۶ باور رایج نادرست درباره کاهش وزن

مهرناز زاوه
عرق کردن زیاد پس از یک تمرین ورزشی به این معنی نیست که کالری بیشتری سوزانده‌‌اید. عرق واکنش بیولوژیکی بدن برای خنک شدن پوست و تنظیم درجه حرارت داخلی بدن است.

در این مطلب، رایج‌ترین باورهای نادرست درباره کاهش وزن معرفی شده‌اند.
باور نادرست ۱# حرکت کرانچ برای صاف کردن عضلات شکم ضروری است
واقعیت: کرانچ رایج‌ترین حرکتی است که برای صاف کردن شکم توصیه می‌شود، اما بهترین راه لاغر کردن عضلات میان‌تنه نیست. از آنجایی که این حرکت کالری زیادی نمی‌سوزاند، نقش چندانی در چربی‌سوزی ندارد. در مقابل، حرکات پلانک و پل نقش موثری در چربی‌سوزی در این ناحیه دارند. اما اگر دوست دارید از حرکت کرانچ استفاده کنید، سعی کنید این حرکت را درست انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است به ستون فقرات خود آسیب بزنید.
باور نادرست ۲# هر چقدر بیشتر عرق کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید
واقعیت: عرق کردن زیاد پس از یک تمرین ورزشی به این معنی نیست که کالری بیشتری سوزانده‌‌اید. عرق واکنش بیولوژیکی بدن برای خنک شدن پوست و تنظیم درجه حرارت داخلی بدن است. یعنی صرفا مکانیزمی است که باعث کاهش دمای بدن پس از یک تمرین ورزشی می‌شود و ارتباطی با مقدار سوزاندن کالری‌ها ندارد.
باور نادرست ۳# دویدن برای زانو بد است
واقعیت: مطالعه محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که زانوی دوندگان قدیمی، به لحاظ سلامتی تفاوتی با زانوی افرادی که دونده نیستند، ندارد. شاید فکر کنید دویدن روی پیاده‌رو از انجام ورزش‌هایی مثل فوتبال کم‌خطرتر باشد، اما اینطور نیست. خانم‌هایی که می‌دوند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر از آقایان در معرض خطر آسیب‌دیدگی زانو هستند، چون عضلات چهار سر ران و همسترینگ آنها از قدرت و تعادل کافی برخوردار نیست و در نتیجه بیش از آقایان در معرض خطر پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) قرار دارند. از این رو، کارشناسان به خانم‌ها توصیه می‌کنند هفته‌ای ۲ بار به انجام تمرینات قدرتی بپردازند تا با تقویت ماهیچه‌های زانو، مشکلی برای دویدن نداشته باشند. با انجام این تمرینات، تجربه بهتری حین دویدن خواهید داشت و همچنین کمتر دچار آسیب‌دیدگی زانو خواهید شد.
باور نادرست ۴# تمرینات کششی به ریکاوری سریع‌تر بدن کمک می‌کنند
واقعیت: اگر با انجام حرکات کششی احساس خوبی پیدا می کنید پس ادامه دهید. اما مطالعه اخیر محققان دانشگاه میلان در رابطه با متدهای ریکاوری، تغییر قابل‌توجهی را در سطح لاکتات خون (معیاری که برای اندازه‌گیری شدت خستگی ماهیچه‌ها به کار گرفته می‌شود) افرادی که پس از تمرین حرکات کششی انجام می‌دهند، نشان نداده است. با اینکه حرکات کششی به طور مستقیم باعث کاهش درد عضلانی یا ترمیم سریع‌تر بافت ماهیچه‌ها نمی‌شوند، فواید خاصی برای آن ذکر شده است. انجام حرکات کششی بلافاصله پس از تمرین، وقتی بدن هنوز گرم است، بهترین راه برای افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل است.
باور نادرست ۵# باید هر روز ۴۵ دقیقه عرق بریزید تا از مزایای ورزش بهره‌مند شوید
واقعیت: حتی اگر نیم ساعت یا کمی بیش از ۱۰ دقیقه در روز ورزش کنید، می‌توانید از سلامت قلبی عروقی خود مطمئن شوید. مطالعات محققان بر اهمیت تمرینات کوتاه صحه گذاشته است و حتی برخی تحقیقات حاکی از آن است که تمرینات کوتاه تاثیر بیشتری دارند. در تحقیقات محققان دانشگاه ایالتی آریزونا که سال گذشته منتشر شد، مشخص شد افرادی که به جای نیم ساعت ورزش متوالی در روز، ۳ تمرین ۱۰ دقیقه‌ای انجام می‌دهند، در مقایسه با همتایان خود از سطح فشار خون کمتری برخوردارند. با اینکه این روال می‌تواند سلامت عمومی شما را تثبیت کند، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید در سایر روزهای هفته نیز فعال باشید و به ورزش ادامه دهید. برای آنکه به اهداف کاهش وزن خود دست یابید، باید حداقل ۲۵۰ دقیقه در هفته ورزش سخت انجام دهید. 
باور نادرست ۶# اگر وقت بیشتری را در باشگاه بگذرانید، به نفع‌تان خواهد بود
واقعیت: برنامه‌ریزی در روزهای استراحت بسیار ضروری است. بدن شما نیازمند ریکاوری است، مخصوصا اگر یک تمرین سخت و طاقت‌فرسا را گذرانده باشید. اگر هر روز ورزش کنید، ممکن است به خودتان آسیب برسانید یا باعث افت ماهیچه‌هایتان شوید. ورزش بیش از حد مانع از رشد عضلات شده و از بهبود فرم اندام‌تان جلوگیری می‌کند. حتی اگر به صورت نامنظم باشگاه می‌روید، باید این مسئله را در نظر بگیرید. بنابراین مطمئن شوید که یک برنامه استراحت منظم دارید. در صورتی که مبتدی هستید، یک روز در میان استراحت کنید و اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید، هفته‌ای یک بار به خود استراحت دهید. سعی کنید به برنامه تمریناتتان تنوع بدهید. اگر برنامه تمرینی خود را عوض نکنید، ممکن است با انجام یک الگوی تکراری به خود آسیب بزنید یا تنها وقتتان را تلف کنید.
منبع: msn 

۱۵ راهکار برای اینکه خودتان را گول بزنید که سیر هستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ