آیا جراحی کاهش وزن می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش ‌دهد؟

مهرناز زاوه
اگر پزشک تشخیص داد که باید جراحی چاقی انجام دهید یا گفت که یکی از گزینه‌هایتان انجام این عمل است، بهتر است برخی از نکات مربوط به چاقی و ارتباط آن را با خطر بروز سکته مغزی بدانید.

جراحی کاهش وزن که آن را به نام جراحی چاقی هم می‌شناسند یک روش درمانی بوده و برای افرادی توصیه می‌شود که با چاقی درگیرند. این نوع جراحی به هیچ‌وجه راه میان‌بر برای کاهش وزن یا رسیدن به اندامی مطلوب نیست. جراحی چاقی در واقع نوعی عمل جراحی است که با هدف اصلی تغییر و پیشگیری از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی انجام می‌شود. مشکلات چاقی شامل دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی است. بسیاری از عوارض جانبی مرتبط با سلامتی اغلب به سکته مغزی منتهی می‌شوند. در واقع سکته مغزی، یکی از شدیدترین مشکلات تهدیدکننده ناشی از چاقی است. حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، از آن جان سالم به در نمی‌برند و آن دسته از افرادی که زنده می‌مانند، طول عمر کوتاه‌تری دارند. آمار نشان می دهد افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در می‌برند به طور متوسط ۱۲.۵ سال زودتر می‌میرند. زندگی در قالب کسی که از سکته مغزی نجات یافته است اغلب به معنای چندین سال ناتوانی فیزیکی به خاطر هزینه‌های سنگین ناشی از سکته‌ مغزی است.
اگر پزشک تشخیص داد که باید جراحی چاقی انجام دهید یا گفت که یکی از گزینه‌هایتان انجام این عمل است، بهتر است برخی از نکات مربوط به چاقی و ارتباط آن را با خطر بروز سکته مغزی بدانید.
جراحی چاقی چیست؟
جراحی چاقی و جراحی کاهش وزن، عمل‌هایی هستند که با هدف کاهش وزن و پیشگیری از اضافه‌وزن طراحی شده‌اند. جراحی کاهش وزن انواع گوناگونی دارد. برای مثال جراحی بای‌پسِ معده نوعی روش جراحی است که برای تغییر مسیر ارتباط بین روده کوچک و معده انجام شده و در نهایت باعث می‌شود تا بدن کالری‌های کمتری جذب کند. بعد از انجام جراحی بای‌پسِ معده، غذایی که فرد می‌خورد بعد از مدت کوتاهی که وارد معده شد، به روده کوچک می‌رود.
معده جایی است که بیشتر غذا در آن آماده می‌شود تا توسط روده کوچک جذب شود، بنابراین سپری کردن زمان کمتر در معده منجر به جذب کالری کمتر از غذا و انتقال آن به بدن می‌شود.
جراحی قطع معده و روش جراحی آستینی معده انواع جراحی‌های کاهش وزن هستند که طی آن بخشی از معده برداشته می‌شود تا کوچک‌تر شود. بعداز جراحی بای‌پسِ معده، عملا اندازه معده کاهش یافته و در نهایت پُرخوری شما را اذیت خواهد کرد. پُرخوری بعد از جراحی بای‌پسِ معده حتی می‌تواند به استفراغ هم بیانجامد. کمتر خوردن به معنای مصرف و جذب کالری کمتر است که منجر به کاهش وزن خواهد شد.
یکی از انواع روش‌های شایع جراحی چاقی، جراحی حلقه‌گذاری دور معده است. این روش شامل گذاشتن یک حلقه در منطقه‌ای از معده به منظور ایجاد حس اشباع بودن از غذاست. این حس اشباع بودن باعث می‌شود بعد از خوردن وعده‌های غذایی مختصر، احساس سیری داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش تا ۶۵ درصد از افزایش وزن پیشگیری می‌کند. تمام این روش‌ها، راه‌های مؤثری برای محدود کردن مصرف کالری بوده که منجر به کاهش وزن و پیشگیری از افزایش وزن می‌شوند.
روش‌هایی مانند جراحی کوچک کردن یا زیبایی شکم و لیپوساکشن را نمی‌توان جراحی‌هایی تلقی کرد که جزو جراحی کاهش وزن با جراحی چاقی باشند. در این روش‌ها، چربی یا پوست از بدن جدا می‌شود تا اندازه و سایز بدن درست شود. این روش‌ها هیچ تأثیری در میزان کالری‌ که فرد مصرف می‌کند نداشته و به مانند جراحی چاقی،‌ اثرات سلامت مشابهی به همراه ندارند.
جراحی چاقی چه تأثیری در پیشگیری از سکته مغزی دارد؟
چاقی با افزایش خطر بروز سکته مغزی ارتباط نزدیکی دارد. روش سالم برای کاهش وزن در گرو داشتن برنامه تغییر شیوه زندگی است که شامل رژیم غذایی و ورزش است. تمرکز رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن بر مصرف مواد مغذی لازم از طریق خوردن خوراکی‌هایی است که خواص مغذی بالایی دارند؛ در حالی‌که به مرور با کم کردن میزان مصرف کالری، به کاهش وزن می‌انجامد.
ورزش و شرکت مرتب و منظم در فعالیت‌های فیزیکی تأثیر به‌سزایی در کاهش وزن داشته و طی آن کالری زیادی سوزانده می‌شود؛ ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا تمرینات ایروبیک، دویدن و دوچرخه‌سواری. با این حال برخی از افراد قادر نیستند تا تمام اضافه‌وزن خود را فقط و فقط با تغییر شیوه زندگی کاهش دهند. زمانی که یک فرد شدیدا اضافه‌وزن دارد، رسیدن به تناسب وزنی، آن هم فقط از راه رژیم غذایی و ورزش برایش کار بسیار دشواری خواهد بود. وزن دقیق و درست و یا شاخص حجم بدن (BMI) که اختلال در آن به تنهایی می‌تواند مسبب مشکلات سلامت باشد، در افراد مختلف با هم متفاوت است. در برخی موارد، پزشک معالج به شما توصیه می‌کند تا وزن‌تان را کم کنید. بنابراین این کار باعث خواهد شد از مشکلات مربوط به چاقی یا سکته مغزی پیشگیری کرده و نیز بسته به وضعیت‌تان، ممکن است یکی از گزینه‌های پیشنهادی پزشک، انجام جراحی چاقی باشد.
یک گروه تحقیقاتی شامل انجمن قلبی‌عروقی از دانشگاه منچستر بریتانیا، نتایج مربوط به ۱۴ نمونه تحقیقاتی مجزا را بر نتایج حاصل از جراحی چاقی مورد بررسی قرار داد. آمار به دست آمده نشان داد که در بین افراد شرکت‌کننده‌ای که جراحی چاقی انجام دادند خطر مرگ و میر حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و خطر سکته مغزی و حمله قلبی هم در آنها کم شد.
گروه دیگری از محققان متشکل از تیم‌هایی از دانشگاه‌های مختلف، اثرات جراحی چاقی را بر بیماری‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد خطر مرگ و میر ناشی از سکته مغزی افراد چاقی که جراحی چاقی انجام داده بودند در مقایسه با افرادی که چاق بوده و جراحی کاهش وزن انجام نداده بودند به شکل بارزی کمتر بود. 
یکی از نتایج حاصی از جراحی چاقی، کاهش پیشرفت دیابت نوع ۲ و حتی کاهش پیشرفت دیابت نوع ۲ در بین افرادی بوده که این عمل را انجام داده بودند. تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج برده و جراحی چاقی انجام داده‌اند، حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد خطر بروز بیماری‌های عروقی مانند سکته مغزی و حمله قلبی در آنها کمتر است. 
منبع: msn 

بهبود زندگی جنسی با عمل جراحی کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ