وزارت بهداشت درباره فوت 4 بیمار دیالیزی توضیح داد!

jalalvand
دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام علت فوت چهار بیمار دیالیزی در اهواز، درباره اعلام نتایج بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر ایرج حریرچی- معاون وزیر بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره علت قطعی فوت چهار بیمار دیالیزی در اهواز گفت: معمولا بیمارانی که دیالیز می‌شوند یک بیماری زمینه‌ای نیز دارند، حال باید توجه کرد که یک ویروس یا عامل بیماری در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی باشند نسبت به افراد سالم به صورت شدیدتری ظهور می‌کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. یعنی بیماری‌زایی عوامل بیماری‌زا ناشی از کنش و واکنش عامل بیماری‌زا و سیستم ایمنی بدن است.

وی با بیان اینکه این بیماران در یک بیمارستان دیالیز شدند و در آنجا تعداد زیادی از بیماران دیالیز می‌شدند، گفت: بیماران دیگری هم که بیماری زمینه‌ای داشته باشند در آن بیمارستان حضور داشتند. بنابراین اگر عامل این موضوع عاملی سیستماتیک و مسموم کننده بوده باشد همه افراد باید علائم خاصی را نشان می‌دادند و نمی‌شود که فقط چهار نفر این عامل را بگیرند. درست است که شاید روی چند نفر علائم به صورت شدیدتر ظاهر می‌شده اما سایر افراد هم به علائمی دچار می‌شدند.

وی با بیان اینکه درمجموع بیماران دیالیزی این بیمارستان هشت نفر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و سایر بیماران هیچ علامتی نداشتند، ادامه داد: بر این اساس وزارت بهداشت گروهی را در سطح مدیرکل و کارشناسانی چون دکتر نبوی، دکتر سروش و دکتر میردهقان را به آنجا اعزام کرد که این گروه تا ساعت چهار صبح جلسه داشتند و موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

حریرچی درباره نتایج بررسی‌ها اظهار کرد: طبق بررسی‌ها نه از نظر سیستماتیک و نه از نظر غذای بیماران مشکلی وجود نداشته، بلکه یک عامل دهانی روده‌ای در آنجا موجود بوده که یا ناشی از غذای مشترک و یا ناشی از عامل دیگری بوده است که فقط برای این افراد تاثیر گذاشته است. در عین حال ما عوامل دیگر را هم بررسی کردیم و از همه سیستم‌ها کشت گرفتیم؛ البته باید توجه کرد که در 60 درصد موارد مسمومیت‌های خوراکی عامل اولیه پیدا نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این چهار نفر بیماری زمینه‌ای داشتند گفت: دو نفرشان مبتلا به نارسایی قلبی، یک نفر مبتلا به سیروز کبدی و یک نفر هم مبتلا به سرطان بوده است. در عین حال چهار بیمار دیگر وضعیت‌شان پایدار است و در بیمارستان هم علاوه بر اقدامات شناسایی، اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شده است.

حریرچی با تاکید بر اینکه بخش دیالیز مورد نظر نیز جدید بوده است و در قالب طرح تحول ایجاد شده و دستگاه‌های آن هم جدید هستند،افزود: از طرفی باید توجه کرد که از نظر خدمتگذاران نظام سلامت هیچ تفاوتی میان قومیت و منطقه وجود ندارد و خوزستان جزو اولویت های ماست و به دلیل نقش مهمی که در جنگ و دفاع مقدس ایفا کرده، برایمان مقدس و خاطره آور است و هیچ تفاوتی میان عرب، فارس، بختیاری و غیره وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خطای انسانی در مورد این چهار بیمار دیالیزی گفت: ما از همه کشت گرفته‌ایم و با پرسنل هم مصاحبه کرده‌ایم و مشخص است که مسمومیت خوراکی بوده است. باید توجه کرد که مسمومیت‌های روده‌ای و دهانی می‌توانند در عرض چند ساعت منجر به عفونت کلیه در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، شود.

حریرچی درباره اظهار نظر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مبنی بر “افزایش فوت بیماران دیالیزی در اهواز” گفت: باید توجه کرد که اظهار نظرها جهت هم افزایی باشند. اینکه یک انجمن حمایت از بیماران کلیوی که یک تشکیلات کارشناسی نیست، اعلام کند که علت عفونت روده‌ای برای ما قابل قبول نیست، درست نیست.

ما در حال حاضر در خوزستان 1600 نفر بیمار داریم که تحت دیالیز هستند و به صورت هفتگی تقریبا سه بار دیالیز می‌شوند. البته در بیماران دیالیزی درصدی از مرگ و میر وجود دارد. اما در این مورد در خوزستان اتفاق غیر عادی رخ نداده و ما اقدامات‌مان را و حمایت‌هایمان را انجام می‌دهیم.

حریرچی در پاسخ به اینکه آیا پزشکی قانونی نباید علت قطعی را اعلام کند، گفت: ما نظر کمیسیونی را که درباره این موضوع تشکیل شده بود، اعلام کردیم و پزشکی قانونی هم می‌توانند نظرشان را در این باره اعلام کنند.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: چطور می توانیم کلیه های سالم داشته باشیم؟

توسط محققان اهوازی محافظت کبد و کلیه از جلبک دریایی استخراج شد!

ترب بخورید و سنگ کلیه نگیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ