مطالعه است. اما اکثر نوجوانان هیچ نوع برنامه یا روال منظمی برای این کار ندارند. در واقع داشتن یک برنامه منسجم‌تر و عادت به آن به بدن آنها کمک خواهد کرد تا دریابند الان زمان خواب است و همین مسئله باعث کاهش مدت زمانی خواهد شد که برای خوابیدن نیاز دارند.
۷.برای نوشیدن قهوه محدودیت قائل شوید
نوجوانان اغلب وسوسه می‌شوند قهوه بنوشند؛ چرا که معتقدند به آنها کمک خواهد کرد تا در طول روز حالت هشیاری داشته باشند. اما مصرف کافئین زیاد می‌تواند در توانایی بدن برای خوابیدن اختلال ایجاد کند. بنابراین سعی کنید محدودیت‌هایی در مقدار مصرف کافئین برای نوجوان‌تان قائل شوید و تا حد امکان نگذارید معمولا در ساعات پایانی عصر و شب قهوه بنوشد.
۸.او را به فعالیت‌های بیرون از خانه تشویق کنید
نور طبیعی روز باعث می‌شود تا ساعت بیولوژیکی بدن نوجوان‌تان تنظیم شود. بنابراین او را تشویق کنید تا به پیاده‌روی برود یا هر روز برای مدت زمانی بیرون از خانه بنشیند. اگر رفتن به بیرون برایش مقدور نیست، نشستن کنار پنجره و یا جایی که در تماس با نور بیرون باشد هم گزینه خوبی خواهد بود.
۹.نگذارید نیمه‌شب از وسایل الکتریکی در تخت‌خوابش استفاده کند
بسیاری از نوجوانان عادت دارند که به خاطر صدای توئیتر، دریافت پیام یا تماس تلفنی در نیمه شب از خواب بیدار شوند. بهتر است نگذارید که گوشیِ هوشمند یا لپ‌تاپش را با خود به تخت‌خواب ببرد. اکثر نوجوانان نمی‌توانند نسبت به پاسخ دادن به یک پیام و استفاده از شبکه‌های اجتماعی طی ساعات نیمه‌شب جلوی خود را بگیرند و این مسئله تأثیر شدیدی بر خواب آنها خواهد داشت.
منبع: parenting 

کمک به درمان شب‌ادراری دختران نوجوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ