موارد مصرف، مزایا، عوارض جانبی و دوز مصرفی پنتوسک

alikarimi55
داروی پنتوسک ، حاوی پنتوپرازول (به عنوان ماده دارویی فعال) است. این ماده فعال، متعلق به طبقه ای از داروها، تحت عنوان مهار کننده های پمپ پروتون است. این داروها برای درمان شرایط مربوط به ترشح بیش از حد اسید در دستگاه گوارش مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زخم گوارشی، گاستریت فرساینده، سندرم […]

پنتوسک

داروی پنتوسک ، حاوی پنتوپرازول (به عنوان ماده دارویی فعال) است. این ماده فعال، متعلق به طبقه ای از داروها، تحت عنوان مهار کننده های پمپ پروتون است. این داروها برای درمان شرایط مربوط به ترشح بیش از حد اسید در دستگاه گوارش مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زخم گوارشی، گاستریت فرساینده، سندرم زولینگر- الیسون و …. کاربرد دارند.

ترکیب و ماهیت پنتوسک

هر قرص پنتوسک حاوی پنتوپرازول (به عنوان ماده فعال) است.

موارد مصرف و مزایای پنتوسک

پنتوسک، برای معالجه شرایطی چون بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زخم گوارشی، گاستریت فرساینده، سندرم زولینگر- الیسون و …. توسط پزشک تجویز می شود.

اثرات جانبی

افرادی که پنتوسک مصرف می کنند، ممکن است عوارض جانبی ذکر شده در زیر را تجربه کنند. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

شدت فرکانس اثر جانبی
متوسط به ندرت سردرد
متوسط کمتر متداول اسهال
متوسط کمتر متداول حالت تهوع و استفراغ
متوسط کمتر متداول بثورات و خارش
خفیف معمولی ناراحتی شکم
متوسط معمولی درد مفاصل و عضلات

 

مقدار معمول مصرفی

دوز معمول مصرفی پنتوسک که توسط پزشک توصیه می شود به شرایط پزشکی و تشخیص بیماری بستگی دارد و کلیه تنظیمات لازم در مورد دوز مصرفی بر اساس وضعیت پزشکی بیمار، اتخاذ خواهد شد.

دستورالعمل دوز از دست رفته: اگر یک دوز از این دارو را از دست دادید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید، اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی شما فرارسیده است، دوز از دست رفته را رد کنید و دوباره به برنامه ی دوز مصرفی منظم خود بازگردید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دستورالعمل مصرف بیش از حد: اگر علائم مصرف بیش از حد دارو مانند سرگیجه، هیپوگلیسمی، تاری دید و … را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

پنتوسک چگونه عمل می کند؟

پنتوسک با مسدود کردن مرحله آخر مسئول در ترشح اسید از سلول های ترشح کننده اسید موجود در آستر معده، به کاهش اسیدیته معده کمک می کند.

پنتوسک

موارد منع مصرف

آلرژی: استفاده از این دارو برای افرادی که به پانتوپرازول یا سایر مواد موجود در آن حساسیت دارند توصیه نمی شود. لطفاً لیست تمام داروهایی که به آن ها حساسیت دارید را به پزشک ارائه دهید.

هشدارها و اقدامات احتیاطی:

شکستگی استخوان: در افرادی که دوز بالای قرص پنتوسک ام جی (برای مدت زمان طولانی- بیش از 1 سال) برایشان تجویز شده است ممکن است خطر شکستگی استخوان وجود داشته باشد. پزشکان باید مراقب افراد مسن و زنان باشند. مکمل های مناسب کلسیم و ویتامین D ممکن است در برخی موارد برای کاهش این خطر پیشنهاد شود.

کمبود ویتامین ب 12: درمان طولانی مدت با قرص PANTOCID ام جی ممکن است باعث کاهش جذب ویتامین B12 و کمبود آن در بدن شود. مکمل ویتامین B12 ممکن است برای برخی افراد لازم باشد.

بیماری های کبدی: بیماران مبتلا به بیماری های فعال کبدی یا سابقه بیماری های کبدی به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی، باید از قرص PANTOCID ام جی با احتیاط استفاده کنند. براساس شرایط بالینی فرد ممکن است نظارت بر عملکرد کبدی، تنظیم دوز یا یک گزینه جایگزین مناسب اتخاذ شود.

جایگزین های رایج پنتوسک

تعداد کمی از برندهای دارویی موجود که حاوی ترکیبات مشابه پنتوسک هستند عبارت اند از:

  • pan 40
  • Pantocid 40 میلی گرم
  • Pentowok 40 میلی گرم
  • Pantin 40 میلی گرم
  • Pnz 40 میلی گرم

تداخلات پنتوسک با سایر داروها

مصرف پنتوسک به همراه برخی از داروها می تواند احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش داده و یا در اثر بخشی کلی دارو اختلال ایجاد کند. توصیه می شود قبل از مصرف این دارو، پزشک خود را از تمام داروهای مصرفی فعلی و گذشته خود مطلع کنید.

توضیحات شدت دارو
توصیه نمی شود که داروی پنتوسک همراه با ریلپیویرین مصرف شود زیرا این داروها می توانند اثربخشی پنتوسک را تغییر داده و یا احتمال بروز عوارض جانبی آن را افزایش دهند. لطفاً لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. پزشک ممکن است دوز داروی مصرفی تان را تنظیم کرده یا گزینه درمانی مناسبی را برایتان پیشنهاد دهد.  

 

 

بالا

 

 

 

ریلپیویرین

توصیه نمی شود که داروی پنتوسک همراه با آتازاناویر مصرف شود زیرا این داروها می توانند اثربخشی پنتوسک را تغییر داده یا احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهند. لطفاً لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. پزشک شما ممکن است دوز داروی مصرفی تان را تنظیم کرده یا گزینه درمانی مناسبی را برایتان ارائه دهد.  

 

 

متوسط

 

 

 

آتازاناویر

توصیه نمی شود که داروی پنتوسک همراه با متوترکسات مصرف شود زیرا این داروها می توانند اثربخشی پنتوسک را تغییر داده یا احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهند. لطفاً لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. پزشک شما ممکن است دوز داروی مصرفی تان را تنظیم کرده یا گزینه درمانی مناسبی را برایتان ارائه دهد.  

 

 

متوسط

 

 

 

متوترکسات

در صورت مصرف پنتوسک به همراه داروهایی مانند آمپی سیلین باید مراقب باشید. لطفاً لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. پزشک شما ممکن است دوز داروی مصرفی تان را تنظیم کرده یا گزینه درمانی مناسبی را برایتان ارائه دهد.  

 

 

بالا

 

 

 

آمپی سیلین

در صورت مصرف داروهای پنتوسک به همراه داروهایی مانند کتوکونازول، پوساکونازول و سایر موارد باید مراقب باشید. لطفا لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. پزشک شما ممکن است دوز داروی مصرفی تان را تنظیم کرده یا گزینه درمانی مناسبی را برایتان ارائه دهد.  

 

 

متوسط

 

 

 

کتوکونازول

در صورت مصرف پنتوسک به همراه داروهایی مانند ایتراکونازول باید مراقب باشید. لطفا لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. پزشک شما ممکن است دوز داروی مصرفی تان را تنظیم کرده یا گزینه درمانی مناسبی را برایتان ارائه دهد.  

 

 

متوسط

 

 

 

 

ایتراکونازول

پنتوسک

سؤالات متداول افراد پیرامون مصرف این دارو

آیا مصرف پنتوسک برای زنان باردار و شیرده مطمئن است؟

پنتوسک برای زنان باردار و شیرده گزینه امنی محسوب می شود. با این وجود، قبل از مصرف این دارو، پیرامون تمام خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

آیا پنتوسک باعث احساس خواب آلودگی می شود؟

پنتوسک باعث ایجاد احساس خواب آلودگی نمی شود. اگر علائمی چون خواب آلودگی یا سرگیجه و … را تجربه کردید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

چه موقع باید پنتوسک مصرف کنیم؟

قرص این دارو را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. با این وجود، توصیه می شود که این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

آیا مصرف الکل بعد از مصرف پنتوسک خطرناک است؟

به سبب افزایش احتمال بروز عوارض جانبی، مصرف الکل، پس از مصرف پنتوسک توصیه نمی شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ