آیا آمار بیماری ایدز محرمانه است؟!

jalalvand
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت:صحبت کردن و آمار دادن از بیماری ایدز در جامعه دیگر موضوعی محرمانه نیست و تابوی محرمانه بودن ایدز که زمانی آسیب های فراوانی به جامعه ما زد، شکسته شده و بهتر است دراین زمینه با مردم صادقانه سخن بگوییم .

دکتر پروین افسر کازرونی یکشنبه در همایش و کارگاه سه روزه آموزشی پایش و ارزشیابی چهارمین برنامه راهبردی ایدز در شیراز اضافه کرد: روش غالب ابتلا در جامعه ما اینک روش تزریق است اما روش های جنسی نیز در حال افزایش است و این زنگ خطری برای جامعه تلقی می شود .

وی با بیان اینکه اطلاعات عمومی مردم در باره روش های ابتلا و روش های پیشگیری از این بیماری را باید افزایش داد گفت : در عین حال باید آموزش های بیشتری و اطلاع رسانی دقیق تری از ایدز در جامعه فراگیر شود ، مردم حق دارند بدانند چگونه باید مراقب سلامتی خود در برابر این بیماری باشند .

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت به جوانان و نوجوانان توصیه کرد از رفتارهای پر خطر جنسی بپرهیزند و گفت:بسیاری از مبتلایان به ایدز فقط یکبار تجربه جنسی پرخطر داشته اند، برخی از دختران مبتلا هنوز ازدواج نکرده اند و در روابط ناسالم جنسی گرفتار شده اند.

دکتر افسر کازرونی در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حال حاضر 30 درصد از افراد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند و حدود 70 درصد یا از بیماری خود آگاهی ندارند یا هنوز شناسایی نشده اند، این افراد تهدید بالقوه ای برای جامعه قلمداد می شوند، ایدز بیماری خاموش است و خانواده ها باید بیشتر در مقابل روابط فرزندانشان حساسیت نشان دهند.

وی ادامه داد:روابط ناسالم جنسی بین دختر و پسر می تواند به شیوع بیشتر این بیماری بیانجامد ، استفاده از مواد مخدر و به ویژه ماده محرک شیشه می تواند به انجام رفتارهای پر خطر جنسی تبدیل شود و احتمال شیوع ایدز را بیشتر کند .

افسر کازرونی با ارائه آماری از ابتلایان به ایدز در استان فارس گفت : دراین استان حدود پنج هزار نفر مبتلا به ایدز وجود دارد که دو هزار و 800 نفر از آنان تحت مراقبت هستند، لازم است با توسعه برنامه های پیشگیرانه و مراقبتی افراد بیشتری در دایره مراقبت قرار گیرند .

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت استان فارس را از جمله استان های پیشرو در شناسایی این بیماری دانست و گفت : استان فارس از سالها قبل برنامه پیشگیری و مراقبت را آغاز کرده و اکنون در کشور از جایگاه ممتازی برخوردار است .

عامل بیماری ایدز ویروسی به نام اچ آی وی HIV است که این بیماری قدرت ایمنی بدن در برابر بیماری های دیگر را ازبین می برد.

منبع: ایرنا

لینک مرتبط: موضوع ایدز خط قرمزسریالهای تلویزیونی! / سریال پریا

درمان قطعی ایدز کشف شد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ