آیا دارویی برای درمان بوی بد واژن وجود دارد؟

پانته آ توتونپیان
چه ۱۵ سالتان باشد و چه ۶۵ سالتان، احتمالاً یادتان می آید که همیشه در مجلات مربوط به خانم ها دنبال این بوده اید که ببینید بوی آلت تناسلی تان نرمال است یا بویی تند و زننده دارد. همه این مجلات هم به طرق مختلف به شما اطمینان می دهند که اندام جنسی همه خانم ها بویی خاص دارد. بعد چند وقت راحت می شوید و از فکر آن بیرون می آیید. اما اگر شما هم جزء میلیون ها زنی هستید که در یک نقطه از زندگیتان دچار عفونت در دستگاه تناسلی شده اید، مطمئناً هربار که از عطر یا صابون استفاده نکرده باشید، بویی زننده از اندام جنسی خود به مشامتان می خورد. گاهی اوقات هم ممکن است همسرتان در این باره انتقاد کند.

چگونه از شر بوی بد واژن خلاص شویم؟

بوی بد واژن همواره یک معضل بسیار بزرگ برای خانم ها محسوب می شود که نه تنها برای خود بلکه برای همسرش نیز می تواند آزاردهنده باشد. عوامل بسیاری در بروز این بوی بد دخیل هستند. میزان ترشحات ناحیه واژن در هر فرد و در طول زمان های مختلف متغییر است، اما همه این ترشحات بوی بدی ندارند و نیاز به درمان خاصی هم نیست.
واژن ها در شرایط عادی بوی طبیعی دارند و بوی واژن هر زن متفاوت است، اما در صورت بروز بوی غیرمعمول و تشدید آن باید با پزشک مشورت کنید. اگر عامل ایجاد بوی بد واژن عفونت های قارچی و باکتریایی باشد می توان با مراجعه به پزشک متخصص زنان و تجویز آنتی بیوتیک های ضدقارچی آن را درمان کرد.
به گزارش هلث لاین، توجه به هر گونه ترشح غیرعادی در ناحیه واژن باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این ترشحات در یک دوره افزایش پیدا کند و همراه با تغییر رنگ و بوی بد باشد باید توسط یک متخصص زنان مورد بررسی قرار گیرد.

آیا بوی واژن طبیعی است؟

بوی غیرمعمول واژن هر از گاهی اتفاق می افتد. حتی هنگامی که به خوبی از بدن و واژن خود مراقبت می کنید ممکن است بوهای نامانوس را احساس کنید چیزی که طبیعی نیست بوهای مداوم یا شدید است.
نخستین سوالی که اگر بوی واژن خود را غیرطبیعی می دانید باید از خود بپرسید این است: آیا این بو طبیعی است؟ واژن ها بوی طبیعی دارند و بوی هر زن از زن دیگر متفاوت است.
رایحه معمولی واژن سالم طبیعی است، اما در چرخه قاعدگی زنان برای چند روز رایحه کمی “فلزی” را استشمام خواهند کرد که مقاربت شاید باعث تغییر بوی موقت واژن شود. واژن به طور طبیعی خود را تمیز می کند. اگر وظیفه حفظ سلامت واژن را به خودش بسپارید به طور طبیعی می تواند PH سالم را حفظ کرده و باکتری های ناسالم را از بین ببرد، اما اگر تفاوت فاحشی در بوی خود احساس کردید می تواند نشانه وجود مشکلی در زمینه سلامتی باشد که بهتر است توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.
بوی شدید، خارش و تحریک و ترشحات غیرمعمول همگی نشانه هایی هستند که شما ممکن است چیزی غیر از بوی غیرمعمول واژن تجربه کنید.

سه عفونت متداول این اندام عبارتند از:

برفک (candida)، تریکوموناس واژینالیس (trichomonas vaginalis) و واژینوز باکتریایی (bacterial vaginosis).  همه این عفونت ها را می توان با داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ درمان کرد اما اکثر خانم هایی که چنین مشکلاتی داشته اند می دانند که قابل برگشت است. بااینکه این عفونت ها می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود، اما همه آنها خودبه خود بروز می کنند؛ یعنی ممکن است فرد رابطه جنسی هم نداشته باشد و دچار آن شود. این زمانی اتفاق می افتد که دستگاه تناسلی بین باکتری “خوب” و “بد” نامتوازن می شود.
اما یک محصول جدید و طبیعی وارد بازار شده است که به برگرداندن این توازن کمک می کند و درنتیجه بوی بد دستگاه تناسلی را نیز از بین می برد. این محصول چیزی نیست جز: انزارا (Enzara)

درمانی طبیعی و موثر برای بوی بد دستگاه جنسی

انزارا، که یک مکمل غذایی پرو و پری بیوتیک است، برای برگرداندن توازن طبیعی باکتریایی در غشای واژن عمل می کند. این دارو، باکتری های ترشح کننده آنزیم و ایجاد کننده بوی بد را از بین می برد. اما این مکمل برخلاف سایر داروهای پرو یا پری بیوتیک، حاوی مواد لبنی نیست بنابراین می تواند جایگزین خوبی برای آنهایی باشد که به لاکتوز حساسیت دارند.این مکمل توسط کمپانی امریکایی تولید شده است که از متخصصین و پزشکان آسیایی و اروپایی استفاده کرده است که درمان های دارویی در آنجا پیشرفته تر است تا امریکا. انزارا محصول ۳۰۰۰ ساعت تحقیق است که نشان داده در عرض ۷ روز در ۵/۹۴% از موارد توانسته بوی بد اندام جنسی را از بین ببرد.تولیدکننده های این محصول موفقیت آنرا تضمین می کنند و برای اثبات ادعای خود یکسال برگشت پولتان را ضمانت می کنند.

بیشتر بخوانید:رسوراترول چیست؟

نظر مصرف کننده های این محصول:

“انزارا برای من واقعاً موفقیت آمیز بود. قبل از این خیلی چیزها را امتحان کرده بودم و اثر همه آنها تقریباً موقتی بود. با تحقیقاتی که انجام دادم با انزارا آشنا شدم.انزارا یک راه جادویی، کاملاً طبیعی و بی ضرر برای رهایی از شر بوی بد دستگاه تناسلی است. این همان چیزی بود که من دنبالش بودم. من سالها دچار این مشکل بودم و الان دیگر به هیچ وجه از آن واهمه ای ندارم.” “تقریباً دو هفته است که از انزارا استفاده می کنم. من مدت هاست که این مشکل را دارم  و فکر می کردم تا آهر عمر مجبورم آنرا تحمل کنم. ازدواج من سر همین موضوع بر هم خورد…می شنوم که همکارانم چطور در گوشی درمورد این بوی بد با هم صحبت می کنند…اما وقتی این محصول را استفاده کردم بعد از سه روز این بوی بد از بین رفت.”

راه هایی برای از بین بردن بوی بد واژن

برخی اوقات ممکن است راهکارهای ساده برای از بین بردن بوی بد واژن موثر واقع شوند. تکنیک های زیر به شما در خلاص شدن از شر بوی غیرطبیعی واژن کمک می کند:

بهداشت را رعایت کنید

ناحیه بین پاها را به خوبی بشویید. یک شستشوی ملایم به شستن پوست مرده، عرق کرده و آلوده کمک می کند. برای قسمت بیرونی ناحیه واژن می توانید از صابون های ملایم استفاده کنید. داخل لابیا ناحیه بسیار حساس تر است و صابون اغلب باعث سوزش و تحریک آن می شود. اجازه عبور آب از آن ناحیه را می دهد که برای تمیز نگه داشتن لبه ای اطراف واژن کافی است. واژن خود نیز نیازی به تمیز کردن ندارد.
از مصرف لوفا اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد پارگی های جزئی شود در نتیجه ناحیه را در معرض عفونت احتمالی قرار می دهد. از صابون های معطر یا شستشوی بدن استفاده نکنید. رایحه ها و مواد شیمیایی ممکن است pH طبیعی واژن را برهم بزنند. صابون های ملایم گزینه های بهتری هستند، اما آب گرم هم کافی است.

فقط از محصولات معطر کننده برای استعمال خارجی استفاده کنید

در صورت استفاده از هر نوع اسپری یا عطر فقط از آنها در خارج از لب ها استفاده کنید نه در نزدیکی یا داخل واژن. از این مواد شیمیایی داخل واژن استفاده نکنید زیرا می توانند شیمی طبیعی را برهم بزنند و منجر به بروز مشکلات بزرگتر شوند.
لباس زیر خود را به طور مرتب عوض کنید
اگر به طور معمول شورت ساتن، ابریشم یا پلی استر می پوشید بهتر است از شورت های با جنس پنبه استفاده کنید. پنبه قابل تنفس است و بسیار عالی عمل می کند تا عرق و مایعات بدن را از بین ببرد. رطوبت بیش از حد می تواند سطح باکتری های طبیعی را برهم زده و منجر به بروز عفونت شود.

یک محصول pH را در نظر بگیرید

محصولات بدون نسخه (OTC) برای بازگرداندن PH طبیعی واژن گزینه مفیدی محسوب می شوند. در صورت استفاده از یکی از این محصولات و باقی ماندن بو یا تشدید آن به پزشک مراجعه کنید زیرا شاید لازم باشد از محصولی متفاوت استفاده کنید یا برای عفونت قابل درمان به پزشک خود مراجعه کنید.

روغن های ضروری

تحقیقات پزشکی بسیار کمی برای حمایت از درمان بوی بد واژن با روغن های اساسی وجود دارد. برخی از روغن های اساسی دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی هستند که به کاهش و از بین بردن باکتری ها کمک می کنند، اما دقت داشته باشید هرگز روغن های اساسی را مستقیم روی پوست نمالید بدون اینکه نخست آنها را در روغن حامل رقیق کنید. حتی روغن های اساسی رقیق نیز می توانند باعث تحریک ناحیه واژن شوند.
ممکن است کرم های بدون نسخه مناسبی برای درمان بوی بد واژن پیدا کنید که حاویروغن های اساسی هستند، اما فقط در صورت توصیه برای استفاده در ناحیه تناسلی از آنها استفاده کنید.

در سرکه بنشینید

حمام گرم و دوش آب گرم مکرر می تواند pH طبیعی را برهم بزند، اما یک نوع حمام برای برطرف کردن بوی بد واژن مفید است. یک یا دو فنجان سرکه سیب را در وان آب گرم بریزید و به مدت 20 دقیقه در آن بشینید. سرکه به طور طبیعی باکتری ها را کاهش می دهد.

درمان های نسخه ای بوی بد واژن

درمان های تجویزی می توانند به از بین بردن دلایل اساسی ایجاد کننده بو کمک کنند. اگر درمان های خانگی یا بدون نسخه موفقیت آمیز نیست شاید زمان آن فرا رسیده که در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی بد واژن با علائم غیرمعمول همراه است باید از درمان خانگی صرف نظر کنید و به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر بوی واژن از حد طبیعی بیشتر است و به نظر می رسد شدیدتر هم شده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
به همین ترتیب استشمام بوی “ماهی” از واژن دلیل دیگری برای مراجعه به پزشک محسوب می شود زیرا بوی بد نشانه عفونت واژن است. این بوها می توانند نشانه هایی از وجود مشکلی باشند که بهبود نمی یابد، بنابراین بهتر است برای معاینه و تجویز دارو به پزشک مراجعه کنید.
نباید درمان بوی بد واژن را به تاخیر بیندازید زیرا عفونت درمان نشده می تواند توانایی باردار شدن را در مراحل بعدی زندگی تحت تاثیر قرار دهد. مقداری ترشحات واژن طبیعی است، اما اگر متوجه افزایش ترشحات شدید یا ترشحات دیگر سفید یا شفاف نیستند به احتمال زیاد دچار عفونت شده اید.
خارش گاه به گاه واژن امری طبیعی است، اما اگر دچار خارش مکرر یا تحریک کننده دردناک شده اید می تواند علائم مشکل بزرگتری را نشان دهد.

بیشتر بخوانید:با این خوراکی های عالی کلسترول خونتان را پایین بیاورید!

نکاتی برای جلوگیری از بوی بد واژن در آینده

پس از از بین بردن بوی غیرمعمول واژن این نکات را بخاطر داشته باشید که از بروز مشکل دیگری در آینده جلوگیری کنید:
پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید. پروبیوتیک ها که باکتری های خوبی محسوب می شوند می توانند به حفظ تعادل pH واژن کمک کنند. مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک شامل ماست، کومبوچا و کلم ترش است.
رژیم غذایی سالم داشته باشید. با داشتن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی یک رژیم متعادل برای خود طراحی کنید. یک رژیم متعادل در حفظ سلامت بدن حتی واژن نیز نقش بسزایی ایفا می کند.
هیدراته بمانید. نوشیدن آب فراوان فقط برای پوست گزینه مفیدی نیست بلکه با تشویق به تعریق سالم و ترشح مایعات می تواند به سلامت کلی واژن نیز کمک کند.
از دوش و اسکراب خودداری کنید. ممکن است فکر کنید دوش و اسکراب به از بین بردن باکتری های بد کمک می کنند، اما باکتری های خوب را نیز از بین می برند.
قبل و بعد از مقاربت ناحیه تناسلی خود را به خوبی بشویید. رابطه جنسی باکتری ها، همچنین مواد خارجی مانند روانکاری و اسپرم کش از کاندوم را معرفی می کند. قبل و بعد از رابطه جنسی واژن خود را به خوبی بشویید تا به حفظ سطح باکتری های طبیعی کمک کند.
لباس های تنگ نپوشید. لباس های خیلی تنگ اجازه نمی دهد ناحیه واژن و کشاله ران به راحتی نفس بکشند. دریافت اکسیژن کافی برای سلامتی واژن حیاتی است.
شورت نخی بپوشید. شورت پنبه ای رطوبت اضافی ناشی از تعریق یا ترشح را از بین می برد که پارچه هایی با الیاف مصنوعی در این مورد مهارت ندارند.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی به عنوان نوعی التهاب واژن در اثر رشد بیش از حد یکی از انواع باکتری‌ های موجود در واژن ایجاد می ‌شود و تعادل طبیعی باکتری ‌های واژن را بر هم می ‌زند. زنان در سال ‌های باروری خود بیشتر به این عفونت مبتلا می‌ شوند، اما برای هر زنی امکان ابتلا به این عفونت وجود دارد. علت گسترش واژینوز هنوز به طور دقیق مشخص نیست. برخی از پزشکان نزدیکی جنسی محافظت ‌نشده یا حمام زیاد را از علل ابتلا به این عفونت می ‌دانند.

علایم واژینوز باکتریایی

علایم واژینوز باکتریایی عبارتند از:

  • ترشحات واژن که نازک و سفید یا خاکستری رنگ هستند
  • حس کردن بوی بد ماهی از واژن به ویژه بعد از نزدیکی
  • خارش واژن
  • سوزش هنگام ادرار
  • البته برخی خانم‌ های مبتلا به این نوع عفونت هیچ‌گونه علائمی ندارند.
    برای درمان واژینوز باکتریایی پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را تجویز کند:
    مترونیدازول (فلاجیل، متروژیل واژن). این دارو ممکن است به صورت قرص خوراکی مصرف شود، همچنین مترونیدازول به عنوان ژل موضعی موجود در واژن نیز به فروش می رسد. برای کاهش خطر ناراحتی معده، درد شکم یا حالت تهوع هنگام استفاده از این دارو از نوشیدن الکل در طول درمان و حداقل یک روز پس از اتمام درمان خودداری کنید. دستورالعمل های مربوط به محصول را بررسی کنید.
    کلیندامایسین. کلیندامایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک مانع بیوسنتز پروتئین توسط باکتری می‌شود. کلیندامایسین به دلیل بروز عوارض جانبی جدی موارد مصرف محدودی دارد. این دارو در درمان عفونت‌های استافیلوکوکی استخوان، مفاصل و پریتونیت مصرف می‌شود. این دارو به صورت ‌های خوراکی، تزریقی و ژل موضعی به فروش می رسد. کرم کلیندامایسین ممکن است کاندوم های لاتکس را در طول درمان و حداقل به مدت 3 روز پس از قطع استفاده از کرم ضعیف کند.
    تینیدازول (تینداماکس). این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود. پتانسیل تینیدازول برای ناراحتی و حالت تهوع معده مانند مترونیدازول خوراکی است، بنابراین در طول درمان و حداقل 3 روز پس از اتمام درمان از مصرف الکل خودداری کنید.
    به طور کلی درمان همسر زن مبتلا به عفونت ضروری نیست، اما واژینوز باکتریایی می تواند به همسر یک نیز زن منتقل شود، بنابراین بهتر است در این شرایط همسر فرد آلوده نیز با انجام آزمایش های لازم در صورت نیاز درمان خود را شروع کند. برای زنان بارداری که علائمی دارند برای کاهش خطر زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد بسیار مهم است.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

اغلب بوی واژن که نیاز به مراجعه به پزشک دارد با علائم دیگری در ناحیه واژن همراه است. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش
  • سوزش
  • تحریک یا درد

بعلاوه، در صورت وجود بوی تند و ماهی مانند ممکن است دچار واژینوز باکتریایی (عفونت واژن) یا تریکومونیازیس (بیماری منتقله از راه جنسی ناشی از انگلی) شده باشید؛ بنابراین با مراجعه به پزشک و شروع روند درمانی با آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت اقدام کنید.

خط آخر

درمان های خانگی به طور معمول به کاهش بوی غیرمعمول واژن در حدود یک هفته کمک می کند، اما در صورت از بین نرفتن بود یا تشدید آن باید به پزشک مراجعه کنید. بوی شدید واژن می تواند نشانه وجود یک مشکل بزرگ تر باشد مشکلی که ممکن است به تنهایی قادر به درمان آن نباشید، بنابراین برای جلوگیری از وخیم تر شدن مشکل بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی

منبع : نی نی بان

چطور بوی بد واژن در دوران بارداری را از بین ببرید؟

چگونه از شر بوی بد ناحیه تناسلی خلاص شویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسن نژاد

حسن نژاد

1399-09-16 - 23:44 پاسخ

چطور میتونم قرص انزارا رو سفارش بدم ؟

ش

ش

1399-07-11 - 16:59 پاسخ

قرص انزارا میخوام چجوری میتونم سفارش بدم

زهرا آقایی

زهرا آقایی

1399-03-30 - 12:03 پاسخ

من بیماری واژن دارم

Nasym

Nasym

1399-02-15 - 00:22 پاسخ

داروخونه ها ندارن این قرصا تو رو خدا زود جواب بدید

فاطمه سراندیبیان

فاطمه سراندیبیان

1398-07-17 - 19:34 پاسخ

سلام خسته نباشین واقعا عالی دستتون درد نکنه

لیلااسمخانی

لیلااسمخانی

1397-02-23 - 21:24 پاسخ

سلام قرص انزارامیخوام چطوری سفارش بدم

1397-02-16 - 09:54 پاسخ

سلام قرض انزارا میخوام چطوری سفارش دهم .ممنونم .گفتن از طریق تلگرام .که دیگر تلگرام نیست.