کدام فرزندتان در آینده معتاد می شود؟! (قسمت دوم)

jalalvand
ما می دانیم اگر فرزندانمان دچار اضافه وزن هستند با احتمال بیشتری در سنین بالاتر دچار بیماری دیابت خواهند شد. همچنین می دانیم اگر فرزندانمان تحرک کافی نداشته باشند برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در سنین بالاتر مستعدتر هستند اما در اینجا یک سوال مهم مطرح است: «آیا می توان پیش بینی کرد که چه کودکان یا نوجوانانی در سنین بالاتر با احتمال بیشتری ممکن است درگیر بیماری اعتیاد شوند؟»

لطفا ابتدای مطلب را در کدام فرزندتان در آینده معتاد می شود؟! (قسمت اول) بخوانید.

۵. مخاطره جویی: فرزندم انگار به مخاطرهای احتمالی ناشی از رفتارهای خود کاملا بی توجه است. به ورزش های پرخطر مانند پریدن از بلندی، غواصی، قایق سواری در رودخانه های خروشان، موتورسواری، رانندگی با سرعت های بالا و ورزش های رزمی خشن علاقه مند است و وقتی با او در مورد خطرهای احتمالی ناشی از این رفتارها صحبت می کنیم به نظر می رسد آسیب های محتمل از این رفتارها برایش بسیار کم اهمیت هستند. از انجام کارهایی که هیجان و در کنار آن خطر بالایی دارند به صورتی غیرمنطقی لذت می برد. معتقد است نباید ترسو بود. بهتر است هر چیزی را اگر لذتی در آن است تجربه کرد حتی اگر خطرهایی نیز همراه آن باشد.

۶. تمرکز و تعمق پایین: فرزندم نمی تواند حواس خود را روی کاری خاص برای مدتی متمرکز کند. دائما از سرکار خود بلند می شود. هیچ گاه ندیده ام که چند ساعت به صورت مستمر به کاری خاص مشغول باشد به خصوص اگر این کار، مطالعه یک کتاب یا انجام تکلیف های درسی باشد. هیچ گاه به طور عمیق به یک مساله فکر نمی کند و ساعت ها با آن درگیر نمی شود و تحلیل لایه های درونی رفتار آدم های دیگر برای او سخت است. از انجام کارهایی که نیاز به پشتکار، ممارست و تمرکز برای مدتی نسبتا طولانی دارد ناتوان است.

۷. بی نظمی خواب و بیداری: ساعت بیدار شدن و خوابیدن فرزند من نظم مشخصی ندارد. ممکن است هر ساعتی از شبانه روز از خواب بیدار شود. بیشتر ترجیح می دهد شب ها بیدار باشد و صبح ها تا دیر وقت بخوابد. هرگاه سعی می کند به علت یک فشار خارجی، نظمی در ساعت های خواب و بیداری خود ایجاد کند، عموما در حفظ این نظم ناتوان است. به سختی به بیدارشدن در ساعتی خاص عادت می کند و ساعت خوابیدن شب او نیز تابع برنامه تلویزیونی آن شب یا مقدار کار باقی مانده برای امتحان فرداست و از نظم خاصی تبعیت نمی کند.

چه تعداد از این ویژگی ها در فرزندان شما وجود دارد؟ شاید جواب در مورد «وجود داشتن» یا «وجود نداشتن» یک ویژگی سخت باشد. شاید بهتر باشد بپرسم هر یک از این ویژگی ها «چند درصد» در فرزند شما وجود دارد؟

۸. کنترل رفتاری ضعیف: فرزندم اراده ضعیفی دارد و نمی تواند از خواسته ها و تمایل های خود به راحتی بگذرد و نیازهای خود را کنترل کند. اگر قرار است از خوردن چیز خوشمزه ای به علت داشتن یک بیماری برای مدتی پرهیز کند، این کار برایش بسیار سخت است.

برایش مشکل است حرفی را در دهان خود نگه دارد و با دیگران راجع به آن صحبت نکند. به سختی می تواند از تفریح های خود در ایام امتحانات برای رسیدن به درس های خود کوتاه بیاید. بلندشدن از پای برنامه های تلویزیونی برایش سخت است و گاه شب ها به جای اینکه برای خواب به بستر برود همان پای تلویزیون خوابش می برد.

۹. تاثیرپذیری بالا از همسالان: فرزندم زیاد تحت تاثیر دوستان و اطرافیان خود است. نظری که دیگران برایش طرح می کنند به راحتی می پذیرد. به سرعت با جمع همراه می شود. اگر جمع دوستان به کاری مشغول شوند که او حتی با آن کار مخالف است، مخالفت خود را ابراز نمی کند. نظر دوستانش برایش حُجت است. خیلی به نظر دوستانش راجع به رفتارها و تیپ و ظاهرش اهمیت می دهد.

خستگی پذیری: فرزندم زود خسته می شود و همیشه از یک خستگی مزمن شکایت دارد. با وجود اینکه شب به مقدار کافی خوابیده اما صبح انگار همه خستگی او تمام نشده است و هنوز ادامه دارد. دائما از دردهای جسمی شکایت می کند و این دردهای جسمی، وقتی دچار یک فشار روانی مانند امتحانات یا درگیری عاطفی است، شدیدتر می شوند. مشکلات گوارشی، دردهای استخوانی و عضلانی و سردرد شایع ترین این شکایت ها هستند. انگار انرژی درونی او برای انجام کارها ناکافی است.

منبع: سایت مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: هرگز این جملات را به کودک نگویید!

علت گرایش به اعتیاد در طبقات مرفه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ