آنچه باید درباره عمل پیوند قلب کودکان بدانید

مهرناز زاوه
یکی از شایع‌ترین دلایلی که بعضی بچه‌ها باید جراحی قلب انجام دهند، مشکل نارسایی قلبی است. اکثر مواقع نارسایی قلبی را می‌توان با برطرف کردن عامل اصلی آن، درمان کرد.

برای والدین، اطلاع از این مسئله که فرزندشان باید عمل پیوند قلب انجام دهد ممکن است شدیدا متأثرکننده باشد. پردازش خود این مسئله می‌تواند ضربه‌ای مهلک به آنها وارد کند در شرایطی که می‌بینند سلامت بچه‌شان روز به روز به خاطر بیماری مادرزادی قلبی به خطر افتاده و بدتر می‌شود. 
در کل سالانه ۱۲۰۰ جراحی پیوند قلب در دنیا انجام می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایلی که بعضی بچه‌ها باید جراحی قلب انجام دهند، مشکل نارسایی قلبی است. اکثر مواقع نارسایی قلبی را می‌توان با برطرف کردن عامل اصلی آن، درمان کرد: این عامل می‌تواند حفره‌ای در قلب و یا سایر مشکلات مربوط به ساختار قلب در زمان تولد باشد.
شاید به ندرت پیش بیاید که مشکل قلب به خاطر دلایل نامشخص و نامعلوم و یا علل غیرقابل‌ درمان رخ دهد. نارسایی قلبی می‌تواند پیشروی کرده و باعث انبساط قلب  شود. این بیماری را به نام کاردیومیوپاتی یا نارسایی عضله قلب می‌شناسند.
طی این بیماری حتی قلب یک بچه ۲ ساله هم به اندازه قلب یک فرد بزرگسال خواهد شد. در واقع بچه به خاطر فعالیت‌های روزانه، روز به روز خسته‌تر می‌شود. او مجبور خواهد بود به خاطر بروز علائمی مانند تورم پاها، صورت و برآمدن شکم و خستگی مدام به بیمارستان مراجعه کند. در این شرایط، خطر مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی افزایش پیدا می‌کند.
یکی از راهکارها، جراحی پیوند قلب برای چنین بچه‌هایی است. بیمار در وهله اول، برخی آزمایش‌های خون اولیه و سایر آزمایش‌ها را انجام می‌دهد تا مشخص شود آیا گزینه مناسبی برای جراحی پیوند قلب است یا نه. بیمار نباید به طور هم‌زمان بیماری دیگری هم داشته باشد. (خصوصا بیماری‌های ریوی) بعد از انجام آزمایش‌ها، اسم فرد در لیست پیوند قلب ثبت شده و باید منتظر بماند تا قلب مناسبی برای پیوند برایش پیدا شود.
از چالش‌هایی که ممکن است بعد از پیوند قلب رخ دهد، پس زدن قلب توسط بدن، فشار خون ریوی بالا و عفونت است. تا حد امکان باید از بچه در مقابل عفونت محافظت کرد، و حواستان باشد که تمام داروهای تجویزشده را مصرف کرده و به طور مرتب برای چک کردن وضعیت به پزشک او را پیش پزشک ببرید.
منبع: thehealthsite

نخستین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان چاق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ