وقتی غذاهای فرآوری‌شده را کنار می‌گذارید، چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد؟

مهرناز زاوه
غذاهای فرآوری‌شده اغلب ساده و فاقد مواد مغذی هستند. خوردن آنها مثل این است که یک تکه سیب را در بنزین بزنید و سپس آن را بخورید. با این کار حتی از فیبر موجود در سیب هم بهره‌مند نمی‌شوید.

وقتی شکم‌تان را با غذاهای فرآوری‌شده پر می‌کنید، نه تنها سوخت‌وساز بدن‌تان را به مواد شیمیایی تند واگذار می‌کنید، بلکه آن را از مواد مغذی نیز محروم می‌سازید. غذاهای فرآوری‌شده اغلب ساده و فاقد مواد مغذی هستند. خوردن آنها مثل این است که یک تکه سیب را در بنزین بزنید و سپس آن را بخورید. با این کار حتی از فیبر موجود در سیب هم بهره‌مند نمی‌شوید.
کنار گذاشتن غذاهای فرآوری‌شده مزایای زیادی دارد؛ این کار به کاهش وزن کمک کرده و شما را از درد میگرن رها می‌کند. برای اینکه با سایر مزایای این کار بیشتر آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.
1.دیگر چندان دچار سردرد نخواهید شد
ممکن است پرحرفی همکاران یا داد و بیداد بچه‌ها را عامل سردردهای خود بدانید، اما عادات بد غذایی نیز در این امر دخیل هستند. بسیاری از افرادی که میگرن شدید دارند، با مصرف کمتر محصولات بسته‌بندی شده از شر میگرن خلاص می‌شوند. در واقع، بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده عامل بروز میگرن هستند!
2. کاهش وزن بسیار آسان‌تر خواهد بود
غذاهای فرآوری‌شده حاوی کالری زیادی هستند که فایده‌ای برای‌تان ندارد. هر میان‌وعده یا وعده غذایی کامل، فرصتی برای تامین سوخت و تغذیه بدن است. غذاهای فرآوری‌شده شده اغلب حاوی فیبر و مواد مغذی هستند، از این رو شما را سیر نگه می‌دارند و مانع از پر خوری می‌شوند. سعی کنید بیشتر از غذاهای کامل استفاده کنید تا دچار پرخوری نشوید.
3.از موهایتان راضی‌تر خواهید بود
آیا نگران تنک شدن موهای‌تان هستید؟ ریزش مو دارید؟ مشکل هرچه باشد، می‌توانید علت آن را در وعده‌های غذایی خود جستجو کنید. وقتی به طور مداوم غذاهای فرآوری‌شده می‌خورید، بدن‌تان را از اسیدهای چرب امگا3 که برای داشتن موهای سالم ضروری هستند، محروم می‌سازید. چربی‌های سالم به تقویت مو و رشد بیشتر آن کمک می‌کنند. از این رو، باید تا می‌توانید چربی‌های سالم بخورید و از مصرف چربی‌های اشباع خودداری کنید.
4. انرژی بیشتری خواهید داشت
به جای اینکه صرفا به قهوه تکیه کنید، بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری‌شده بپرهیزید تا سطح انرژی‌تان به طور طبیعی افزایش یابد. بدن شما زمان زیادی را صرف شناسایی و تجزیه مواد غذایی مصرفی می‌کند تا آنها را به انرژی تبدیل کند. از این رو، وقتی بدن قادر به شناسایی مواد مصرفی نباشد، بخش زیادی از انرژی بالقوه شما هدر خواهد رفت.
5.چندان دچار نوسانات خلقی نخواهید شد
اگر زیاد دچار نوسانات خلقی می‌شوید، بهتر است رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید. مواد شیمیایی مصرفی از طریق غذاهای فرآوری‌شده نقش قابل‌توجهی در این زمینه دارند. این مواد سمی می‌توانند منجر به افسردگی هم بشوند.
6. پوست‌تان بهبود خواهد یافت
نسخه‌های گران‌قیمت متخصصان پوست خیلی‌ها را نسبت به درمان دلسرد می‌کند؛ اما شما می‌توانید برای بهبود وضعیت پوست‌تان به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه کنید. مطالعات متعدد نشان داده است که محصولات لبنی و کمبود روی در بدن در بروز مشکلات پوستی دخیل هستند. داشتن پوست بهتر یکی از مزایای عمده کنار گذاشتن غذاهای فرآوری‌شده است. بسیاری از مواد نگهدارنده و ترکیبات موجود در غذاهای فرآوری‌شده مانع از درخشندگی پوست شما می‌شوند.
7. زود پیر نخواهید شد
درست است؛ شما نمی‌توانید زمان را متوقف کنید. اما می‌توانید با خودداری از مصرف فروکتوز موجود در شربت ذرت، مواد افزودنی، رنگ‌های مصنوعی و سایر مواد شیمیایی، از سرعت پیری خود بکاهید و جوان‌تر از سن واقعی‌تان جلوه کنید.
8. ناخن‌های محکم‌تری خواهید داشت
یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نه تنها عضلات و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بلکه موجب تقویت ناخن‌های‌تان نیز می‌شود. مصرف منظم غذاهای فرآوری‌شده به جای غذاهای کامل، ناخن‌های شما را تضعیف کرده و آنها را در معرض شکستن قرار می‌دهد. برای آنکه ناخن‌های محکمی داشته باشید، بهتر است از غذاهای حاوی پروتئین مانند تخم‌مرغ و بادام استفاده کنید.
9.بهتر می‌توانید اشتهای‌تان را کنترل کنید
همانطور که قبلا اشاره شد، مواد غذایی فرآوری‌شده طوری تولید شده‌اند که بهترین عطر و طعم را داشته باشند تا معتادشان شوید. فروکتوز موجود در شربت ذرت، بخشی از مغز شما را فعال می‌کند که عامل اعتیادهای گوناگون است. به علاوه، برخی از افراد به این دلیل به یک ماده غذایی معتاد می‌شوند که از کمبود آن رنج می‌برند. بنابراین، بهتر است قبل از تغییر رژیم غذایی‌تان به نیازهای خود بیشتر توجه کنید.
10. می‌خواهید ورزش کنید
وقتی بیش از حد غذاهای ناسالم می‌خورید، بدن‌تان تنها در یک برهه زمانی کوتاه پر انرژی خواهد بود و پس از مدتی تنبل خواهد شد. غلات شیرین، شیرینی کراکر و رشته فرنگی، سوخت زیادی برای بدن ندارند. از این رو، می‌شود گفت کنار گذاشتن غذاهای فرآوری‌شده نقش به‌سزایی در کیفیت زندگی‌تان خواهد داشت. اگر می‌خواهید یک میان‌وعده بخورید، بهتر است چیزی را انتخاب کنید که حاوی فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین بوده و تاریخ انقضای بلندمدت نداشته باشد.
11.خوابیدن و خواب ماندن برای‌تان ساده‌تر خواهد شد
تحقیقات ارائه‌شده در نشست سالانه انجمن رفتارهای غذایی حاکی از آن‌اند که غذاهای چرب بر عملکرد طبیعی مواد عصبی‌شیمیایی موجود در مغز اثر گذاشته و برنامه خواب شما را مختل می‌سازند. مصرف غذاهای پرقند و حاوی چربی‌های ترانس نیز ممکن است خواب‌تان را مختل کنند. قند افزودنی موجود در بسیاری از محصولات بسته‌بندی شده می‌تواند قند خون شما را افزایش داده و خواب شبانه را برای‌تان دشوارتر سازد.
12.بخشی از سلولیت‌های‌تان از بین خواهند رفت
ژنتیک نقش بزرگی در شکل‌گیری سلولیت‌ها ایفا می‌کند؛ با این حال، شما می‌توانید آنها را با کنار گذاشتن غذاهای فرآوری‌شده از بین ببرید. چون این مواد غذایی سرشار از سدیم هستند و قند زیادی دارند. همچنین، گوشت فرآوری‌شده باعث احتباس آب در بدن می‌شود و پوست شما را چال می‌اندازد. قند موجود در نوشابه نیز باعث تضعیف قابلیت کششی پوست شده و کلاژن پوست را از بین می‌برد. از این رو، بستر لازم برای تشکیل سلولیت فراهم می‌شود.
13. بافت عضلانی بهتری خواهید داشت
بر اساس یک باور رایج، گفته می‌شود که شکم صاف و شش تکه در آشپزخانه ساخته می‌شود. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و عاری از مواد شیمیایی و ترکیبات افزودنی می‌تواند شما را در کاهش وزن یاری نموده و عضلات‌تان را قوی‌تر کند. شما می‌توانید با جایگزین کردن غذاهای فرآوری‌شده با پروتئین و چربی‌های سالم نیز به عضلاتی قوی‌تر دست یابید!
14. هورمون‌های‌تان تعادل خواهند داشت
مصرف داروهای کنترل بارداری و روند طبیعی پیری، تعادل هورمون‌ها را در بدن شما بر هم می‌زند. وقتی مواد غذایی فرآوری‌شده را کنار می‌گذارید، می‌بینید که تعادل هورمون‌ها برمی‌گردد. تا می‌توانید از مصرف چربی‌های اشباع و ترانس خودداری کنید. با این حال، گنجاندن چربی‌های غیر اشباع در بعضی از وعده‌های غذایی به بازگشت تعادل هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. با توجه به تحقیقات پژوهشگران انگلیسی، دریافت کالری از طریق مصرف چربی و قندهای ساده، عملکرد دو هورمون لپتین و گرلین را مختل می‌کند که وظیفه تنظیم وزن و سوخت‌وساز بدن را بر عهده دارند.
15. زیاد مریض نمی‌شوید
مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری‌شده، توانایی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. چون تغذیه نامناسب، سوخت لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن را تامین نمی‌کند. اکثر میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌های مقوی و پروبیوتیک هستند. عواملی که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شوند.
16. چشم‌های درخشان‌تری خواهید داشت
باور کنید یا نه، آنچه می‌خورید بر درخشش چشم‌هایتان اثر می‌گذارد. آن دسته از مواد غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و لوتین هستند، نقش به‌سزایی در این امر دارند. این مواد مغذی در غذاهایی مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج و اسفناج یافت می‌شوند. البته ممکن است چشم‌های شما از دیدن شیرینی دونات برق بزند، اما در واقع خوردن آن نتیجه عکس دارد.
17. مغزتان فعال‌تر خواهد شد
از منظر تغذیه، خوردن غذاهای کامل که کمتر فرآوری شده‌اند، باعث افزایش مواد مغذی انتقالی به مغز شده و مغز شما را فعال‌تر نگه می‌دارد. بهترین غذا برای مغز، غذایی است که حاوی چربی‌های سالم باشد. گردو، ماهی قزل‌آلای وحشی و آووکادو سرشار از چربی‌های سالم هستند.
18. از خوردن غذاهای فرآوری‌شده متنفر خواهید شد
اگر به طور کامل از خوردن غذاهای فرآوری‌شده دست بکشید، خواهید دید که برنامه غذایی‌تان به تدریج عوض خواهد شد و دیگر اصلا میلی به خوردن این غذاها ندارید. با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و دیابت، شما می‌توانید با تغییر عادات غذایی خود، بر عملکرد مغزتان نسبت به غذاهای پر و کم‌کالری اثر بگذارید. وقتی بر اساس یک رژیم ساده‌تر و سالم‌تر غذا بخورید، دیگر دوست نخواهید داشت به برنامه قدیمی‌تان بازگردید. با ادامه دادن برنامه جدید، خواهید دید که به تدریج از خوردن غذاهای فرآوری‌شده متنفر شده‌اید.
منبع: eatthis 

بعد از لاغر کردن، چه چیزی در انتظارتان است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ