آیا استفاده از محصولات آرایشی بدون گلوتن واقعا لازم است؟

مهرناز زاوه
اگر دیدید هنگام استفاده از محصولات آرایشی عادی پوستتان نسبت به یک عامل حساسیت‌زا واکنش نشان داد، باید بدانید که احتمال دارد عامل بروز این مشکل گلوتن نباشد.

اینکه مسیر غذایی به سمت صنعت زیبایی و محصولات بهداشتی پیش رفته است اصلا چیز عجیبی نیست. طی یک تا دو سال اخیر، سیل ورود محصولات زیبایی حاوی روغن نارگیل، ماسک‌های صورت آووکادو و پاک‌کننده‌های مایل به قهوه‌ای فعال و پاک‌کننده‌های پوستی به بازار زیاد شده است. شاید یکی دیگر از محصولات زیبایی با محوریت غذایی، محصولات بدون گلوتن است.
اما آیا واقعا به محصولات آرایشی بدون گلوتن نیازی هست؟ 
اگر پزشک متخصص پوست شما تشخیص داد که دچار عدم مقاومت گلوتن یا بیماری سلیاک هستید، پاسخ به طور قطع منفی خواهد بود. علائم حساسیت گلوتن به راحتی قابل شناسایی است؛ بسیاری از افراد بر این باورند که دچار این علائم هستند. اما استفاده از محصولات بدون گلوتن موضعی چندان ضروری نیست.
برای آن افرادی که دچار مشکلات گلوتن هستند، محصولات آرایشی که بدون این ترکیب ساخته شده است در یک حالت می‌تواند مؤثر باشد: محصولات آرایشی برای لب. اگر گلوتن جذب و بلعیده شود، منجر به تولید اگزمای پوستی خواهد شد. اگر تنها یک تماس موضعی مثلا روی لب رخ داده یا سد پوستی را دچار اختلال کند، کهیرها ایجاد می‌شوند. 
مولکول‌های گلوتن بسیار بزرگ هستند بنابراین به راحتی نمی‌توانند از سد پوستی عبور کنند. علاوه بر این، هیچ امتیاز مثبت و مفیدی برای استفاده از محصولات بدون گلوتن گزارش نشده است. در واقع اگر دچار حساسیت پوستی باشید استفاده از محصولات بدون گلوتن ممکن است حتی برایتان مضر هم باشد. گاهی اوقات ترکیباتی که در این محصولات وجود دارد با ترکیباتی جایگزین می‌شود که می‌تواند خودش عامل حساسیت‌زا باشد و به بروز مشکلاتی بیانجامد. 
اگر دیدید هنگام استفاده از محصولات آرایشی عادی پوستتان نسبت به یک عامل حساسیت‌زا واکنش نشان داد، باید بدانید که احتمال دارد عامل بروز این مشکل گلوتن نباشد. ممکن است نسبت به محصولات گیاهی هم واکنش‌های متقاطع روی دهد که افراد انتظارش را نداشته باشند. مثلا استفاده از روغن درخت چای همراه با اسطوخودوس منجر به واکنش متقاطع خواهد شد. در حالی‌که فرد می‌تواند به طور مجزا هم از این ترکیبات استفاده کند، اما باید بداند که اگر آنها را با هم استفاده کند ممکن است منجر به واکنش توأم با حساسیت شود.
منبع: health

بدترین توصیه‌های زیبایی که در اینترنت پیدا می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ