5 دلیل مهم تعـریـق!

faateme1366
تعریق یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است که می‌تواند نشان‌دهنده مشکل یا حتی بیماری در بدن باشد. به همین دلیل نباید شرایط عرق کردن را نادیده و بی‌اهمیت تصور کرد.

 زمانی که دمای بدن افزایش یابد و سیستم عصبی بر غدد تعریق تاثیر بگذارند، رطوبت روی پوست ظاهر می‌شود که به آن عرق گفته می‌شود. معمولا سعی می‌کنیم قطرات عرق را با دستمال پاک کنیم و با استفاده از اسپری و عطر بوی ناخوشایند آن را کاهش دهیم تا کسی متوجه این حالت نشود؛ اما گاه عرق کردن نشان‌دهنده مشکلاتی در بدن است که باید به‌عنوان علامت هشدار جدی تلقی شود. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

بارداری یا شروع دوران یائسگی: عرق کردن در محیط خنک یا عدم تحمل لباس گرم در زمستان حالتی است که معمولا 85 درصد زنان در آستانه دوران یائسگی آن را تجربه می‌کنند. البته بارداری نیز ممکن است با تعریق زیاد همراه باشد. در هر دو صورت، تغییرات هورمونی عامل چنین شرایطی است. درست مانند اینکه ترموستات مغز درست کار نکند. به‌این‌ترتیب گرمای زیاد ایجاد می‌شود و عرق به‌عنوان پاسخ طبیعی به این واکنش ظاهر می‌گردد.

هیجانات: شاید شما هم جزو افرادی هستید که در شرایط استرس، اضطراب یا ترس بسیار عرق می‌کنید و بوی نامطبوع آن کلافه‌تان می‌کند. هیجانات عامل چنین تغییراتی هستند. جالب است بدانید تعریق در هوای گرم از غدد عرق که در سراسر بدن قرار دارند ترشح می‌شود و اساسا حاوی آب و نمک است اما در شرایط استرس از غددی واقع در قسمت‌هایی مانند زیر بغل تولید می‌شود. این عرق با چربی و پروتئین همراه است که با باکتری‌های پوست ترکیب شده و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند.

گرمازدگی: گاه عرق نکردن نیز می‌تواند زنگ خطری جدی باشد. ممکن است بعضی افراد تصور کنند که عدم تعریق در هوای گرم نشانه‌ای از مقاومت بدن است درحالی‌که اگر با حالت تهوع نیز همراه باشد علامتی از گرمازدگی و عدم توانایی تعریق طبیعی محسوب می‌شود. گرمازدگی مشکلی بسیار جدی است زیرا عرق نکردن مانع از خنک شدن بدن می‌شود. در این صورت توصیه می‌شود در محیطی خنک قرار بگیرید، مایعات بنوشید و با دوش آب ولرم حرارت بدن را کاهش دهید. اگر با رعایت این نکات بازهم احساس بهبودی نداشتید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

افت قند خون: سطح قند خون در حالت ناشتا باید بین 70 تا 100 میلی‌گرم باشد. اگر به دلایلی مانند فعالیت شدید یا حتی درمان‌های دیابت، قند خون از 70 میلی‌گرم پایین‌تر بیاید، بدن واکنش نشان می‌دهد. یکی از این نشانه‌ها تعریق زیاد به‌خصوص در پشت گردن و پایین موها است. در صورت افزایش ضربان قلب، لرزش بدن، حالت تهوع خفیف و تاری دید باید قند خون کنترل شود تا در حد طبیعی باشد.

منبع: روزنامه سپید

علت تعریق بیش از حد/ شاید بیمارید!

تفاوت بادی اسپلش با دیگر محصولات ضد تعریق

8 نکته مهم درباره محصولات ضدتعریق!

مقایسه بین دئودورانت، اسپری، مام و ژل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ