زمان اعلام نتیجه اولیه پرونده کیارستمی مشخص شد!

jalalvand
بعد از فوت عباس کیارستمی حرف و حدیث های زیادی پیش آمد و هر کسی از ظن خود در این رابطه اظهار نظر کرد. یکسری علت مرگ وی را قصور پزشکی دانسته و دیگران مرگ بر اثر بیماری، اما واقعا علت فوت عباس کیارستمی چه بود؛ دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اعلام نتایج اولیه پرونده کیارستمی توضیحاتی داده است که در مطلب زیر می خوانید.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه پزشکان موظفند اقدامات درمانی را برای بیماران تشریح کنند، اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ گفت: این اشکالی است که کاملا وارد است و علل مختلفی دارد. در اکثر کشورهای توسعه یافته آنچه را که ما ویزیت می‌گوییم، مشاوره نام دارد. متاسفانه در کشور ما وقت مناسبی برای توضیح دادن نحوه درمان به مردم صرف نمی‌شود که برخی افراد دلایل آن را تراکم بیمار، پایین بودن تعرفه‌ها و غیره اعلام می‌کنند.

وی افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته شرایط به این صورت است که پزشک و بیمار مشاوره‌ای را که انجام می‌دهند به صورت مکتوب درآورده و آن را امضا می‌کنند، اما متاسفانه این اقدام در کشور ما کم انجام نمی‌شود. بر این اساس درصدی از شکایات به این موضوع مربوط می‌شود که اگر پزشک و بیمار ارتباط خوبی داشته باشند، می‌توان از آن پیشگیری کرد.

حریرچی با بیان اینکه بر این اساس یکی از بسته‌های طرح تحول نظام سلامت موضوع ارتقای ویزیت بود، گفت: امیدواریم جامعه پزشکی، دستگاه‌های نظارتی و مردم با همراهی هم بتوانند بحث ویزیت را ارتقا دهند. از مردم هم می‌خواهیم که این موضوع را مطالبه کنند. در حال حاضر وضعیت ما در این زمینه خوب نیست، اما اقداماتی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد. البته این موضوع تشریح روند درمان را هم شامل می‌شود؛ چرا که حق بیمار است که بداند درمانش به چه صورتی خواهد بود.

خانواده “کیارستمی” در جریان روند درمان وی بودند؟

حریرچی در پاسخ به اینکه آیا درباره آقای کیارستمی هم این موضوع اجرا شده بود؟ گفت: گروه پزشکی اعلام کردند که ما مراحل مختلف درمان و نحوه درمان را توضیح داده‌ایم، اما اینکه آیا در مراحل حاد بیماری و درمان جزئیات به دقت گفته شده یا نه را سازمان نظام پزشکی بعد از تشکیل جلسات‌شان اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آمار خطاهای پزشکی در کشور، گفت: اکنون ترجیح می‌دهم در این فضا وارد نشویم، اما باید توجه کرد که عنوان خطای پزشکی عنوان درستی نیست، بلکه نام این موضوع خطاهای درمانی است که طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال در کشورهای مختلف اگر کسی در بیمارستان عفونت بگیرد یا از تخت بیفتد نیز خطای درمانی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران نیز در این زمینه آمار آن را به تفکیک داریم، ادامه داد: نکته مهم این است که خطای درمانی در اکثر کشورها میزان قابل توجهی دارد، اما باید توجه کرد که حتی یک مورد آن نیز قابل قبول نیست. بر این اساس اقدام اساسی، اقدامی سیستماتیک و پیگیرانه است. در عین حال بخش عمده‌ای از خطاهای درمانی در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.

وزارت بهداشت نیز در حال حاضر در اعتباربخشی جدیدی که ابلاغ کرده است به بحث ایمنی بیمار و شاخص‌های آن توجه ویژه‌ای داشته؛ به طوری که از 900 بند آن 105 الی 110 بند مربوط به ایمنی بیمار است.

خوداظهاری خطاهای پزشکی در ایران آری یا خیر؟

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره خوداظهاری خطاهای پزشکی که در برخی کشورها انجام می‌شود، گفت: در برخی کشورها قانونی وجود دارد که بر اساس آن اگر پزشکی در زمینه خطای درمانی خوداظهاری کند قانون به طرقی از فرد حمایت می‌کند. در عین حال یکی از روش‌هایی که به دنبال آن در کشور هستیم این است که ما هم بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا چنین تسهیلاتی وجود داشته باشد.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره برخی خطاهای پزشکی که در بیمارستان‌هایی که تحت نظارت نهادهایی به جز وزارت بهداشت قرار دارند، گفت: ما هم سامانه‌های مختلف تلفنی برای رسیدگی به شکایات داریم و هم سازمان نظام پزشکی و دادسراس رسیدگی به جرایم پزشکی این کار را انجام می‌دهند. البته وزارت بهداشت به عنوان تولیت نقشی را بر عهده دارد. در عین حال امیدواریم با اصلاحاتی که در اعتباربخشی جدید انجام شده شاهد کاهش این موضوعات باشیم.

وی درباره فردی که در یکی از بیمارستان‌های وابسته به یکی از نهادها دچار سوختگی شده بود، گفت: همه هزینه‌های این فرد در بیمارستان دیگری پیگیری می‌شود و به بیمارستان اولیه هم تذکرات لازم ارائه شده است.

و اما فضای دو قطبی میان پزشکان و هنرمندان

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره فضای دو قطبی ایجاد شده میان پزشکان و هنرمندان بعد از فوت عباس کیارستمی، گفت‌اصل مهم در این زمینه این است که بین گروه‌های ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی با سایر اقشار جامعه و همچنین در داخل گروه‌های ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی احترام متقابل برقرار باشد و بر مبنای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مشترک اقدام شود. البته خوشبختانه جوی که در این زمینه به وجود آمده، گسترده نیست. اما ضرر همین میزان هم بیش از نفع آن است و دود آن در چشم همه ما می‌رود.

اعلام نتایج اولیه پرونده “کیارستمی”؛ چهارشنبه جاری

وی گفت: در عین حال همه را به خویشتنداری و اظهارات منصفانه دعوت می‌کنیم. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم رسیدگی دقیق به پرونده و پاسخ به اذهان عمومی است. در زمینه پرونده آقای کیارستمی نتایج اولیه بعد از جلسه روز چهارشنبه اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه وزارت بهداشت گفت: آقای نوبخت و دولت همواره تلاش کردند که حمایت مناسبی از حوزه سلامت انجام شود. اما واقعیت این است که سال گذشته برایمان سال سختی بود.

امسال با گفت‌وگوهایی که با آقای نوبخت انجام شده قول‌های خوبی داده‌اند و قرار شده آن چیزی که قرار است به وزارت بهداشت پرداخت کنند یک دوازدهم آن را به صورت ماهانه پرداخت کنند که در این صورت مشکلات قابل توجهی از وزارت بهداشت و بیمه‌ها حل می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: وزارت بهداشت به اظهارنظرها درباره جراح کیارستمی پاسخ داد!

پسر کیارستمی به دانشگاه علوم پزشکی ایران نامه نوشت!

آخرین اطلاعات درباره پرونده عباس کیارستمی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ