یک وجب روغن روی کبد ایرانی ها

a.mahammadi
کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و به عبارتی، مسئول رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرف‌شده از صافی به شمار می‌رود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، در حالی که مطابق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید تبلیغات مواد آسیب‌رسان به سلامت ممنوع شود اما این قانون همچنان اجرایی نمی‌شود و در وقت اضافه برنامه پنجم تا تصویب برنامه ششم توسعه هم با نگاهی به رسانه‌ها و در و دیوار شهر و بیلبوردهای تبلیغاتی می‌توان متوجه شد قرار هم نیست مواد آسیب‌رسان به سلامت دیگر تبلیغ نشوند یا تبلیغ‌شان محدود شود.

در کنار این بسیاری از مناطق شهرها و به خصوص اماکن گردشی و تفریحی با رستوران‌های زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای عرضه مواد غذایی آماده غرق شده‌اند. نتیجه همه این تدابیر اما چرب شدن کبد حدود 40 درصد از مردم کشورمان است و آمار 30 درصدی کودکان چاق هشدار می‌دهد این بیماری آینده این کودکان را هدف گرفته است.
حتی برای تأسیس داروخانه‌ها باید بر اساس جمعیت محل تأسیس، فواصلی رعایت شود و در خارج از این فواصل اجازه تأسیس داروخانه جدید داده نمی‌شود. در برابر این اما کافی است تا به میادین اصلی شهر و نقاطی که به عنوان مرکز تفریحی به حساب می‌آید سری بزنید. در چنین مکان‌هایی انواع و اقسام رستوران‌ها و فست‌فودها با کمترین فاصله ممکن قدم به قدم چیده شده‌اند تا با راهکارهای مختلف از عروسک‌های آدمکی گرفته تا رنگ و طراحی و دکوراسیون، عابرانی را که از کنارشان رد می‌شوند به خوردن این غذاهای مضر تشویق کنند. مصرف زیاد غذاهای آماده در کنار کم‌تحرکی و مصرف نکردن سبزیجات و میوه‌ها اما موجب افزایش وزن، ‌چاقی و بروز بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب شده است. میزان ابتلا به این بیماری هم کم نیست. بنا به تأکید مهران زمان‌زاده، متخصص بیماری‌های غدد پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ درصد ایرانیان مبتلا به کبد چرب هستند.
کبدی با یک وجب روغن!
به گفته دکتر زمان‌زاده کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و به عبارتی، مسئول رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرف‌شده از صافی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه کبد فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورت بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می‌کند، می‌افزاید: کبد به طور طبیعی، خود را با سلول‌هایی ترمیم و پاکسازی می‌کند، ولی اگر فاکتورهای منفی واردشده زیاد باشد، در کار آن اختلال رخ خواهد داد.
بنا به تأکید این متخصص بیماری‌های غدد، ‌وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است، اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد، کبد چرب نامیده می‌شود و این بیماری یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند.
زمان‌زاده با بیان اینکه اصولاً کبد چرب در ابتدا هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارد، تصریح می‌کند: می‌توان گفت حدود 40 درصد ایرانیان مبتلا به کبد چرب هستند و این هشدار بزرگی برای مردم محسوب می‌شود.
آنچه کبد را چرب می‌کند
دکتر سید مؤید علویان، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد درباره چرایی چرب شدن کبد می‌گوید: در اکثر موارد چاقی، اختلال در چربی‌های خون و کم‌تحرکی از علل کبد چرب است، اما موارد دیگری مانند بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی و سوءتغذیه، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدتشنج و بیماری‌های مزمن نیز در بروز کبد چرب مؤثرند.

از طرفی کبد نقش مهمی در سوخت‌وساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. حال در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب می‌کند و موجب ایجاد کبد چرب می‌شود. در عین حال تجمع چربی در کبد، نتیجه اختلال در یکی از چرخه‌های گردشی بین سلول‌های کبد و بافت‌های چربی حاصل می‌شود.
وی مصرف الکل، چاقی، دیابت قندی و بالا بودن چربی‌های خون، عمل جراحی روده و کاهش سریع وزن، سوء جذب پروتئین و کالری، بیماری‌های التهابی کبد مانند هپاتیت سی، کبد چرب حاملگی، مسمومیت با مواد سمی مانند تتراکلریدکربن، تری‌کبرواتیلن، فسفر و فیالوریدین، مصرف برخی داروها مانند تتراسیکلین، اسید والپروئیک، آمیودارون و ترکیبات کورتن‌دار را از علل و بیماری‌های همراه با کبد چرب می‌داند.
کبد چرب در کمین کودکان
شاید خیلی از ما تصور کنیم کودکان هر چه بخورند و هر قدر بخورند، دچار مشکلات و بیماری‌ها نمی‌شوند. این در حالی است که کودکان امروز نه فقط مشتری‌های پر و پا قرص انواع فست‌فودها و خوراکی‌های مضر هستند بلکه بسیار کم‌تحرک شده‌اند و به جای دویدن و بازی‌های حرکتی همراه با دوستان و هم‌سالانشان هم بازی‌های مجازی دارند و روزشان را پای تبلت و موبایل و با بازی‌های کامپیوتری آنلاین و آفلاین شب می‌کنند. همین خوراک بد و دوری از تحرک و ورزش موجب شده بچه‌ها هم برخی بیماری‌های بزرگسالان و پیران را تجربه کنند.
دکتر علویان هم در این باره می‌گوید: همه فکر می‌کنند که فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب خاص بزرگسالان است. این در حالی است که این عوارض در نتیجه وجود سندرم متابولیک از سال‌ها قبل است. متأسفانه بزرگسالان توجه کافی به سلامت کودکان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده (FAST FOOD)، پفک و تنقلات غیرسالم را در اختیار کودکان خود قرار می‌دهند. ریشه بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب در بزرگسالی، در سنین کودکی است.بنابراین باید همانطور که برای آینده فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، به فکر سلامت و اصلاح رفتار تغذیه‌ای آنان نیز باشیم و آنها را به جای صرف وقت طولانی برای بازی‌های کامپیوتری به تحرک بیشتر تشویق کنیم.
تپل‌های کوچک 30 درصد شده‌اند
مسئول واحد اپیدمیولوژی پژوهشکده غدد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این‌باره با تأکید بر کاهش تحرک و فعالیت بدنی در کودکان می‌افزاید: مصرف غذاهای آماده (فست‌فود) و تنقلات چاق کننده بر روند شتاب چاقی کودکان در کشور افزوده است به طوری که حدود 30 درصد کودکان چاق هستند. بنا به تأکید وی وزارت بهداشت و مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های مسئول دیگر باید برای کاهش چاقی کودکان و تغییر ذائقه و سبک زندگی آنان فکر جدی بکنند، در غیر این صورت نسل آینده ایران با معضلات و بیماری‌های زیادی مواجه می‌شود.
بیماری سخت با پیشگیری آسان
بیماری کبد چرب و دیگر بیماری‌هایی که با کم‌تحرکی و مصرف غذاهای آماده در کمین ما نشسته‌اند سخت و پر دردسرند اما راه‌حل پیشگیری از آنها آسان است. زمان‌زاده درباره راهکار مواجهه با این بیماری می‌گوید: برای جلوگیری از چاقی و بیماری قلبی در افراد دیابتی، این بیماران باید زمان استراحت خود مقابل تلویزیون را کم کنند چراکه ارتباط زیادی مقابل نشستن مقابل تلویزیون و چاقی وجود دارد. همچنین غذاهای خود را در منزل آماده کرده و از مصرف غذاهای فست‌فود خودداری کنند، چراکه اصولاً غذاهای خانگی کم‌انرژی‌تر و متعادل‌تر هستند. همچنین باید میوه، سبزی و غلات کامل بیشتری مصرف کرد.

علویان هم معتقد است مصرف چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون و آجیل، می‌تواند چربی‌های اشباع شده گوشت‌ها یا در برخی غذا‌ها را از بین ببرد. منابع دیگر چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب ماهی و روغن آن، بدن را در برابر چربی‌های مضر محافظت می‌کند. استفاده از ماست کم چرب یا پروبیوتیک هم توصیه دیگری است که می‌تواند به سلامتی ما کمک کند. به همین سادگی!

منبع: سلامت نیوز

از کجا بفهمیم کبدمان چرب است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ