علائمی که هشدار می دهند به عفونت ادراری مبتلا شده اید!

faateme1366
عفونت ادراری می تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. اگر به ابتلای خود نسبت به عفونت ادراری مشکوک شده اید اما علائم دقیق آن را نمی دانید این مطلب را بخوانید. علائمی که هشدار می دهند به عفونت ادراری مبتلا شده اید را در این مطلب آورده ایم.

عفونت ادراری یعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، ادرار معمولاً فاقد باکتری است. مجاری ادراری زمانی عفونت می کنند که باکتری ها به داخل مثانه راه پیدا می کنند. از آنجایی که مجرای پیشاب خانم ها نسبت به آقایون کوتاهتر است، باکتری ها خیلی راحت تر می توانند به داخل مثانه راه یافته و سبب ایجاد عفونت شوند. از جمله شایع ترین انواع عفونت ادراری، عفونت مثانه است که به آن التهاب مثانه یا (Cystitis) اطلاق می شود. اگر عفونت صرفاً بر روی مجاری ایجاد شده باشد، به آن التهاب مجاری ادراری یا (Urethritis) گفته می شود. اگر کلیه دچار عفونت شود، به آن عفونت کلیوی یا (Pyelonephritis) می گویند.

اولین نشانه عفونت ادراری

درد یا سوزشی که به هنگام دفع ادرار دیده می شود اغلب اولین نشانه از ابتلا به بیماری عفونت مجاری ادرار یا وجود باکتری در مجاری ادرار و مثانه است. با اینحال، این موضوع بدین معنی نیست که عفونت مجاری ادرار را مقصر اصلی ماجرا بدانید. اگر درد یا سوزش به هنگام دفع ادرار تنها یکبار رخ داد ، بقیه روز چنین دردی به سراغ شما نیامد و سایر نشانه ها و علائم در شما وجود نداشت ممکن است بدنتان از شر باکتری های مضر خلاص شده باشد و جایی برای نگرانی نباشد. به محض اینکه سوزش را احساس کردید بهتر است آب زیادی میل کنید تا بتوانید باکتری ها را از بدن خود خارج نمایید. اینکار مانع از توسعه عفونت به سایر قسمت های بدن می شود.

یک علامت مهم عفونت ادراری

برای تشخیص عفونت ادراری باید خون در ادرار را باید جدی گرفت. این علامت، نشانه آن است که مخاط دستگاه ادراری در حال خونریزی است و جداره عروق ظریف آسیب دیده‌اند، اما رنگ و نوع خونریزی نیز می‌تواند نشان دهد محل خونریزی کجا بوده است. اگر خونریزی از قسمت فوقانی باشد خونریزی پررنگ خواهد بود. این نوع خونریزی‌ها ممکن است به دلیل وجود سنگ کلیه باشد، ولی در این موارد هیچ‌گاه خونریزی لخته‌ای نخواهیم دید. عفونت‌های داخل مثانه و پیشابراه یا وجود تومور در دستگاه ادراری تحتانی، موجب خــونریــزی لختــه‌ای به رنـگ روشن مـی‌شود. خونریزی همیشه با چشم مسلح قابـل رویت نیسـت و گاهی فقط در آزمایش ادراری و زیر میکروسکوپ دیده می‌شود. خونریزی می‌تواند به دلایل دیگری از جمله بالا بودن کلسیم در ادرار، اسیداوریک زیاد و کریستال اوری باشد. بیشتر عفونت‌ها به دستگاه ادراری تحتانی محدود می‌شود. عفونت پیشابراه اوتریت، عفونت مثانه سیستیت و عفونت کلیه پیلونفریت نام دارد. در عفونت دستگاه ادراری تحتانی دو عضو یعنی پیشابراه و مثانه درگیرند که گاه کلیه‌ها نیز درگیر می‌شوند. اگر درمان مناسب انجام نشود باکتری‌ها به نقاط فوقانی دستگاه ادراری تجاوز می‌کنند.

تکرر ادرار یعنی عفونت ادراری

تکرر ادرار یک نشانه هشدار دهنده برای وجود عفونت در بدن است. عفونت مجاری ادرار می تواند حس پر بودن مثانه را ایجاد کند اما زمانی که به دفع ادرار می پردازید تنها چند قطره از ادرار را می توانید دفع نمایید. تکرر ادرار در چنین شرایطی باعث تسکین درد یا راحتی شما نمی شود.

عفونت ادراری را از روی بو تشخیص دهید

لازم نیست هر بار که به دفع ادرار می پردازید آن را بو کنید اما وجود بوی بسیار بد در ادرار، نشانه رایجی از عفونت ادراری است. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است بوی ادرار را تغییر دهند. قهوه و مارچوبه دو مورد از مقصرهای اصلی تغییر بوی ادرار هستند. اگر بوی ادرار برای چند روز ادامه داشت یا رنگ آن تغییر پیدا کرد بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

عفونت ادراری از نوع بدون علامت!

عفونت ادراری گاهی اوقات بی‌علامت است؛ یعنی به‌طور اتفاقی و در آزمایش ادرار مشخص می‌شود که میزان باکتری در ادرار بالاست. حتی اگر علامتی هم وجود نداشته باشد عفونت ادراری در خانم‌های حامله باید درمان شود. عفونت ادراری بدون علامت باعث زایمان زودرس می‌شود. چنین نوزادانی کم‌وزن هستند و مشکلاتی در بدو تولد دارند (مهم‌ترین مشکل نوزادان زودرس، نارس بودن ریه‌هاست. چنین نوزادانی قادر به تنفس خودبه‌خودی نیستند و برای ادامه بقا باید تا مدتی در دستگاهی به نام انکوباتور قرار گیرند و اکسیژن دریافت کنند). عفونت ادراری بدون علامت خطرناک است و احتمال گسترش آن به کلیه‌ها خیلی زیاد و حدود 40 درصد است. این بیماری باید خیلی زود درمان شود. اغلب موارد با درمان مناسب خیلی زود مشکل بیمار برطرف می‌شود؛ ولی گاهی اوقات در بعضی از خانم‌ها عفونت، دوباره برمی‌گردد و ممکن است لازم باشد بیمار تا پایان دوره بارداری دارو مصرف کند.

چرا تکرر ادرار دارم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ