انواع مختلف زخم آکنه و لیزردرمانی برای رفع آنها

مهرناز زاوه
هرگونه سوختگی، آسیب‌دیدگی یا ترومای ناشی از عمل جراحی می‌تواند منجر به ایجاد زخم بر روی پوست شود. از بین آنها، جوش آزاردهنده‌ترین مشکل است که بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از آن رنج می‌برند.

هرگونه سوختگی، آسیب‌دیدگی یا ترومای ناشی از عمل جراحی می‌تواند منجر به ایجاد زخم بر روی پوست شود. از بین آنها، جوش آزاردهنده‌ترین مشکل است که بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از آن رنج می‌برند.
جوش
جوش رایج‌ترین مشکل پوستی در میان نوجوانان و بزرگسالان است. جوش نه تنها یک امر ناخوشایند است، بلکه می‌تواند اعتماد به نفس شما را نیز کاهش دهد. برای درمان جوش، باید به علت بروز آن پی ببرید. اساسا جوش‌ها چهار نوع عمده دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:
زخم یخ‌شکن
زخم‌های عمیق و باریکی که به نظر می‌رسد بر اثر فرسایش پوست با یک جسم نوک تیز مانند یخ‌شکن ایجاد شده باشند، زخم یخ‌شکن نام دارند. جای این زخم مثل یک سوراخ عمیق در سطح پوست جلوه می‌کند. عفونت ناشی از کیست یا سایر التهابات ممکن است باعث بروز این زخم شوند. بافت پوست بر اثر این زخم به طور کامل متلاشی می‌شود.
زخم واگن باری
این زخم‌ها ظاهری گرد یا بیضی شکل با اضلاع عمودی دارند. سطح توسعه این زخم‌ها از زخم‌های یخ‌شکن گسترده‌تر است. وقتی آکنه کلاژن پوست را از بین ببرد، بافت تخریب می‌شود. در نتیجه، پوست بدون محافظ می‌ماند و شکل طبیعی‌اش را از دست می‌دهد. زخم واگن باری دو حالت خفیف و حاد دارد. درمان آن به کمک پرکننده‌های پوستی و لیزر صورت می‌گیرد.
زخم غلتکی
این زخم معمولا شکل موج‌مانند دارد و به ظاهر طبیعی به نظر می‌رسد. وقتی باندهای فیبری در بین پوست و بافت زنده تشکیل می‌شوند، زخم غلتکی ظاهر می‌شود. این باندها با کشیدن اپیدرم به سمت پایین آن را به ساختارهای عمیق‌تر پوست می‌چسبانند. این کشیدگی باعث می‌شود که پوست شکل موج‌مانند پیدا کند. این زخم‌ها با متد ساب‌سیژن درمان می‌شوند.
زخم‌ هیپرتروفیک یا زخم کلوئید
این زخم‌ها مثل توده‌های سفت بافت‌مانند هستند. آنها اغلب بزرگ‌تر از آکنه بوده و عمدتا در بالاتنه بدن ظاهر می‌شوند. این زخم‌ها بر خلاف زخم واگن باری و زخم یخ‌شکن که به علت از بین رفتن بافت پدید می‌آیند، به واسطه تولید بیش از حد یک بافت نرم ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها با استفاده از کرم‌های استروئید یا تزریق اینترفرون درمان می‌شوند.
آیا لیزر برای درمان زخم آکنه بی‌خطر است؟
درمان زخم آکنه اغلب دشوار است؛ چون پوست‌های مختلف و زخم‌های مختلف به اشکال مختلفی درمان می‌شوند. اما اگر درمان تحت نظر یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود، معمولا بی‌خطر خواهد بود.
از دو نوع لیزر برای از بین بردن زخم آکنه استفاده می‌شود:
لیزرهای اربیم (ER) و یاگ (YAG)، از یک طول موج دقیق برای نفوذ به عمق پوست استفاده می‌کنند.
لیزرهای دی‌اکسید کربن (CO2)، در صنعت جراحی پوست یک فناوری نسبتا جدید هستند و بیماران با نیازهای خاص از این لیزر برای درمان استفاده می‌کنند. این لیزر از یک پرتو بسیار پرانرژی و شدیدا متمرکز برای تبخیر بافت زخم استفاده می‌کند.
لیزردرمانی برای از بین بردن زخم آکنه
متدهای مختلفی برای لیزردرمانی وجود دارند که رایج‌ترین آنها عبارتند از متد برش، پانچ، ساب‌سیژن، سرمادرمانی، درم‌ابریژن، میکرودرم‌ابریژن، لایه‎‌برداری شیمیایی، لیزردرمانی کاهنده، لیزردرمانی غیرکاهنده، لیزر فرکشنال، پرکننده‌های پوستی و یک متد نوظهور به نام سوزن‌کاری پوست.
ارزیابی پوست
پزشک برای تعیین متد جراحی باید پوست شما را مورد ارزیابی قرار دهد. لیزردرمانی بهترین روش برای از بین بردن جای جوش و زخم‌های آکنه است. در اغلب موارد، کسانی که از زخم آکنه رنج می‌برند، می‌توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و شستن منظم صورت‌شان با بنزوئیل پروکساید از شر این عارضه خلاص شوند.
برای انجام لیزردرمانی حتما به یک مرکز مراقبت‌های پوستی معتبر مراجعه کنید. کلینیک‌های کوچک و نامعتبر زیادی وجود دارند که ادعای لیزردرمانی با کیفیت بالا دارند، در حالی‌که فاقد شرایط لازم برای انجام این عمل هستند و ممکن است بیشتر به پوست‌تان آسیب برسانند. همچنین، بهتر است بدون مشورت با یک پزشک متخصص پوست تحت عمل قرار نگیرید. قبل از عمل، از هزینه کلی، نوع درمان، تعداد جلسات لازم برای لیزردرمانی و عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید تا بعدها دچار مشکل نشوید.
عوارض ناشی از لیزردرمانی
به غیر از هزینه بالای عمل، لیزردرمانی می‌تواند سلامت بیمار را به اشکال مختلف به خطر بیاندازد. رایج‌ترین عوارض ناشی از لیزردرمانی عبارتند از:
سوختن پوست: لیزرهای پرانرژی و شدیدا متمرکز می‌توانند باعث سوختگی پوست شوند. پوسته پوسته شدن، بیرون‌ زدن ترشحات، عفونت، تورم، کیست و گشاد شدن عروق خونی از جمله سایر عوارض احتمالی لیزر‌درمانی هستند که بلافاصله پس از درمان بروز پیدا می‌کنند.
تغییر رنگ پوست: برخی از پوست‌های حساس ممکن است بر اثر لیزر‌درمانی دچار تغییر رنگ شوند. این عارضه بعضا باعث ایجاد لکه‌هایی می‌شود که از خود زخم زشت‌تر هستند.
آسیب‌دیدگی بافت: لیزر نه تنها می‌تواند باعث ایجاد اگزما، آکنه، کیست و پوسته پوسته شدن شود، بلکه ممکن است به پوست شما آسیب جدی‌تری بزند. آسیب‌دیدگی بافت یکی از بدترین عوارض لیزردرمانی است که وضعیت پوست شما را حتی نسبت به قبل از عمل بدتر می‌کند.
منبع: prevention

چرا دائما در یک نقطه خاص جوش می‌زنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ