۳ گام برای رویارویی با افسردگی تعطیلات-قسمت اول

مهرناز زاوه
تعطیلات برای بسیاری از افراد سرشار از لذت و خوش‌گذرانی است اما استرس و فشار در هر فصلی ممکن است باعث شود بسیاری از افراد هر احساسی را تجربه کنند به‌جز احساس شادی و سرزندگی و عشق و حال.

تعطیلات برای بسیاری از افراد سرشار از لذت و خوش‌گذرانی است اما استرس و فشار در هر فصلی ممکن است باعث شود بسیاری از افراد هر احساسی را تجربه کنند به‌جز احساس شادی و سرزندگی و عشق و حال. بر اساس آمار ارائه‌شده در وب‌سایت «سلامت روانی آمریکا» (MHA)، حدود ۱۲ درصد از آمریکایی‌ها که بخش زیادی از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند دچار افسردگی تعطیلات می‌شوند و از چیزی به نام «اختلال عاطفی فصلی» رنج می‌برند. بر اساس آمار این وب‌سایت، عواملی که سبب بروز افسردگی در زمان تعطیلات می‌شود می‌تواند شامل استرس، خستگی، انتظارات نامعقول و غیرواقعی، ایجاد حجم زیاد کاری، محدودیت‌های مالی و یا عدم توانایی برای بودن در کنار خانواده و دوستان باشد. در این‌جا به چند نکته مهم و مفید در ارتباط با نحوه پیشگیری از بروز غم و ناراحتی در تعطیلات اشاره کرده و به این مسئله می‌پردازیم که چطور می‌توان بر افسردگی تعطیلات غلبه کرد.
۱.زیاد فعالیت نکنید و از خود کار نکشید
این اشتباهی است که بسیاری از افراد حین تعطیلات مرتکب شده و اغلب از خود زیاد کار می‌کشند. آنها خود را ملزم می‌کنند تا در مهمانی‌های زیادی حضور یابند که بیش از حد توان آنهاست، هدایایی خریداری کنند که بیش از توان پرداخت مالی آنها بوده و نسبت به آنچه که می‌توانند یا نمی‌توانند در طول فصل تعطیلات به اتمام برسانند و کامل کنند، چندان واقع‌بین نبوده و انتظارات عجیب‌غریب از آن دارند. سعی کنید با در نظر گرفتن اهداف واقعی و معقول برای خودتان در فصل تعطیلات، آنها را مدیریت کنید تا قابل کنترل باشند، از طرفی برای زمان‌تان برنامه‌ریزی کنید و لیست‌هایی تهیه کنید و در آن فعالیت‌های مهم‌تان را اولویت‌بندی کنید.
اگر در طول فصل تعطیلات احساس می‌کنید که سردرگم و رنجور و خسته‌اید، به احتمال زیاد سرشار از استرس هستید و فراموش کرده‌اید که قرار است تعطیلات به شما خوش بگذرد و عشق و حال کنید. اگر متوجه شدید که دچار یکی از این وضعیت‌های سرشار از استرس هستید، باید برای خودتان وقت بگذارید. سعی نکنید که در مدت کوتاه تعطیلات کلی کار انجام دهید یا به خیلی از جاها سر بزنید، خرید خود را به اتمام برسانید، تمام چیزهایی را که در برنامه‌تان نوشته‌اید تیک بزنید و آشپزی‌تان را تمام کنید. بهتر است درنگی کرده، نفس عمیقی بکشید و لحظاتی را به آرامش بگذرانید. اگر زمان آن را ندارید که کنار خانواده یا دوستانتان باشید و از هم‌نشینی با آنها و این فصل زیبا لذت ببرید، پس هدف‌تان از تعطیلات چه خواهد بود؟ 
از سوی دیگر، همه ما می‌دانیم که با گذشت زمان، تعطیلات جنبه تجاری و کاری بیشتر و بیشتری پیدا می‌کند و بسیاری از اموری که افراد خود را موظف و ملزم می‌کنند تا آن را در فصل تعطیلات انجام دهند می‌تواند به راحتی به منشأ استرس آنها تبدیل شود. 
استِیسی مورای یکی از روان‌درمانگران لس‌آنجلسی علت این مسئله را می‌داند که چرا تعطیلات و افسردگی اغلب ارتباط نزدیکی با هم دارند. او در این باره می‌گوید: «ممکن است تعطیلات این مسئله را به شما یادآوری کند که از چیزهایی که عمیقا دوستشان دارید بسیار دورید و یا مثلا آن‌طور که باید و شاید و انتظارش را دارید پول درنمی‌آورید و پیوند عاشقانه چندان عمیقی بین شما و کسی که دوستش دارید وجود ندارد تا عشق و محبت خود را با او سهیم شوید، و البته در کنار تمام این‌ها، اندوهِ خود فصل تعطیلات هم می‌تواند اعصابتان را به هم بریزد.» نکته مهم این‌جاست که بتوانید این مسئله را تشخیص دهید. بسیاری از مردم به مانند شما در چنین وضعیتی هستند؛ در واقع هر کسی نسبت به این مسئله که چقدر می‌تواند زمان سپری کند و یا در چند مهمانی شرکت کند محدودیت‌هایی دارد. سعی کنید برای خودتان آشپزی را هیجان‌انگیز کنید، برای دوستان و اعضای خانواده‌تان هدیه‌های کوچک بخرید، تنها در مهمانی‌هایی شرکت کنید که از اعماق وجود در آنها شاد و خوشحال خواهید بود. بی‌خود یاد بدهی‌هایتان نیافتید تا احساس بدبخی و غم و غصه به سراغتان بیاید و سعی کنید دور و برتان از افرادی که صادقانه دوست ندارید تعطیلاتتان را با آنها بگذرانید خالی باشد.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

اگر در دوران تعطیلات دچار اضطراب می‌شوید، این مطلب را بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ