افزایش فست فود خوری در ایران برخلاف غربی ها!

jalalvand
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف فست فود در کشورهای غربی که مبدع این نوع غذاها هستند رو به کاهش است اما در ایران با سابقه قوی غذاهای سالم سنتی، مصرف این غذاهای مضر رو به افزایش است.

محمدهادی ایازی افزود: در اغلب کشورهای غربی برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود که مصرف غذاهای آماده و فست فودها کم شود و نه تنها تلاش می‌کنند از میزان کالری و مواد مضر این نوع غذاها کم کنند، بلکه سواد سلامت مردم را بالا می‌برند تا کمتر از این نوع غذاها مصرف کنند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: اما بر خلاف این رویکرد کشورهای غربی باید پرسید که چرا در کشور ما مصرف فست فودها و غذاهای آماده این قدر زیاد شده و همچنان در حال افزایش است.
وی گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند، قوطی‌های نوشابه را کوچکتر کنند تا مردم نوشابه کمتری مصرف کنند یا قند موجود در نوشابه را کم می‌کنند تا قدری از ضررهای نوشابه کم شود اما در کشور ما سالهاست این نوع فعالیت ها مغفول مانده است.
ایازی ادامه داد: در کنار اقدام هایی که در دنیا برای کاهش مصرف غذاهای مضر انجام می‌شود، رسانه‌ها و دستگاههای آموزشی نیز تلاش وسیعی را برای بالابردن سطح سواد سلامت مردم انجام می‌دهند و با این کار رفتارهای مردم را تغییر می‌هند تا کمتر به سمت مصرف مواد غذایی مضر بروند.
وی گفت: این تبلیغات و آموزش هایی که برای بالابردن سطح سواد مردم انجام می‌شود، باعث شده که مردم به این نقطه برسند که اگر مقدار کمتری نوشابه یا فست فود مصرف کنند، نه تنها هیچ ضرری نمی‌کنند بلکه این به نفع سلامت آنهاست.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت اضافه کرد: در کشور ما در طول سالیان گذشته برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم کار چندانی نشده است و در عوض تولیدکنندگان مواد غذایی آماده و فست فودها تبلیغات عظیمی هم در رسانه ها، هم در سطح شهرها و هم با عرضه متنوع و جذاب مواد غذایی، به راه انداخته‌اند و‌ ذائقه مردم را به سمت مصرف فست فودها و غذاهای چرب، شور و پر کالری سوق داده‌اند.
وی گفت: حاصل این تبلیغات گسترده، شلوغ شدن فست فودها و افزایش این مراکز در همه نقاط شهرهاست و البته نتیجه این تغییر ذائقه و رفتار ایرانیان، شلوغ شدن بیمارستانها،صف های طولانی نوبت گرفتن در مراکز درمانی و افزایش بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی-عروقی،‌دیابت و سرطانهاست.
ایازی افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این سمت حرکت می‌کنند تا با بالابردن سواد سلامت مردم، کاهش مصرف غذاهای مضر و افزایش تحرک در بین مردم، کاری کنند که بیمارستانهایشان تا جای ممکن خلوت شود و حتی در مواردی به سمت کاهش تخت های بیمارستانی و تعطیل کردن بیمارستانها حرکت کنند اما هنوز در این زمینه کار چندانی در کشور ما انجام نشده است.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: اجرای چنین اقداماتی نیازمند برنامه ریزی دقیق و همکاری گسترده بین بخشی با مشارکت همه دستگاههای اجرایی و به خصوص خود مردم است و این کاری است که شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مستقر در وزارت بهداشت که رئیس آن رئیس جمهوری است و تعدادی از وزرا نیز در آن عضویت دارند، برای آن برنامه‌ریزی هایی را شروع کرده است که در آینده اخبار آن منتشر می‌شود.
منبع: ایرنا

لینک مرتبط: ما ایرانی ها سالانه چند میلیارد تومان خرج فست فود می کنیم؟!

خوردن فست فود برای خانم ها ممنوع است؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ