۷ اشتباه بزرگ که سلامت قلب‌تان را به خطر می‌اندازند

مهرناز زاوه
آیا سن قلب شما می‌تواند کلید چشمه جوانی باشد؟ بر اساس یک آزمایش بالینی دقیق ثابت شده که ما با رعایت یک سری نکات می‌توانیم قلبمان را 10 تا 20 سال به عقب برگردانیم.

آیا سن قلب شما می‌تواند کلید چشمه جوانی باشد؟ بر اساس یک آزمایش بالینی دقیق ثابت شده که ما با رعایت یک سری نکات می‌توانیم قلبمان را 10 تا 20  سال به عقب برگردانیم. در ادامه 7 اشتباه رایج مطرح شده که در صورت آگاهی و اصلاح آنها می‌توانید قلبتان را جوان‌تر کنید.
1. وقتی می‌خواهید چیزی بخورید، مدام خودتان را سرزنش می‌کنید
دو ستون از اصلی‌ترین ستون‌های یک رژیم غذایی سالم در حال فرو ریختن است؛ علوم جدید به باورهای پیشین ما به دیده شک و تردید می‌نگرد:
سدیم: این ترکیب آنقدر هم که پزشکان می‌گویند، سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که شما می‌توانید دو برابر بیشتر از حد مجاز روزانه که 1500 میلی‌گرم است، در روز سدیم مصرف کنید. البته به این شرط که فشار خون‌تان بالا نرود. مطالعه محققان در سال 2014 هیچ ارتباطی بین مصرف سدیم و فشار خون بالا یافت نکرد. اگر فشار خون بالا ندارید، لازم نیست نسبت به مصرف سدیم حساس باشید. در مورد مصرف سدیم، هیچ محدودیتی برای افراد سالم وجود ندارد.
چربی: رژیم غذایی توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا چندان استاندارد نیست. چربی‌های غیر اشباع به ویژه چربی‌های موجود در روغن زیتون، آووکادو، کره بادام زمینی و برخی از مغزها و دانه‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. علاوه بر چربی‌های ترانس، قند نیز یک عامل خطر است که سطح تری‌گلیسیرید را افزایش داده و باعث کاهش کلسترول خوب در بدن می‌شود. در نتیجه، خطر ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. به حداقل رساندن مصرف قند، چه در قالب شکر و چه در قالب کربوهیدرات‌های ساده مانند پاستا که در بدن به قند تبدیل می‌شوند، یک گام مهم در راستای افزایش سلامت قلب است.
2. احتمالا تست قلب مورد نیازتان را انجام نمی‌دهید
نام این تست ایندوپات است؛ این تست یک آزمایش سریع و غیرتهاجمی است که برای تشخیص حملات قلبی به ویژه در خانم‌ها انجام می‌شود. آزمایشات سنتی شامل تست استرس و آنژیوگرافی است که برای تشخیص انسداد عروق انجام می‌گیرند. اما مشکلات قلبی خانم‌ها اغلب از بیماری‌های عروق کوچک نشأت می‌گیرد. این تست، یکی از اصلی‌ترین آزمایشات تشخیص بیماری است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.
در تست ایندوپات، پزشک جریان خون شما را با بستن بازو اندازه‌گیری می‌کند. این تست در سال 2005 توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفته است. معمولا 10 سال یا بیشتر طول می‌کشد که یک آزمایش جدید وارد عرصه پزشکی شود. اگر هرگونه مشکل قلبی، سابقه خانوادگی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول و استرس دارید، سیگار می‌کشید یا چاق هستید، سابقه ابتلا به پره‌اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) و یا دیابت حاملگی دارید، حتما تست قلب را انجام دهید.
3. روی تقلب نکردن تمرکز می‌کنید، در حالیکه تقلب کردن اصلا لازم نیست
این مسئله در گیاهخواران بیشتر مشاهده می‌شود، اما حتی متخصصان قلب نیز از یک رویکرد ناقص برای ارزیابی سلامتی استفاده می‌کنند. بهترین کار این است که تمام تلاش‌تان را بکنید و با اعمال تغییرات کوچک، سلامت‌تان را ارتقا دهید. زندگی سالم، داشتن یک رژیم غذایی مقوی، فعالیت بدنی و ترک سیگار شما را از خطر سکته قلبی در امان نگه می‌دارد. چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که رعایت یکی از پنج مورد فوق نیز تاثیر به‌سزایی بر سلامت شما دارد. حتی اگر سر سوزنی در مسیر درست حرکت کنید، تفاوت قابل‌توجهی را مشاهده خواهید کرد.
4. فکر می‌کنید رژیم غذایی پالئو شما را خوش‌اندام و سالم نگه می‌دارد
یک رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات اندک، سلامت قلب شما را بهبود می‌بخشد. خیلی‌ها می‌گویند که متخصصان قلب هرگز به گوشت قرمز لب نمی‌زنند و فقط کمی گوشت مرغ می‌خورند. شواهد نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف پروتئین حیوانی، به ویژه گوشت فرآوری‌شده، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد. مطالعه محققان در سال 2014 نشان می‌دهد افراد 50 تا 65 ساله‌ای که رژیم غذایی پر پروتئین دارند، 400٪ بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس به علت سرطان و 500٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. با داشتن یک رژیم غذایی معمولی، شریان‎‌ها تا حدی مسدود می‌شوند، اما با داشتن رژیم غذایی اتکینز و یا پالئو، آنها به شدت مسدود می‌شوند، حتی اگر سطح کلسترول بالا نباشد. متخصصان توصیه می‌کنند که دور گوشت قرمز را خط بکشید، اما اگر قادر به انجام این کار نیستید، بهتر است حداقل یکی از وعده‌های گوشت قرمز را با ماهی، مرغ، حبوبات، لبنیات کم چرب و یا غلات سبوس‌دار تعویض کنید. به این ترتیب، خطر مرگ زودرس به میزان 19٪ کاهش می‌یابد.
5. با قلب خود مثل یک پمپ رفتار می‌کنید
اینکه قلب را مثل یک پمپ در نظر بگیرید، یک باور قدیمی است. توماس کوئن، پزشک خانواده و نویسنده کتاب «مسیر چهارگانه سلامتی» معتقد است که قلب خون را پمپاژ نمی‌کند، بلکه خون قلب را به پمپاژ وا می‌دارد. اما چطور؟ وقتی خون وارد رگ‌ها می‌شود، با نزدیک شدن به قلب سرعت می‌گیرد. عروقی که هم‌مسیر هستند، با نزدیک شدن به یک جریان بزرگ‌تر شتاب بیشتری می‌گیرند. اما قلب مثل یک سد عمل می‌کند و مانع از هجوم یک‌باره خون می‌شود. وقتی فشار کافی در بطن قلب ایجاد شد، انرژی شکل گرفته در این قسمت، دریچه‌های قلب را می‌گشاید و خون را به بیرون منتقل می‌کند. همچنین باید بدانید که قلب چندان منقبض نمی‌شود، بلکه با خروج جریان خون تحلیل می‌رود. اگر قلب را به عنوان یک سد عضلانی در نظر بگیرید که وظیفه همگام‌سازی توابع ارگان‌های دیگر را بر عهده دارد، به درک بهتری از عملکرد قلب دست خواهید یافت. همچنین ممکن است بیشتر بر ورزش منظم (که ریتم قلب و بدن شما را تنظیم می‌کند) و مصرف چربی‌های سالم (که با انتقال آب به جریان خون، شما را برای انجام عمل‌های سریع آماده می‌کند) تمرکز کنید.
6. به شکست دادن بیماری‌های قلبی ایمان ندارید
نوآوری‌های جدید به تشخیص سریع‌تر، درمان استاندارد و کاهش خطر مرگ‌ومیر کمک شایانی کرده‌اند. با این حال، باید به مسائل زیر توجه بیشتری نشان دهید:
کیش و مات کردن کلسترول: یک قرص جدید به تازگی روانه بازار شده که به طور قابل‌توجهی قدرت استاتین در کاهش کلسترول را افزایش می‌دهد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که استاتین را به همراه ازتیمیب (زتیا) مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که تنها استاتین می‌خورند، کمتر دچار حملات قلبی، سکته و درد قفسه سینه می‌شوند. یک داروی دیگر نیز به زودی روانه بازار می‌شود که بازدارنده PCSK9 نام دارد. این داروی تزریقی می‌تواند سطح LDL را در افرادی که استاتین می‌خورند، به میزان 50 تا 80 درصد کاهش دهد. این میزان در کسانی که صرفا استاتین مصرف می‌کنند، کمتر از 30 تا 50 درصد است. تاثیر این دارو بسیار قوی و باورنکردنی است. با این حال، اگر نمی‌توانید استاتین مصرف کنید، بهتر است از داروهایی استفاده کنید که کبد را در کاهش کلسترول LDL کمک می‌کنند.
سلفی‌های نجات‌بخش: یک اسکن 15 ثانیه‌ای از صورت با استفاده از وب‌کم می‌تواند آریتمی فیبریلاسیون دهلیزى را در شما نمایان کند. این عارضه، همان ضربان نامنظم قلب است که سالانه جان 3 میلیون نفر را می‌گیرد. فن‌آوری توسعه یافته در دانشگاه روچستر نشان می‌دهد که ثبت تغییرات نامحسوس رنگ پوست می‌تواند جریان خون نامساعد شما را منعکس کند. اما قبل از اینکه بیش از حد خوشحال شوید، باید بگوییم که این فن‌آوری‌ هنوز مورد تایید قرار نگرفته است و باید از آزمایشات مختلف پیروز بیرون بیایید. تشخیص از طریق ویدئو نیز امکان‌پذیر است، اما هنوز به سال‌ها تحقیق نیاز دارد.
قلب طلایی: یک قلب آسیب‌دیده به سرعت و با به‌کارگیری یک تکه طلا ترمیم می‌شود. در این فن‌آوری که توسط مهندسان زیستی دانشگاه تل‌آویو طراحی شده و توسعه یافته است، از ترکیب بافت خود بیمار با نانوذرات طلا برای افزایش ظرفیت سیگنال‌دهی الکتریکی سلول‌های قلب کمک گرفته می‌شود.
7. درک استاتین برای شما بیش از حد پیچیده است
همانطور که می‌دانید، توسعه و تکامل استاتین از سال 2013 به این طرف روند رو به رشدی داشته است. به تازگی، دستورالعمل جدیدی توسط انجمن قلب آمریکا ارائه شده که افراد مجاز برای مصرف این دارو را مشخص کرده است. با این حال، این دستورالعمل وحی منزل نیست. بنابراین حتما از توصیه‌های پزشک‌تان هم استفاده کنید.
منبع: prevention 

چربی کدام ناحیه از بدن بیشتر باعث بروز بیماری قلبی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ