بهترین غذاها برای بوی دهان

مهرناز زاوه
خوردن یک سیب در روز ممکن است شما را از دندان‌پزشک بی‌نیاز کند؛ به علاوه دوستان و همکاران‌تان را نیز از اطراف‌تان پراکنده نمی‌کند؛ سیب با بوی بد دهان مبارزه می‌کند!

با ما همراه باشید تا شما را با بهترین غذاهای ممکن در رابطه با بوی دهان آشنا کنیم.
1. سیب
خوردن یک سیب در روز ممکن است شما را از دندان‌پزشک بی‌نیاز کند؛ به علاوه دوستان و همکاران‌تان را نیز از اطراف‌تان پراکنده نمی‌کند؛ سیب با بوی بد دهان مبارزه می‌کند! این مسئله به قابلیت پاک‌کنندگی طبیعی سیب برمی‌گردد. سیب به دلیل وجود پلی‌فنول، یکی از بهترین مواد غذایی برای تجزیه ترکیبات بودار است.
2. سبزیجات تازه
مصرف سبزیجات تازه مثل جعفری، ریحان و نعناع به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. محتوای روغنی این سبزیجات بر بوی بد دهان چیره می‌شود تا به جای آن، بوی خوشایندی از دهان‌تان استشمام شود.
3. زنجبیل
زنجبیل برای معده مفید است، اما بوی بد دهان را نیز خنثی می‌کند. خوردن زنجبیل پس از یک وعده غذایی به پاکسازی و رفع بوی دهان کمک می‌کند. زنجبیل یکی از خوراکی‌هایی است که نباید آن را دست‌کم بگیرید! این ماده غذایی یکی از 25 سم‌زدای طبیعی دهان است!
4. برگ‌های سبز 
اسفناج، کاهو و کلم پیچ به مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کنند. آنها باعث ایجاد تعادل در سطح PH داخلی دهان شده و سطح قلیایی آن را پایین نگه می‌دارند؛ امری که به نوبه خود موجب جلوگیری از خشکی دهان و در نتیجه بوی بد دهان می‌شود.
5. خربزه
خربزه سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی که بستر انباشت باکتری‌های بد دهان را از بین می‌برد. همچنین، آب زیادی دارد و شما را هیدراته نگه می‌دارد. پس سعی کنید هرازگاهی خربزه بخورید تا هم آب بدن‌تان تامین شود و هم از بوی بدن دهان در امان باشید.
6. دارچین
روغن دارچین باعث تجیزه ترکیبات فرار گوگردی می‌شود؛ ترکیباتی که موجب ایجاد بوی بد در دهان شما خواهند شد.
7. چای سبز
این نوشیدنی سالم خواص زیادی دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهند که چای سبز مثل یک خوشبوکننده عمل کرده و بوی بد دهان را برطرف می‌کند. مطالعه محققان در سال 2012 نشان می‌دهد که چای سبز، باکتری‌های بد دهان را از بین برده و باعث خوشبو شدن آن می‌شود. همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و بعضا از تشدید علائم سرطان دهان ممناعت به عمل می‌آورد.
8. دانه رازیانه
جویدن دانه رازیانه به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. این عمل نه تنها باعث افزایش بزاق دهان می‌شود، بلکه باکتری‌های مضر دهان را نیز از بین می‌برد و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست: روغن رازیانه هم دارای خواص ضدباکتریایی است و با میکروب‌هایی که عامل بوی بد دهان هستند، مبارزه می‌کند.
9. شیر
مصرف نوشیدنی‌های حاوی آب و چربی، مانند شیر، به کاهش بوی بد دهان پس از صرف غذا کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات محققان، نوشیدن شیر بدون چربی باعث خنثی شدن اثر ترکیبات گوگردی در مواد غذایی می‌شود. چربی موجود در شیر نقش قابل‌توجهی در خنثی‌سازی بوی بد دهان دارد.
10. آب
بخش عمده‌ای از باکتری‌های بد دهان به دلیل ترشح دائمی بزاق به طور مداوم پاکسازی می‌شود؛ یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد بوی بد دهان، خشکی دهان است که به دلیل رشد باکتری‌های بد رخ می‌دهد. نوشیدن آب نه تنها به تولید بزاق بیشتر کمک می‌کند، بلکه خرده‌های مواد غذایی را نیز از سطح دهان و دندان شما پاکسازی می‌کند. نگران این نباشید که نوشیدن آب زیاد، وزن آب بدن‌تان را افزایش خواهد داد. با خیال راحت آب بنوشید.
11. ماست
ماست بدون قند دارای خواص پروبیوتیک است و به از بین بردن باکتری‌های بد دهان کمک می‌کند. برای این ادعا دلایل علمی زیادی وجود دارد: مطالعه محققان در سال 2005 نشان می‌دهد کسانی که ماست بدون قند مصرف می‎کنند، ترکیبات گوگردی کمتری در دهان خود دارند.
12. ویتامین C
غذاهای سرشار از ویتامین C مانند کلم بروکلی، توت فرنگی و پرتقال برای رفع بوی بد دهان عالی هستند. ویتامین C آنقدرقدرت دارد که بستر رشد باکتری‌های بد دهان را از بین می‌برد. خوردن نارنگی نیز علاوه بر رفع بوی بد دهان شما را جوان‌تر و شاداب‌تر جلوه می‌دهد!
منبع: eatthis 

بدترین غذاها برای بوی دهان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ