راهنمای استفاده از لایه‌بردار برای داشتن پوستی نرم و درخشان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر پوستتان به شدت خشک، ‌حساس و یا مستعد بروز آکنه است، به جای اسکراب‌های دانه‌دانه از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به نکات مهمی درباره استفاده درست از محصلات لایه‌بردار اشاره می‌کنیم که حتما برایتان مفید خواهند بود.
کدام محصول برای شما بهتر است؟ نوع محصول به نوع پوست شما ارتباط پیدا می‌کند
اگر پوستتان به شدت خشک، ‌حساس و یا مستعد بروز آکنه است، به جای اسکراب‌های دانه‌دانه از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید. میزان سایندگی محصول اول خیلی زیاد بوده و باعث می‌شود که پوست حالت ملتهب و حساس پیدا کند.
اسید سالیسیلیک خصوصا برای افرادی که از آکنه رنج می‌برند گزینه‌ای بسیار مناسب است؛ چرا که باعث از بین رفتن لایه سطحی پوست می‌شود که متشکل از سلول‌های مرده بوده و باکتری‌های سازنده آکنه را نابود می‌‌کند.
نوع پوستتان هر چه هست، سعی کنید از اسکراب‌های فیزیکی با ترکیبات میوه‌ای یا آجیلی فقط بر روی بدن‌تان استفاده کنید نه روی صورت. این ترکیبات بسیار مطمئن هستند چرا که از محصولات طبیعی ساخته شده‌اند اما ممکن است به خاطر لبه‌های زمخت و ناصافی که دارند باعث آسیب به پوست صورت شده و منجر به تشدید سایر بیماری‌های پوستی و آکنه شود. 
یکی از متخصصان پوست در این زمینه می‌گوید: من به تمام مشتری‌های خود پیشنهاد می‌کنم به طور مرتب پوستشان را لایه‌برداری کنند، مهم نیست پوستشان دچار چه نوع بیماری‌ای است – یعنی فرقی ندارد که پوست دچار سالخوردگی شده یا بسیار حساس و یا مستعد آکنه باشد – در هر حال به منظور شادابی و تجدید فعالیت پوست و براقی و درخشندگی آن، بهتر است این کار را انجام دهید. 
اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تعداد دفعات انجام لایه‌برداری به نوع پوستتان ارتباط پیدا می‌کند. اگر پوست صورتتان، چرب باشد، سعی کنید حداقل دو روز یک‌بار آن را لایه‌برداری کنید. خانم‌هایی که پوستی به مراتب حساس‌تر و خشک‌تر دارند باید هفته‌ای یک بار یا دو هفته یک‌بار این عمل را انجام دهند. 
در مورد بخش‌هایی از بدن مانند زانوها، آرنج‌ها، قوزک پا و پاها می‌توان هر روز این کار را انجام داد. علتش آن است که پوست در این ناحیه به مراتب از قسمت‌های دیگر ضخیم‌تر است و می‌تواند اصطکاک و سایش بیشتری را تحمل کند. علاوه بر این، ‌سلول‌های مرده و خشک پوستی تمایل بیشتری دارند تا در آن نقاط جمع شوند.
اما اگر دچار عفونت فعال، تبخال، آفتاب‌سوختگی، خشکی شدید پوست، قرمزی یا التهاب پوستی هستید، عمل سایش  و لایه‌برداری را انجام ندهید. در واقع پیش از لایه‌برداری بگذارید پوست به طور کامل التیام پیدا کند؛ چرا که در صورت عدم رعایت این کار، وضعیت پوست وخیم‌تر خواهد شد.
در استفاده از محصولات لایه‌بردار، زیاده‌روی نکنید!
در شرایطی که کمی از این محصولات می‌تواند در پوست شما تغییرات چشمگیری ایجاد کند، استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند به پوست آسیب زده، وضعیت آن را وخیم‌تر کرده و یا میزان خشکی آن را افزایش دهد.
علتش آن است که سلول‌های مرده سطح پوست رطوبت را در خود نگه می‌دارند، بنابراین لایه‌برداری مرتبِ این لایه‌های محافظ مانع از هیدراته ماندن پوست می‌شود. اگر بعد از لایه‌برداری، پوست دچار خونریزی و یا سوزش شد، به این معنی است که در استفاده از این محصولات زیاده‌روی کرده‌اید. 
از دیگر مشکلات شایع در این زمینه این است که در یک وعده از مقدار زیادی از محصولات لایه‌بردار استفاده کنید. این یک اشتباه بسیار ساده محسوب می‌شود. چند بار سعی کرده‌اید صورتتان را با ترکیبات لایه‌بردار فیزیکی (مانند لوفاه یا اسکراب‌های دانه‌دانه) بشویید و بعد از لایه‌بردارهای شیمیایی (نوعی کرم پوستی حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی) استفاده کرده‌اید؟
آیا می‌دانید چطور باید عمل لایه‌برداری را انجام دهید؟
در واقع می‌توان روی هر نقطه‌ای از بدن عمل لایه‌برداری را انجام داد، اما این میان نکاتی وجود دارد که برای تأثیر بیشتر، بهتر است رعایت شوند.
برای لایه‌بردای صورت از دستان‌تان با فشار کم استفاده کنید و مواد لایه‌بردار را روی پوستتان که از قبل کمی مرطوب‌ کرده‌اید، بمالید. انجام این کار روی پوست خشک باعث اصطکاک زیادی می‌شود.
لب‌هایتان را با مسواک، لیف‌های کوچک و یا لایه‌بردار‌های مخصوص لب لایه‌برداری کنید تا بتوانید پوسته‌های خشک آن را از بین برده و میزان جریان خون را در آن افزایش دهید.
پوست سایر نواحی بدن را هفته‌ای سه بار و پیش از رفتن به حمام با برس لایه‌برداری کنید. ترجیحا از برس بدن با دندانه‌های طبیعی، اسفنج لوفاه و یا دستکشی از جنس لوفاه برای این کار استفاده کنید؛ میزان زبری و زمختی آنها به اندازه انواع صنعتی‌شان نیست. عمل لایه‌برداری را از پاها آغاز کرده و سعی کنید حرکاتتان بسیار آرام، دایره‌ای، و خلاف جهت عقربه‌های ساعت باشد. بعد از سمت ساق پا به سمت کمر، سینه و بازوها بیایید.
منبع: lifescript 

جایگزین‌های گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ