۳ گام برای رویارویی با افسردگی تعطیلات-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر از افسردگی تعطیلات رنج می‌برید، احتمالا مستعد این مسئله هم هستید که در بسیاری از جنبه‌های ناسالم و غیرضروری دیگر در فصل تعطیلات هم افراط کنید؛ مثلا در خوردن غذاهای چرب و یا ولخرجی و وقت‌گذرانی بیش از حد و توان برای آنکه نسبت به شرایط احساس بهتری داشته باشید.

در ادامه‌ی قسمت اول به چند نکته مهم و مفید در ارتباط با نحوه پیشگیری از بروز غم و ناراحتی در تعطیلات اشاره کرده و به این مسئله می‌پردازیم که چطور می‌توان بر افسردگی تعطیلات غلبه کرد.
۲.به احساساتتان احترام بگذارید و قدرشان را بدانید
این تعطیلات، هرچقدر هم پر از عشق و حال و خوشی باشد، می‌تواند زمینه استرس زیادی را برای شما فراهم آورد. در واقع این احساس که شما در خیلی از چیزها تنها نیستید و بسیاری از افراد در کشور هم مثل شما دچار استرس هستند می‌تواند کمک‌حالتان باشد تا بتوانید بر افسردگی تعطیلات غلبه کنید.
دکتر مورای در این باره می‌گوید: «اگر نمی‌توانید آن‌طور که دوست دارید برای همسر‌تان هدیه بخرید و یا بیش از آنچه در توانتان هست دور و برتان را با کار شلوغ کرده‌اید، این مسئله باعث خستگی و استرس در شما خواهد شد. نکته مهم این‌جاست که بدانید و تشخیص دهید که چنین احساسی را هم در کنار سایر احساسات داشته باشید و فکر کردن به آن چیزها هم در این موقع از سال، اصلا چیزی غیرعادی و غیرطبیعی نیست.»
افراد زیادی هستند که حتی هنگام تعطیلات هم نمی‌توانند به خانه بروند؛ چرا که در خارج از ایالات متحده مستقر هستند، در واقع نمی‌توانند از محل کارشان مرخصی بگیرند یا به سادگی قادر به پرداخت هزینه  بازگشت به خانه و بودن نزد خانواده خود در تعطیلات نیستند. ارزش قائل شدن برای احساس تعلق و تنهایی و درک و شناخت این مسئله و پذیرش این احساسات در طول دوران تعطیلی برای آن دسته از افرادی که با افسردگی تعطیلات به خاطر دور بودن از خانواده خود در کشمکش و تقلا هستند،‌ می‌تواند کمک بزرگی باشد. وب‌سایت MHA از آن دسته از افرادی که با این احساسات در کشمکش و چالش هستند خواست تا به خاطر بیاورند که فصل تعطیلات باعث نفی احساس غم و تنهایی نمی‌شود و می‌توان فضایی را به این احساسات اختصاص داد، حتی اگر برخی از افراد خاص ترجیح بدهند که این احساسات را بروز ندهند.
سایر توصیه‌هایی که می‌تواند برای چنین افرادی مفید و مؤثر باشد چنین مواردی است: وقت‌گذرانی با افراد حامی و دلسوز، تماس با سایر افراد و دوست پیدا کردن و یا تماس با دوستی که خیلی وقت است از او خبری ندارید. همه ما این جمله را زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند: تأثیر خنده از هر دارویی بیشتر است، بنابراین دوستان قدیمی و دوستان جدید هم می‌توانند در پیشگیری از بروز افسردگی یا برطرف کردن آن در دوران تعطیلات تأثیر زیادی داشته باشند.
۳.اوضاع را بدتر نکنید
اگر از افسردگی تعطیلات رنج می‌برید، احتمالا مستعد این مسئله هم هستید که در بسیاری از جنبه‌های ناسالم و غیرضروری دیگر در فصل تعطیلات هم افراط کنید؛ مثلا در خوردن غذاهای چرب و یا ولخرجی و وقت‌گذرانی بیش از حد و توان برای آنکه نسبت به شرایط احساس بهتری داشته باشید. عملکرد به این شیوه‌ها را اغلب «واکنش‌های استرس» می‌نامند، با این حال حضور در این فعالیت‌ها در فصل تعطیلات که تا حد زیادی به منظور از بین بردن استرس انجام می‌گیرد، تنها باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. نکته مهم اینجاست که به شیوه درست و مؤثری بتوانید با افسردگی تعطیلات روبه‌رو شوید برای این‌که اگر این‌ کار را نکنید، افسردگی بیشتری در انتظارتان خواهد بود. بسیاری از افراد، بعد از تعطیلات سال جدید احساس یأس و انزوا را تجربه می‌کنند و این بدان معناست که انواع ناامیدی طی ماه‌های قبل آمیخته با خستگی مفرط و استرس بوده است که این افراد به خاطر بدهی زیاد، اضافه‌وزن و یا وابستگی شدید یک دوست نزدیک به مواد مخدر دچار آن شده‌اند. هیچ چیز بدتر از فکر کردن زیاد به افسردگی، باعث تشدید افسردگی تعطیلات نمی‌شود. به‌جای تمرکز و مشغول کردن ذهن با چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید یا تأسف خوردن به حال خود در دوران تعطیلات، سعی کنید کاری انجام دهید که احساس خلاقیت و پُرباری و مثبت بودن را در شما تقویت می‌کند. دکتر مورای پیشنهاد می‌دهد که بروید در پارک نزدیک سکونتتان بدوید، سگ‌تان را ببرید بیرون، کارهای تعطیلات را با فرزندانتان انجام دهید – همه این‌ها کارهایی فوری، سالم و مفیدی برای دور کردن ذهن از استرس و چیزهای بیخود و ایجاد حس خوب است. یا مثلا می‌توانید در سازمان‌های خیریه عضو شوید یا کارهای ساده دیگری مثل کمک به دوستی که نیازمند است انجام دهید. شما به راحتی می‌توانید خود را درگیر روزمرگی کنید و همه ما می‌توانیم بگوییم که در یک زمان یا زمانی دیگر، گناهمان این بود که معنای حقیقی این فصل را فراموش کرده و تنها به چیزی چشم دوختیم که بسیاری از افراد نیازمند آن را چیزهای لوکس و گران‌قیمت تلقی می‌کنند.
منبع: lifescript 

بیماری‌های فصل گرما را بشناسید تا مریض نشوید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ