دردسرهای پوست حساس!

پانته آ توتونپیان
فرمول‌‌هایی که به شما می‌گویند چطور از پوست حساس‌تان مراقبت کنید

عطر و بو ممنوع!
خیلی از شما برای شستن دست‌های‌تان سراغ صابون می‌روید اما بهتر است حالا که تنوع محصولات زیاد است به جای صابون از مایع‌های دستشویی کف یا ساده استفاده کنید. خاصیت صابون این است که پوست را زبر و خشک می‌کند، در عوض مایع دستشویی از این کار جلوگیری می‌کند. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که برخی از این صابون‌ها اسانس و عطری دارند که می‌تواند میزان حساسیت را بالاتر ببرد به‌خصوص اگر آن را به صورت‌تان بزنید، ممکن است تحریک‌کننده این ناحیه حساس از پوست شود. در‌حالی که مایع دستشویی این اسانس را ندارد و می‌توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید. 

آیا به استفاده از صابون اصرار دارید؟
اگر از قدیم عادت به استفاده از صابون داشته‌اید و به هیچ عنوان حاضر نیستید این عادت را ترک کنید، بهتر است انواعی را انتخاب کنید که ضدحساسیت هستند و حتی‌الامکان رنگ و بو ندارند. 
می‌توانید از صابون‌های مرطوب‌کننده بی‌بو و بی‌رنگ و بدون مواد معطر اضافی استفاده کنید. پس به‌دنبال یک صابون مخصوص پوست‌های حساس بگردید.
اسید پوست‌تان را نابود می‌کند
یکی از موادی که در محصولات مختلف آرایشی، بهداشتی وجود دارد اسید‌سالسیلیک است که برای از‌بین بردن جوش و آکنه به کار می‌رود اما اگر پوست حساسی دارید باید محصولاتی انتخاب کنید که اسید نداشته باشند. صابون‌هایی که ضدباکتری هستند ممکن است آلرژی بیشتری در شما ایجاد کنند چون این نوع صابون را باید در مواقعی که عفونت در بدن‌تان وجود دارد استفاده کنید و مصرف روزانه آن مضر است. 

با پوست‌تان مهربان باشید
اگر می‌خواهید پوستی نرم و لطیف داشته باشید نباید به هیچ عنوان از دستمال‌های زبر و لیف‌های از آن زبرتر استفاده کنید. اگر خوب بگردید در بازار به انواع لطیف و نرم آن آشنا شده و می‌توانید راحت تهیه کنید. 

ضدآفتاب و مرطوب‌کننده حساس‌ها
خاصیت کرم‌های مرطوب‌کننده این است که پوست را از خشکی دور نگه دارند اما اگر پوست‌تان حساس است نباید از انواعی استفاده کنید که ترکیبات متعدد و نامعلوم داشته و عطر و بوی خاص دارند. یک پیشنهاد باید این باشد که کرم‌های مرطوب‌کننده و مایع پاک‌کننده را از یک برند بخرید تا تاثیر بهتری بر پوست‌تان داشته باشند. استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب برای جلوگیری از اثرات اشعه ماوراءبنفش روی پوست استفاده می‌شود که گاهی تاثیر منفی بر پوست می‌گذارد.

انواع کرم‌های ضدآفتاب
برای خرید کرم ضدآفتاب به خاطر داشته باشید که این کرم‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ ضدآفتاب‌های شیمیایی و فیزیکی. انواع شیمیایی کارشان این است که اشعه خورشید را جذب می‌کنند و نمی‌گذارند به پوست برسد اما ترکیباتی دارند که می‌توانند پوست را تحریک کنند. 
انواع فیزیکی اما نور خورشید را بلوکه می‌کنند و اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم در آنها به کار رفته است که به‌همین دلیل کمترین تحریکات را در پوست ایجاد می‌کنند. 
به نظر می‌رسد همین تقسیم‌بندی بتواند کار شما را برای انتخاب محصول مورد‌نظر آسان کند، فقط کافی است برچسب روی کرم را بخوانید و انواع فیزیکی را برای پوست حساس‌تان انتخاب کنید. 
هیچ کرم ضد‌آفتابی در بازار وجود ندارد که مخصوص پوست‌های حساس تهیه شده باشد اما بهترین راه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی با SPF دست‌کم‌30 است. البته در صورتی که فردی دچار سرطان پوست باشد، نباید از چنین SPF استفاده کند.  اما فکر نکنید که هرچه SPF بالاتر باشد، محافظت بهتری از پوست‌تان صورت می‌گیرد چون ترکیباتی با غلظت بالا در این نوع کرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند موجب تحریک پوست شود. 

کی گفته آرایش نکنید؟
درست است که وقتی اطرافیان‌تان پوست حساس و قرمز صورت‌تان را می‌بینند به شما توصیه می‌کنند به هیچ عنوان سراغ لوازم آرایشی نروید اما خب طبیعی است که شما فوقش بتوانید چند روز در این مورد صبور باشید و بعد از چند روز دل‌تان می‌خواهد دستی به سر و روی‌تان بزنید، در این صورت هنگام خرید لوازمی را بخرید که برچسب ضدحساسیت در آن به کار رفته باشد. اما فکر نکنید این برچسب به تنهایی ضامن سلامت پوست‌تان خواهد بود حتی این احتمال وجود دارد که همه مواد به کار رفته در این محصولات گیاهی باشد اما از قضا شما به یکی از این گیاهان حساسیت داشته باشید. 

قبل از مصرف امتحان کنید
وقتی لوازم آرایشی جدید تهیه می‌کنید بهترین راه‌حل برای اطمینان از خرید درست بهتر است. دست‌کم دو بار در روز آن را به قسمت‌های خاصی از بدن از‌جمله آرنج بزنید و بعد از یک هفته که هیچ حساسیتی نشان نداد آن را برای آرایش صورت‌تان به کار بگیرید. این کار را برای کرم-های ضدآفتاب و ضدچروک هم می‌توانید انجام دهید.
حواس‌تان باشد اگر چند محصول جدید آرایشی یا بهداشتی را همزمان استفاده کنید، طولی نمی‌کشد که پوست ملتهب می‌شود و تازه شما اصلا نمی‌فهمید به کدامیک از خریدهای تازه‌تان حساسیت دارید. 

رتینوئید را بی‌خیال شوید!
یکی از مواد اصلی در مبارزه با چین و چروک صورت رتینوئیدها هستند که در ویتامین‌A هم وجود دارند اما متاسفانه بسیاری از پوست‌ها این ماده را نمی‌توانند تحمل کنند و ممکن است به آن واکنش نشان دهند،  به‌همین دلیل بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که به‌جای این ماده، رتین‌آلدئید دارند. وجود این ماده در کرم‌های ضدچروک آن را برای استفاده مناسب‌تر می‌کند. 

منبع: مجله ی سیب سبز

10+3 راهکار برای مراقبت از پوست حساس 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ