صاحب کدام رنگ مو، مستعد ابتلا به کدام بیماری است-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا به نظرتان افرادی که موهای بلوند دارند، در زندگی به مراتب شادتر و بشاش‌ترند؟ شاید، اما به خاطر داشته باشید که خطر بروز بیماری‌های چشمی در این افراد نسبت به افرادی با موهای خرمایی بیشتر است. افراد موقرمز چطور؟

آیا به نظرتان افرادی که موهای بلوند دارند، در زندگی به مراتب شادتر و بشاش‌ترند؟ شاید، اما به خاطر داشته باشید که خطر بروز بیماری‌های چشمی در این افراد نسبت به افرادی با موهای خرمایی بیشتر است. افراد موقرمز چطور؟ باید آماده درد باشند. در اینجا به این مسئله می‌پردازیم که رنگ طبیعی موهایتان چه ارتباطی با سلامتتان دارد.
در واقع باید گفت که سلامت و رنگ موهایتان بیش از آنچه فکر می‌کنید به یکدیگر مرتبط هستند. تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطی قوی میان رنگ طبیعی موهای یک زن و احتمال پیشرفت بیماری و اختلالات مختلف در او وجود دارد. 
اما علت چیست؟ ژن‌هایی که باعث می‌شوند موهایتان رنگ ذغالی، خرمایی، عسلی و یا کهربایی داشته باشند می‌توانند در احتمال بروز بیماری‌هایی مانند پارکینسون، ام‌اس و اندومتروز هم تأثیر بگذارند. به این خاطر که ملانوسیت‌ها یا DNA که رنگدانه‌های مو را تولید می‌کنند توسط ژن‌هایی کنترل می‌شوند که در سایر فرآیندها در بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. اما رنگ طبیعی موها گویای چه بخشی از سلامت شماست؟ در اینجا به نظر برخی متخصصان در این‌باره می‌پردازیم.
موقرمزها
حساسیت به درد
پیش از آنکه روی صندلی دندان‌پزشکی بنشینید، بهتر است یک قرص ایبوپروفن بخورید و حتما به دستیار دندان‌پزشک و خود دندان‌پزشک یادآوری کنید که رنگ طبیعی موهایتان قرمز است. 
افرادی که رنگ موهایشان به زنجبیلی می‌‌زند اغلب مقاومت بیشتری نسبت به ماده بی‌حسی‌ای دارند که در دندان‌پزشکی از آن استفاده می‌شود. سوای این‌که داستان جرم‌گیری دندان مقوله‌ای دردناک است –البته کاری به ریشه دندان نداریم– این حساسیت بیش از حد به درد می‌تواند در روش‌های مختلف دندان‌پزشکی در این افراد منجر به بروز تشویش در آنها شود.
افراد موقرمز نسبت به افرادی که رگ طبیعی موهایشان به رنگی دیگر است، به ۲۰ درصد بی‌حسی موضعی بیشتر (پروکئین یا سایر داروهای مشابه آن) نیاز دارند. علتش آن است که گیرنده‌های ملانوکاروتین-۱ افراد موقرمز (در واقع DNA ای که مسئول رنگ مو است) عملکرد درستی ندارند. در حقیقت، خود رنگ قرمز در نتیجه نوعی جهش ژنی رخ می‌دهد.
روش‌های دردناک ممکن است باعث شود که خانم‌ها اصلا به دندان‌پزشکی مراجعه نکنند. این حساسیت در افراد موقرمز نسبت به روش‌های جراحی هم در آنها دیده می‌شود. اغلب موقرمزها به بی‌حسی موضعی بیشتری نسبت به بقیه افراد احتیاج دارند.
بهترین روش به منظور جلوگیری از تحمل دردی غیرضروری این است که پیش از شروع هر نوع اقدام یا عمل جراحی، با دندان‌پزشکتان در این باره صحبت کنید.
برای خودتان روشی در نظر بگیرید (پیش از شروع عمل)، و مثلا برای برقراری ارتباط با احساس نامساعدی که خواهید داشت، یک انگشتتان را بلند کنید، در این صورت پرستار یا دندان‌پزشک متوجه می‌شود که داروهای دردکش بیشتری باید به کار ببرد.
افزایش خطر ابتلا به پارکینسون
تحقیقات نشان می‌دهد خطر بروز و پیشرفت بیماری‌هایی مانند پارکینسون در افراد موقرمز تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از افرادی با رنگ‌موهایی دیگر است. این خطر در افرادی که موی سیاه دارند در پایین‌ترین سطح خود بوده و بعد از آنها، افرادی با موی خرمایی و بعد افراد بلوند قرار دارند. 
در واقع ژنی که مسئول موهای آتشی رنگ است بسیار نزدیک ژنی است که اگر احاطه شده و دچار جهش ژنی شود، می‌تواند خطر بروز بیماری پارکینسون را در این افراد افزایش دهد. در واقع به خاطر نزدیکی این دو ژن به هم، جهش یکی می‌تواند به دیگری هم منتقل شود.
هرچه رنگ مو روشن‌تر باشد، احتمال پیشرفت نوع بدِ ژن پارکینسون هم زیادتر خواهد شد. یکی از متخصصان در این باره می‌گوید:
«ما دریافتیم افرادی که سابقه خانوادگی بیماری ملانوما (یا سرطان پوست) دارند، خطر بروز بیماری پارکینسون در آنها به مراتب بیشتر است. در واقع چون خطر ملانومای پوستی در افراد موقرمز به مراتب از سایر افراد بیشتر است، بنابراین پارکینسون و ملانوما ترکیبات ژنتیکی خود را با هم سهیم می‌شوند که بیشتر ژن‌هایی است که به رنگ‌دانه‌های مو مرتبطند.»
بسیار عصبی و حساس
افراد موقرمز اغلب نسبت به افرادی با رنگ موهای دیگر، به مراتب بیشتر دچار تشویش می‌شوند. علتش آن است که برخی عوامل ژنتیکی که مسئول کنترل تولید ملانین است (ملانین، DNA ای است که رنگ مو را تولید می‌کند) می‌تواند بر نحوه کنترل استرس توسط بدن تأثیر بگذارد. این ژن مسئول توانایی تولید هورمون‌های ضداسترس است که در نزدیکی گیرنده‌های ملانوکورتین-۱ قرار دارد.
و گاهی اوقات یک جهش ژنی که مسبب موی قرمز می‌شود می‌تواند ژن‌های ضداسترس را دچار انحراف کرده و منجر به تولید اشتباه هورمون‌های کاهنده تشویش مانند پرگننولون شود. در واقع تولید کم هورمون‌های ضداسترس باعث می‌شود افراد موقرمز بیشتر در معرض استرس قرار بگیرند.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

بهترین مدل مو برای نوع موی شما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ