دانشنامه مراقبت از موهای فر و حالت‌دار

پانته آ توتونپیان
مرتب نگهداشتن موهای فر اصلا کار ساده‌ای نیست؛ یک‌ذره رطوبت کافی است تا همه پیچ و تاب‌های ظریف به وزوزی‌های زشت تبدیل شوند! پس اگر موهایتان فر است، باید خیلی چیزها را بدانید و رعایت کنید تا از سر و شکل‌شان خسته و عصبانی نشوید! اصولا طبیعت موهای تاب‌دار و فر، مانع از رسیدن چربی طبیعی کف سر به ساقه موها می‌شود و همین است که کف سر فرفری‌ها چرب است و ساقه‌های‌شان خشک! پس در یک کلام، موهای فر بی‌جان‌تر از انواع دیگر موها هستند و اگر قرار باشد با لوازم حرارتی فرم‌دهنده و همینطور محصولات آرایشی به جان‌شان بیفتید، مطمئن باشید در عرض مدت کوتاهی چند تار مو بیشتر روی سرتان نمی‌ماند!اگر نمی‌خواهید این بلاها سرتان بیاید، با روش‌های سالم آرایش و نگهداری از موها آشنا شوید تا چین و شکن‌های خدادادی موهایتان را به بهترین شکل حفظ کنید و از زیبایی‌شان لذت ببرید.

وز موها را کنترل کنید
ساقه موهای فر به خاطر ساختارشان، همیشه خشک می‌مانند و وزوزی می‌شوند؛ پس باید آبرسانی شوند. ‌نوشیدن مقدار آب کافی نه تنها آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند بلکه برای موهایتان هم خوب است. علاوه بر این کسانی که موهای فر دارند باید حتما روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه‌شان قرار دهند، این روغن می‌تواند موجب درخشندگی و نرمی موها شود.

نسخه‌ای برای موهای شکننده
وقتی موها خشک هستند، به هیچ عنوان صاف نمی‌شوند و مدام می‌خواهند روی هوا و این طرف و آن طرف پخش شوند! اما خشکی موهای فر را با روغن جوجوبا می‌توان تا حدی درمان کرد. این نوع روغن هم در خیلی از شامپو‌های موجود در بازار وجود دارد و هم خالصش پیدا می‌شود. خیلی ساده، پوست کف سر و ساقه موها را با این روغن ماساژ دهید، البته پیشنهاد می‌کنیم فر موها را نیز با همین روغن حالت دهید تا ببینید چگونه موهای‌تان بهتر از همیشه حالت می‌گیرد. این روغن به خوبی در ساقه موها نفوذ کرده و آب آن‌ها را تامین می‌کند.

حتما این ماسک خانگی را امتحان کنید
اگر موهایتان از همان بچگی فر بوده، حتما می‌دانید که بسیار راحت می‌شکنند؛ یعنی همین که با یک شانه ساده می‌خواهید مرتب‌شان کنید، تعداد زیادی از موها می‌شکنند! به همین دلیل این نوع موها برای سالم ماندن نیاز به مکمل پروتئین اضافی دارند تا بتوانند خود را ترمیم کنند. کاندیشنرهای عمیق مو(نرم‌کننده) که از مواد طبیعی تشکیل شده باشند، می‌توانند این مشکل را تا حدی برطرف کنند. بهترین کار این است که خودتان در منزل و با استفاده از مواد طبیعی و تازه چنین کاندیشنری تهیه کنید، کافی است تخم مرغ و سس مایونز را به نسبت یک به 2 با هم مخلوط کنید و حسابی به هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود. حال این کاندیشنر طبیعی را روی موهای‌تان بمالید و روی سر را با یک کلاه بپوشانید تا مواد بهتر جذب ساقه موها شوند،  این مخلوط باید حدود 30 تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند و بعد موها را آب ‌بکشید. این کاندیشنر عمیق مو همچون درمانی موثر به ترمیم موها کمک می‌کند و موجب می‌شود موها نرم و درخشان شوند.

از نسخه‌های طبیعی کمک بگیرید
دیده‌اید همیشه مو فرفری‌ها حسرت درخشش موهای صاف و لخت را می‌خورند؟! آخر موهای فر درخشندگی خوبی ندارند اما کافیست با محصولات آبرسان مرطوب شوند. حتی می‌توانید پوست کف‌سر و موها را با مقدار نسبتا زیادی از یک نوع روغن تصفیه شده مثل روغن کنجد یا زرد آلو ماساژ دهید. بهتر است بعد از این‌که به موها روغن زدید، آن‌ها را با یک حوله گرم بپوشانید و اجازه دهید حدود یک ساعت روغن روی موها باقی بماند. بعد حوله را از دور سر بردارید. در این مرحله استفاده از گل سرشور می‌تواند بسیار موثر باشد،  کافی است مقداری از آن را به خمیر درآورید و به موها بمالید،  بعد چند دقیقه موها با آب ولرم و شامپو بشویید، بعد موها را کمی با حوله خشک کنید و در آخر مقدار خیلی کمی از همان روغن قبلی را روی موهای مرطوب‌تان بمالید و اجازه دهید موها به هوا و به‌طور طبیعی خشک شوند. این کارها موجب می‌شوند فر طبیعی موهای شما درخشان‌تر و زیباتر به‌نظر برسند.

موخوره؛ دشمن شماره یک
از آنجا که موخوره آفت موهای خشک است، مسلما این مشکل در بین موفرفری‌ها بیشتر دیده می‌شود؛ پس روغن زیتون را فراموش نکنید! تمام کاری که شما باید انجام دهید، این است که موها و پوست کف سر را به روغن زیتون آغشته کنید و ماساژ دهید، بعد با یک حوله گرم روی موهای‌تان را بپوشانید. حتی می‌توانید حوله را در آب داغ کنید تا کاملا داغ شود. بعد با این حوله موهای‌تان را بپوشانید تا موها کاملا آبرسانی شوند. اجازه دهید حوله حدود 2 ساعت دور سرتان باشد. بعد با ماست موها را بشویید(اگر موهایی چرب دارید با آبدوغ بشویید)بعد موها را آب بکشید پیشنهاد می‌کنیم یک روز بعد موها را شامپو کنید. این دستورالعمل را هفته‌ای یک‌بار، برای 3 تا 4 هفته ادامه دهید تا اثر فوق‌العاده آن را ببینید.

با شیرنارگیل زبری موها را بکشید
گفتیم موهای فر شما، خشک هستند؛ پس لطفا اینقدر با اتوی مو به جانشان نیفتید! بیایید شیر نارگیل را امتحان کنید که به دلیل اثر ابریشمی‌اش روی موها، حسابی مشهور است. استفاده مرتب از شیر نارگیل باعث حالت‌پذیرتر و نرم‌تر شدن موها می‌شود اما می‌توانید همین اثرها را بیشتر کنید: یک لیوان شیر نارگیل را با 2 قاشق غذاخوری آب‌لیمو (تقریبا یک لیموترش) مخلوط کنید و در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود، تقریبا حالت کرمی شکل پیدا می‌کند، این مخلوط کرمی را به موهای‌تان بمالید و بعد با حوله‌ای که قبلا در آب داغ گذاشته بودید موها و سر را بپوشانید. بعد از مدتی موها را آب بکشید و با شامپو بشویید، این کار را حدود 3 هفته ادامه دهید تا شاهد باشید چگونه موهای‌تان نرم و ابریشمی و درخشان می‌شود.

زیبای خفته باشید!
موهای فر همیشه بعد از حمام زیباست ولی بعد یک شب خوابیدن ژولیده و درهم ریخته می‌شوند! البته یک راه خوب برایتان داریم: بهتر است شب حمام بروید و ‌موهای‌تان را آن‌گونه که دوست دارید با محصولات مخصوص موهای فر حالت دهید و صبح فقط کمی به آن‌ها آب بپاشید تا موادی حالت‌دهنده دوباره فعال شوند و موها حالت خود را بازیابند. 

منبع: مجله ی سیب سبز 

چگونه موهای فر و زیبایی داشته باشیم؟ 

بایدها و نبایدهای مراقبت از موی فر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ