مراقبت از نوزاد تازه متولد شده-قسمت اول

مهرناز زاوه
مادرهای پا به ماه اغلب اینقدر به فکر زایمان هستند که نمی‌دانند در ساعات اولیه پس از فارغ شدن چه باید بکنند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه مراقبت از کودک در ساعات اولیه زایمان بیشتر آشنا کنیم.

بالاخره پس از ماه‌ها انتظار، نوزاد جدید شما به دنیا آمده است! مادرهای پا به ماه اغلب اینقدر به فکر زایمان هستند که نمی‌دانند در ساعات اولیه پس از فارغ شدن چه باید بکنند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه مراقبت از کودک در ساعات اولیه زایمان بیشتر آشنا کنیم.
بچه شما چه شکلی خواهد بود؟
ممکن است از شکل و شمایل نوزاد در بدو تولد تعجب کنید. اگر زایمان طبیعی کنید، نوزاد شما از طریق یک گذرگاه باریک و استخوانی پا به دنیا خواهد گذاشت. از این رو، احتمال دارد که نوزاد کمی کبود باشد یا قیافه‌ای غیرطبیعی به خود بگیرد. همچنین ممکن است گوش‌هایش کمی پیچ‌خورده باشند یا اینکه سرش کاملا طاس و بی‌مو باشد. یک پوشش ضخیم و خمیری شکل روی پوست نوزاد وجود دارد که از او در رحم مادر محافظت می‌کند. این پوشش معمولا در اولین حمام پاک می‌شود. وقتی کودک برای اولین بار در آغوش‌تان قرار می‌گیرد، به چشم‌هایش خیره خواهید شد. بیشتر نوزادان چشم‌های خود را پس از تولد باز می‌کنند. رنگ چشم‌ها معمولا قهوه‌ای یا آبی مایل به خاکستری خواهد بود.
اگر دقت کنید می‌بینید که صورت نوزاد کمی پف کرده است. همچنین ممکن است برآمدگی‌های کوچک سفید رنگی را داخل دهان یا روی سطح زبان او مشاهده کنید. نوزاد در بدو تولد چروکیده است. برخی از کودکان، به ویژه آنهایی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، بدنی پر از موی نرم و صاف دارند که معمولا در عرض چند هفته می‌ریزد. پوست نوزاد ممکن است علائم مختلفی داشته باشد. همچنین ممکن است سینه و آلت تناسلی یا فرج نوزاد کمی متورم باشند.
شکل و شمایل نوزاد روز به روز عوض می‌شود و بسیاری از علائم اولیه پس از زایمان با گذشت زمان از بین می‌روند. اگر نگران علائم هستید، با پزشک صحبت کنید. پس از چند هفته، نوزاد شما بیشتر و بیشتر شبیه نوزادی خواهد شد که در رویاهای‌تان تصور می‌کردید.
ارتباط گرفتن با نوزاد
وقت گذراندن با نوزاد در ساعات اول زندگی بسیار خاص و ویژه است. اگرچه ممکن است شما خسته باشید، اما نوزادتان کاملا هشیار است. او را در آغوش بگیرید. اجازه دهید نوزاد صدای شما را بشناسد و چهره شما را برانداز کند. او می‌تواند تا فاصله ۳۰ سانتی‌متری‌اش را ببیند. نوزادان با قابلیت مکیدن به دنیا می‌آیند. همچنین توانایی قابل‌توجهی در فشردن اجسام دارند؛ کافی است انگشت‌تان را کف دستانش بگذارید تا ببینید چطور آن را با تمام زورش فشار می‌دهد. وقتی علائم گرسنگی را در او مشاهده کردید، به او شیر بدهید.
مراقبت‌های پزشکی از نوزاد
پس از تولد نوزاد باید آزمایش‌های لازم انجام بگیرد تا از سلامت او اطمینان یابید. برخی از این آزمایشات به لحاظ قانونی اجباری هستند. اگر نوزاد سالم باشد، هر آزمایشی به جز تست آپگار می‌تواند حداقل یک ساعت به تعویق بیافتد. به تاخیر انداختن مراقبت‌های پزشکی باعث می‌شود بتوانید از اولین لحظات ارزشمند زندگی خود با نوزادتان استفاده کنید. بنابراین، قبل از زایمان با پزشک یا مامای خود صحبت کنید و از آنها بخواهید که هرگونه تست و تزریق پس از زایمان را به تاخیر بیاندازند. اما فکر نکنید «همه چیز تحت کنترل است». به عنوان مادر، باید مطمئن شوید که نوزادتان تحت آزمایشات لازم قرار می‌گیرد و واکسن‌هایش را به موقع می‌زند.
آزمایش‌های زیر پس از تولد نوزاد صورت می‌گیرند:
تست آپگار
تست آپگار یک روش سریع برای پزشکان است که از سلامت نوزاد اطمینان یابند و در صورت لزوم او را تحت مراقبت‌های بیشتر پزشکی قرار دهند. این تست اولین بار یک دقیقه پس از تولد و دومین بار پنج دقیقه پس از تولد نوزاد انجام می‌گیرد. پزشکان و پرستاران در این تست به ارزیابی ۵ شاخص زیر می‌پردازند:
ضربان قلب
تنفس
فعالیت و فرم عضلات
عکس‌العمل‌ها
رنگ پوست
نمره تست آپگار بین ۰ تا ۱۰ است. نمره ۷ و بالاتر نشانه سلامت کامل نوزاد است. اما نمرات پایین‌تر هم لزوما به معنی ناسالم بودن نوزاد نیستند. بسیاری از نوزادان سالم اغلب در تست آپگار نمرات پایین می‌گیرند. در بیش از ۹۸٪ از موارد، نمره تست آپگار پس از پنج دقیقه به ۷ و بالاتر می‌رسد. اگر نمره تست به این حد نرسد، نوزاد باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

ساخت محصولات مراقبت از نوزاد در خانه برای جلوگیری از بثورات پوشکی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ