چاقی برای مغز هم مضر است

مهرناز زاوه
اگر آرزو دارید در سال‌های آتی زندگی فردی هوشیار و آگاه باشید، بهتر است هوای وزن‌تان را نگه دارید.

اگر آرزو دارید در سال‌های آتی زندگی فردی هوشیار و آگاه باشید، بهتر است هوای وزن‌تان را نگه دارید. محققان دریافته‌اند که بالاتر بودن شاخص حجم بدن یا همان BMI می‌تواند تأثیری منفی بر عملکرد شناختی در افراد در سنین بالاتر داشته باشد. در واقع شاخص بالاتر منجر به افزایش میزان التهاب می‌شود که می‌تواند تأثیری منفی بر کارکرد مغز و قدرت شناختی داشته باشد.
محققان بر این باورند که هرچه شاخص حجم بدن بیشتر باشد، میزان التهاب هم در شما بیشتر خواهد شد. آنها در این زمینه اطلاعات مربوط به «پژوهش طولی سالخوردگی در انگلیس» را مورد بررسی قرار دادند که شامل مجموعه اطلاعاتی ۱۲ ساله درباره سلامت، تندرستی و شرایط اجتماعی و اقتصادی افراد ۵۰ ساله و مسن‌تر در انگلستان بود. آنها با استفاده از دو نمونه تحقیقاتی مجزا در این تحقیق – یکی از آنها شامل ۹۰۰۰ نفر و دیگری حدود ۱۲۵۰۰ نفر – طی یک بازه شش ساله، افراد مسن را مورد بررسی قرار دادند.
اطلاعات آنها مربوط به BMI شرکت‌کنندگان، التهاب و قدرت شناختی آنها بود. نتایج نشان داد هرچه میزان شاخص حجم بدن در بازه زمانی نخست در تحقیق بالاتر بود، میزان تغییر در پروتئین واکنشی سی (CRP) هم در چهار سال بعد بیشتر مشاهده شد. CRP در واقع نوعی نشان‌گر زیستی در خونِ التهاب سیستمیک در بدن شماست. تغییر در CRP طی چهار سال مسبب تغییر در قدرت شناختی شما ظرف شش سال بعد از آغاز تحقیق خواهد شود. شاخص حجم بدن این افراد گویای کاهش قدرت شناختی آنها به خاطر میزان التهاب سیستمیک‌شان بوده است. 
منبع: thehealthsite

چاق هستید و دیابت دارید؟ مراقب سرطان کبد باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ