کشف روش درمانی جایگزین برای سرطان

مهرناز زاوه
محققان ایالات متحده یکی از گونه‌های غیرسمی سالمونلا را پرورش داده‌اند تا بتوانند سلول‌های سرطانی را شناسایی، به داخل آن نفوذ کرده و به روش‌های جدید درمانی به منظور کنترل شیوع این بیماری دست یابند.

محققان ایالات متحده یکی از گونه‌های غیرسمی سالمونلا را پرورش داده‌اند تا بتوانند سلول‌های سرطانی را شناسایی، به داخل آن نفوذ کرده و به روش‌های جدید درمانی به منظور کنترل شیوع این بیماری دست یابند. سالمونلا – نوعی باکتری‌ که منجر به بیماری‌‌های غذایی می‌شود – دارای ویژگی منحصر به فردی است که این باکتری را قادر می‌سازد تا از تمام سدهای سلولی گذشته و به داخل آنها نفوذ کند و همانجا همانندسازی کند. گونه‌‌های سالمونلا دارای ارجحیت طبیعی برای حمله نفوذی و همانندسازی در سلول‌های سرطانی یک تومور بوده و همین مسئله باکتری را به گزینه‌ای مطلوب برای باکتری‌درمانی تبدیل می‌کند.
باکتری‌درمانی در واقع به استفاده از باکتری زنده در قالب یک روش درمانی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان گفته می‌شود. محققان در این زمینه، گونه‌ای به نام CRC2631 ساختند که در واقع گونه‌ای سالمونلا بوده که از نمونه سالمونلا به دست آمده و در لوله ازمایش در دمای اتاق به مدت بیش از ۵۰ سال ذخیره شده است.
این گونه سالمونلا به لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌شود تا بتواند باکتری غیرسمی را عرضه کرده و قابلیت طبیعی آن را به منظور هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و کشتن آنها افزایش دهد بی‌آنکه به سلول‌های طبیعی و سالم آسیبی وارد کرده و بعد به طور مستقیم در جریان خون موش‌هایی که سرطان پروستات داشتند به کار رفت.
یکی از محققان این تحقیق در این زمینه می‌گوید: «دریافتیم که این موش‌ها به خوبی این روش درمانی را تحمل کرده و زمانی که تحت آزمایش هستند، تومورهای پروستات آنها در مقایسه با گروه تحت کنترل حدود ۲۰ درصد کاهش یافت. یکی از بارزترین جنبه‌های سالمونلا قابلیت آن در هدف قرار دادن تومور، انتشار و مقاومت در داخل آن است. ما با استفاده از سالمونلا از این قابلیت استفاده کردیم تا بتوانیم داروهای شیمی‌درمانی مؤثر را تولید کرده و محوریت عملکرد آنها را در سرتاسر تومور متمرکز کنیم.»
در واقع هدف این روش درمانی، ایجاد یک حامل باکتریایی است که می‌تواند تومور را از داخل نابود کرده و میزان عوارض جانبی آن را در بیماران سرطانی کاهش دهد.
منبع: thehealthsite

پروتئین عامل سرطان ریه کشف شد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ